88th Academy Awards Predictions

Natten till måndag smäller det. Äntligen är det dags för Oscarsgalan! Aftonbladet kommer live-streama (hurra), och sändningen börjar kl. 21 på söndag med försnack. Sedan börjar röda mattan-minglet kl.1 natten till måndag då, och själva galan börjar 2:30 och slutar 5:30. Jag tänkte dela med mig av vilka jag tror, och vilka jag hoppas, vinner i flera av kategorierna! 
 
"The Revenant" har flest nomineringar med sina 12 stycken. Därefter kommer "Mad Max: Fury Road" med 10. Ett bra år för Tom Hardy, med andra ord. "The Martian" har 7 nomineringar, och "Bridge of Spies", "Carol" samt "Spotlight" har 6 nomineringar var. Sammanlagt är det 16 filmer som fått fler än 1 nominering. Min abosluta favoritfilm från 2015 är lätt "The Revenant". Men det har hänt förr att multinominerade filmer inte vunnit en enda Oscar. "American Hustle" (2013) hade hela 10 nomineringar, inklusive the Big Five (Best Picture, Best Director, Best Actor, Best Actress & Best Screenplay) plus bl.a. Best Supporting Actor och Best Supporting Actress. Men den vann inte en enda. Men jag hoppas på att "The Revenant" gör en "The Lord of the Rings: The Return of the King" (2003), som vann alla 11 Oscars som den var nominerad för! Därmed innehar den filmen the biggest sweep ever. Amazing. Dock inte en enda i någon skådespelarkategori. Men det är väldigt unikt, och ännu mer speciellt då fantasyfilmer inte brukar uppmärksammas i en sådan grad i Oscarssammanhang. 
 
Om Leonardo DiCaprio OCH Kate Winslet vinner i sina kategorier så kommer internet att bli helt crazy. Allas favoritpar och som blivit shippade (pun intended) sååå många gånger. Kate har ju som bekant redan vunnit en Oscar för "The Reader" (2008), och har nu alltså ytterligare hela 6 nomineringar. Leo har 5 nomineringar i skådespelarkategorier. Se gärna detta stycke som en fortsättning av detta blogginlägg. Det många som säger att "Leo förtjänar en Oscar", "iår måste Leo vinna sin Oscar", "hur kan det vara möjligt att Leo inte har en Oscar!?" etc. glömmer är att man vinner inte en Oscar för att man är en grym skådespelare med många stora filmer och roller i bagaget. Det spelar ingen roll vad man gjort tidigare. Man vinner en Oscar för att man gjorde den bästa prestationen DET ÅRET. Blir så trött. Varje år är det olika förutsättningar, och alla som vunnit en Oscar vann nödvändigtvis inte för sin personligen bästa roll utan för att de var bäst (enligt the Academy) DET ÅRET. Detta är naturligtvis svårt att diskutera eftersom att skådespelarprestationer är en smaksak. Men generellt kan jag säga att isåfall får man peka på specifika roller Leo gjort där han förtjänade en Oscar mer än den som vann det året. För även om jag alltså tycker att han var riktigt jäkla grym i "The Wolf of Wall Street" (2013) och att det (då) var hans bästa prestation någonsin, så tycker jag ändå att Matthew McConaughey (som vann) var bättre i "Dallas Buyers Club" (2013). Det betyder alltså inte att jag tycker att Matthew är en bättre skådespelare för övrigt. Men sen förstår jag ju att det alltid kommer finnas folk som menar att han faktiskt var bättre än den som vann det och det året. Ja, eftersom han blev nominerad betyder det att han var en av de allra, allra bästa det året (enligt the Academy), så alla 5 i den kategorin är alltså riktigt, riktigt bra. Ett annat exempel; Lupita Nyong'o vann en Oscar för sin roll i "12 Years a Slave" (2013). Det var hennes allra första film. Betyder det att hon är en bättre skådespelare än Leo i övrigt, för att hon har en Oscar? Nej, men hon var riktigt duktig i DEN filmen. Så en Oscar är inget kvitto på att man haft en lång och framgångsrik filmkarriär.
 
Vidare fick flera av våra största skådespelare sin första Oscar när de var äldre än, eller ungefär i samma ålder som Leo, som är 41. Så det jag menar är att Leo har fortfarande (förhoppningsvis) en lång karriär framför sig och om 20 år kommer vi förhoppningsvis se honom som en ännu större och ännu mer respekterad skådespelare. Ja, jag vet att Leo har haft en lång karriär så därför inkluderar jag tidigare nomineringar även för dessa personer för att de hade också en lång karriär innan: (nej, jag har inte kollat exakta födelsedatum så det kan vara en diff på ett år) Jack Nicholson var 38 år när han vann sin första Oscar på sin femte nominering. Idag har han vunnit 3 av sina 12 nomineringar. Laurence Olivier var 41 år när han vann sin första Oscar på sin fjärde nominering. Han fick totalt 10 nomineringar. Al Pacino var 52 år när han vann på sin åttonde nominering. Jeff Bridges var 60 år när han vann på sin femte nominering. Julianne Moore var 54 år när hon vann på sin femte nominering. You get my point? 
 
Som jag skrev tidigare så betyder inte en Oscar för en roll att det var den skådespelarens bästa prestation. Judi Dench, t.ex., är en av Englands mest respekterade skådespelare. Hon har vunnit en Oscar av hela 7 nomineringar. Den film hon vann för är "Shakespeare in Love" (1998). Det kan knappast räknas som hennes personligen bästa prestation. Hon var bara med i typ 8 minuter av filmen. Jag säger inte att hon inte var bra i den filmen, men hon har gjort andra betydligt bättre roller. Det finns flera exempel på extremt korta prestationer som vunnit, eller blivit nominerade, för en Oscar. T.ex. Anne Hathaway som vann för sina typ 15 minuter i "Les Misérables" (2012), eller Viola Davis som fick en nominering för sina typ 7 minuter i "Doubt" (2008).
 
En annan grej är t.ex. "Revolutionary Road" (2008), där Michael Shannon fick en nominering i kategorin Best Supporting Actor. Han var med i två korta scener, och personligen skulle jag argumentera för att Leonardo DiCaprio gjorde en helt galet mycket bättre prestation i den filmen så därför kanske det verkar konstigt att Michael fick en nominering men inte Leo. Men de var inte i samma kategori. Leo spelade huvudrollen, så därför kan man inte mäta dem på samma sätt. Som ni märker kan jag diskutera det här hur länge som helst.
 
Nedan kommer mina predictions (plus kommentarer) i några av kategorierna. De är ordnade med den jag tycker är bäst först, den jag tror kommer vinna i fetstil och de filmer jag inte sett i kursiv längst ned. Dock är det faktiskt bara 4 filmer som jag inte sett av de nedanstående. Och när jag skriver "den jag tycker bäst först" så menar jag i den kategorin. Som t.ex. så tycker jag alltså att "The Revenant" är den bästa filmen överlag, men jag tycker ändå att "Star Wars: The Force Awakens" har bättre visuella effekter.
 
   
Best Picture
The Revenant
Room
The Martian
Bridge of Spies
Mad Max: Fury Road
Spotlight
Brooklyn
The Big Short
 
Som jag alltså tidigare skrivit så är "The Revenant" min absoluta favoritfilm. Vill typ gå på den på bio igen, för den är verkligen en storfilm som bör upplevas på bio. Överlag tycker jag att filmerna var väldigt bra iår. Det är egentligen bara "The Big Short" som jag inte gillar och det beror på två saker; nämligen att jag inte är intresserad eller insatt i ämnet, samt att den är gjord som en dokumentär med handhållna, skakiga kameror. "Room" är den enda filmen som fick mig att gråta, och ja, jag grinade galet mycket till en viss scen. Så fantastiskt bra film. Extremt välgjord, ljudeffekterna och ljuset när Jack upplevde alla nya saker... Så grymt och gripande. Ja, hela filmen var såklart väldigt gripande. Utan att försöka spoila för mycket, men båda bilscenerna... Jäklar va bra de är. Ljudeffekterna, musiken och hela känslan. Så verkligt. "Bridge of Spies" överträffade mina förväntningar stort. Jag försöker att inte ha förväntningar, men någonstans så får man ju det ändå. Jag trodde att den skulle vara tråkig och svår att hänga med i, men den var riktigt, riktigt intressant och välgjord. Jag hade tyvärr höga förväntningar på "Spotlight" för jag har bara hört så himla, himla mycket bra om den och den verkade väldigt bra och gripande. Jag försökte att inte förvänta mig det, men det går ju typ inte, så ja, jag blev tyvärr lite besviken. Men måste se den igen ändå, för den var riktigt bra och klart väldigt sevärd, men inte lika gripande som jag trodde. "Brooklyn" var precis som jag ändå hade tänkt mig; trevlig, sevärd men för mig var den inte så mycket mer än ett kärleksdrama, dock med en riktigt, riktigt jäkla duktig skådespelare i huvudrollen. "Mad Max: Fury Road" är väldigt speciell, och om jag ska vara ärlig så är jag förvånad över att den drog hem hela 10 nomineringar, men jag är ju glad för det såklart. Den är annorlunda, har inte så mycket dialog, eller ens story heller för den delen, men den är ändå underhållande och väldigt, väldigt detaljrik. Himla snyggt gjord. Jag gillade verkligen "The Martian" också, även den en typisk biofilm. Underhållande och välskriven.
 
 
 
Best Director 
Alejandro G. Iñárritu - The Revenant
George Miller - Mad Max: Fury Road
Lenny Abrahamson - Room
Tom McCarthy - Spotlight
Adam McKay - The Big Short
 
Om Alejandro tar hem en Oscar i denna kategori, likväl som föregående kategori, så blir det historiskt. Han vann ju som bekant i båda dessa kategorier förra året med "Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)" (2014). Vore ju bara för häftigt, och jag tror att chansen är väldigt stor! Statistiskt sett så vinner oftast Best Director även Best Picture, så jag hoppas han tar hem båda. Men det är inte helt ovanligt att det är olika vinnare i dessa två kategorier, men oftast så är det samma. George Miller gjorde ju även ett bra jobb när han tog upp sin gamla Mad Max-franchise igen. 
 
 
 
Best Actor
Leonardo DiCaprio - The Revenant
Michael Fassbender - Steve Jobs
Eddie Redmayne - The Danish Girl
Matt Damon - The Martian
Bryan Cranston - Trumbo
 
Jag är absolut ingen filmexpert, men väldigt kort sagt kan man ju säga att det finns två saker att kolla på i en prestation. Dels hur skådespelaren jobbar rent fysiskt med kroppen genom fysisk ansträngning, proteser, koreografi, accent, röstläge, skills inom exempelvis fighting o.s.v. Sen hur skådespelaren uttrycker sig rent känslomässigt via ansiktsuttryck, gester, röst, blickar o.s.v. Alla skådespelare inom denna kategori skiljer sig enormt mycket åt i sina prestationer, mer än i någon annan skådespelarkategori iår tycker jag. Alla utmärker sig på ett unikt sätt, och alla filmer utspelar sig i extremt skilda miljöer. Leonardo DiCaprio har den mest fysiskt krävande rollen, Michael Fassbender visar på rena acting skills via sitt kroppsspråk och dialogerna, Eddie Redmayne förmedlar gripande känslor, Matt Damon är helt fenomenal trots att han inte har någon motspelare i största delen av filmen och Bryan Cranston var också grym. Jag har inte sett honom i så mycket annat, faktiskt. Har ju fortfarande inte kollat på "Breaking Bad"-boxen som jag köpte för flera månader sedan... Men som jag tidigare sagt så hejar jag på Leo iår, men Michael var verkligen så sjukt duktig. För mig så var ändå Michael den som imponerade/förvånade mest, nej jag kan inte komma på ett bra ord för Leo imponerade uppenbarligen mest, och det är inte förvånande att Michael är en duktig skådespelare. Men om jag säger såhär då; jag hade på något sätt förstått och förväntat (trots att jag inte ville) mig att Leo skulle vara helt sjukt jäkla bra, kanske p.g.a alla FB-poster och all hype angående honom för övrigt. Och så visste jag ju vilken typ av roll det var. Men när jag såg "Steve Jobs" så trodde jag inte att Michael hade "lika mycket att spela med", så att säga. Men tack vare ett helt briljant manus av Aaron Sorkin så gjorde Michael ett riktigt, riktigt bra jobb. Det vore dock väldigt, väldigt roligt om Eddie Redmayne vinner, eftersom han vann förra året för sin roll som Stephen Hawking i "The Theory of Everything" (2014). Det har bara hänt två gånger tidigare i den kategorin att samma skådespelare vunnit två år i rad; Spencer Tracy 1937 och 1938 samt Tom Hanks 1993 och 1994.
 
 
 
Best Actress
Brie Larson - Room
Saoirse Ronan - Brooklyn
Jennifer Lawrence - Joy
Cate Blanchett - Carol
Charlotte Rampling - 45 Years
 
Här tycker jag helt klart att Brie är bäst. Hon är alltså den enda iår som fick mig att gråta. Men det är ju inte bara därför jag tycker att hon är bäst, såklart. Dels tänker jag på att hon förmedlar så starka och gripande känslor på ett väldigt trovärdigt sätt. Hela filmen blev så himla verklig tack vare hennes sjukt starka prestation. Hennes motspelare i större delen av filmen är Jacob Tremblay som precis hade fyllt 8 år, så det måste ha varit en speciell situation. Jacob var förövrigt också helt sjukt duktig, blev väldigt imponerad av honom.Hursomhelst, Saoirse Ronan är också riktigt, riktigt duktig. Så härligt att se en film med en karaktär från Irland, inte helt vanligt idag. Trots att Saoirse bara är 21 år gammal så är detta hennes andra Oscarsnominering. Amazing. Hennes första var för "Atonement" (2007), där hon också är riktigt bra. Jennifer Lawrence är väldigt bra, som vanligt. Hon är en av mina favoritskådespelare för övrigt. Detta är, enligt mig, inte hennes bästa prestation och filmen i sig är lite långtråkig, men har i grunden ändå en bra story. Sevärd, men det är tack vare Jennifer. Vore roligt om hon vann, då blir det hennes andra Oscar vilket är väldigt imponerande med tanke på hennes ålder. Jag gillar Cate Blanchett, men jag tycker inte att hon var sådär jätteimponerande i "Carol", tyvärr. Hon var absolut bra, men dels så tycker jag att filmen i sig inte heller var speciellt bra. Charlotte Rampling imponerade inte heller så värst mycket, tyvärr. Men den filmen tilltalar nog en äldre publik mer. För mig kändes det inte som att någonting alls hände, så därför var inte hennes karaktär speciellt stark enligt mig. 
 
 
 
Best Supporting Actor
Tom Hardy - The Revenant
Mark Ruffalo - Spotlight
Mark Rylance - Bridge of Spies
Christian Bale - The Big Short
Sylvester Stallone - Creed
 
Detta är den svåraste kategorin för mig. Tom Hardy gjorde ju den rent fysiskt mest krävande prestationen, och han är också den enda karaktären av alla nominerade skådespelare iår som är en bad guy. (Vissa kanske menar att Mark Rylance och Jennifer Jason Leigh spelade någon typ av bad guy/girl, men det tycker inte jag. End of discussion). Om en ond eller elak karaktär är välskriven om spelas av en bra skådespelare så är jag såld, därför tycker jag att Tom är bäst. Hans karaktär hade sitt motiv, och Tom är grymt trovärdig (lite läskigt iochförsig, dock), plus att jag älskar vilken röstskådis han är. Han gjorde en av förra årets mest intressanta prestationer tycker jag. Dock tror jag att Mark Rylance vinner. Kan inte säga helt varför, men det är en känsla. Mark Ruffalo var fantastisk, som vanligt, och även Christian Bale var helt amazing. Båda två är bland mina favoritskådespelare. Jag erkänner att jag inte har sett Rocky-filmerna, men såg "Creed" ändå. Tycker tyvärr att Sylvesters karaktär var ganska tråkig och hela filmen var väldigt, väldigt förutsägbar. 
 
 
 
Best Supporting Actress
Jennifer Jason Leigh - The Hateful Eight
Alicia Vikander - The Danish Girl
Kate Winslet - Steve Jobs
Rachel McAdams - Spotlight
Rooney Mara - Carol
 
Här tycker jag att Jennifer Jason Leigh sticker ut mest. Hon spelar den mest komplexa karaktären, och dessutom har hon väldigt få repliker men hon gör rollen så himla bra och är väldigt intressant. Alicia Vikander väckte mest känslor och hon imponerade stort. Men jag tycker fortfarande att hennes prestation var leading och inte supporting, men å andra sidan hade hon isåfall kanske inte blivit nominerad alls. Dock tror jag att Kate Winslet vinner, och hon är väldigt bra också. Rachel McAdams var väl också bra, men varken hon eller Rooney Mara lyckades lämna några speciellt starka intryck på mig, tyvärr.
 
 
 
Best Original Screenplay
Ex Machina - Alex Garland
Bridge of Spies - Matt Charman, Joel Coen and Ethan Coen
Spotlight - Tom McCarthy and Josh Singer
Inside Out - Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley and Ronnie del Carmen
Straight Outta Compton - Jonathan Herman, Andrea Berloff, S. Leigh Savidge and Alan Wenkus
 
Denna kategori är väldigt svår iår, för jag tycker att alla fyra (som jag sett) var väldigt bra och unika. "Ex Machina" har ett intressant och lite annorlunda koncept och är väldigt välskriven, precis som "Inside Out". Jag tror ändå att "Bridge of Spies" vinner, för i screenplay-kategorierna verkar the Academy ändå aldrig tycka som jag.
 
 
 
Best Adapted Screenplay
Room - Emma Donoghue, from "Room" by Emma Donoghue
The Martian - Drew Goddard, from "The Martian" by Andy Weir
Brooklyn - Nick Hornby, from "Brooklyn" by Colm Tóibín
The Big Short - Adam McKay and Charles Randolph, from "The Big Short" by Michael Lewis
Carol - Phyllis Nagy, from "The Price of Salt" by Patricia Highsmith
  
Samma sak här; jag tror att "The Big Short" för att den var så annorlunda med prat rätt in i kameran och dokumentärstil. Jag tycker ju att "Room" är fantastisk, men även "The Martian" eftersom Matt Damon i princip pratade med sig själv i hela filmen.
 
 
 
Best Sound Editing
Star Wars: The Force Awakens - Matthew Wood and Davidd Acord
Mad Max: Fury Road - Mark A. Mangini and David White
The Martian - Oliver Tarney
The Revenant - Martin Hernández and Lon Bender
Sicario - Alan Robert Murray 
 
Här tog jag en random gissning på att den jag själv tycker är bäst. 
 
 
 
Best Sound Mixing
Star Wars: The Force Awakens - Andy Nelson, Christopher Scarabosio and Stuart Wilson
Mad Max: Fury Road - Chris Jenkins, Gregg Rudloff and Ben Osmo
The Martian - Paul Massey, Mark Taylor and Mac Ruth
The Revenant - Jon Taylor, Frank A. Montaño, Randy Thom and Chris Duesterdiek
 
Här har jag bara en känsla av att "Mad Max: Fury Road" kommer vinna, don't ask me why. 
 
 
 
Best Production Design
Mad Max: Fury Road - Colin Gibson and Lisa Thompson
The Martian - Celia Bobak and Arthur Max
The Revenant - Jack Fisk and Hamish Purdy
The Danish Girl - Michael Standish and Eve Stewart
Bridge of Spies - Rena DeAngelo, Bernhard Henrich and Adam Stockhausen
 
Här tycker jag att "Mad Max: Fury Road" har den mest intressanta looken och ett riktigt snyggt set, men det är svårt att välja mellan de tre översta för mig.
 
 
 
Best Cinematography
The Revenant - Emmanuel Lubezki
Mad Max: Fury Road - John Seale
The Hateful Eight - Robert Richardson
Carol - Ed Lachman
Sicario - Roger Deakins
 
Här skulle jag bli extremt, extremt besviken och förvånad om Emmanuel Lubezki inte vinner. Kan ha varit den näst bästa filmningen jag någonsin sett, efter "Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)", som Emmanuel vann en Oscar för förra året. Om han vinner iår så blir det tredje året irad, och det skulle ju vara så himla roligt och helt amazing. Året innan vann han för "Gravity", och dessförinnan hade han hela 5 Oscarsnomineringar. Jag vet att man aldrig kan säga helt säkert, och det kan verkligen gå hursomhelst, men denna kategori är typ en enda som jag verkligen är helt säker på. Skulle nästan påstå att jag är säker i Best Picture, Best Director och Best Actor också, men inte lika mycket ändå av någon anledning. John Seale var också grym, men för mig kan inte Ed Lachman ens mäta sig med dem. 
 
 
 
Best Makeup and Hairstyling
The Revenant - Siân Grigg, Duncan Jarman and Robert Pandini
Mad Max: Fury Road - Lesley Vanderwalt, Elka Wardega and Damian Martin
The 100-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared - Love Larson and Eva von Bahr
 
Här hoppas jag verkligen att Sîan Grigg, Duncan Jarman och Robert Pandini vinner för deras jobb med Leonardo DiCaprio var ju helt enastående och så detaljerat och bara så himla, himla snyggt. Men det är ändå himla roligt att svenska Love Larson och Eva von Bahr knep en av de blott 3 nomineringarna! Vore ju bara så kul om de vann förstås, men tycker ändå att de förstnämnda gjorde ett bättre jobb. 
 
 
 
Best Costume Design
The Revenant - Jacqueline West
Mad Max: Fury Road - Jenny Beavan
The Danish Girl - Paco Delgado
Carol - Sandy Powell
Cinderella - Sandy Powell
 
Här tror jag att Jenny Beavan kan ha en stor chans. Fråga är kanske vad hon själv kommer ha på sig, nu såhär efter BAFTA-galan där programledaren Stephen Fry kommenterade att "only one of the great cinematic costume designers would come to an award ceremony dressed as a bag lady". Jenny hade nämligen ingen galaklänning utan svarta byxor, skinnjacka och en stor sjal. Det ingen fattade (inklusive mig själv när jag såg det live) var att de är gamla vänner och att hon fattade skämtet. Har inte sett "Cinderella", men Sandy Powell verkar ha gjort ett riktigt grymt jobb. Älskar ju sådana kläder. Hon är ju även nominerad för sitt jobb i "Carol", men där tycker jag att kläderna var ganska tråkiga. Dock får man ju såkart tänka på att hon inte alls hade lika mycket att spela med i en sådan typ av film, så för genren och filmen så var väl kläderna bra I guess, men inte speciellt minnesvärda enligt mig. Jacqueline West gjorde ett grymt jobb i "The Revenant", och jag hoppas på att hon vinner. 
 
 
 
Best Film Editing
The Revenant - Stephen Mirrione
Mad Max: Fury Road - Margaret Sixel
Star Wars: The Force Awakens - Maryann Brandon and Mary Jo Markey
Spotlight - Tom McArdle
The Big Short - Hank Corwin
 
Sa jag att "The Revenant" är min favoritfilm, eller? Haha. Inte nog med att den har den bästa storyn och de bästa skådespelarna, den har helt klart den bästa filmningen, miljöer och enligt mig den bästa detaljrikedomen. Och så tycker jag alltså att Stephen Mirrione gjorde den bästa klippningen.
 
 
 
Best Visual Effects
Star Wars: The Force Awakens - Chris Corbould, Roger Guyett, Paul Kavanagh and Neal Scanlan
Ex Machina - Mark Williams Ardington, Sara Bennett, Paul Norris and Andrew Whitehurst
Mad Max: Fury Road - Andrew Jackson, Dan Oliver, Andy Williams and Tom Wood
The Martian - Anders Langlands, Chris Lawrence, Richard Stammers and Steven Warner
The Revenant - Richard McBride, Matt Shumway, Jason Smith and Cameron Waldbauer 
 
Här tycker jag att "Star Wars: The Force Awakens" har de bästa specialeffekterna. Den var ett rent nöje att se ur ett visuellt perspektiv. Men "Ex Machina" var också fantastiskt snyggt gjord. Alla filmer i denna kategori var riktigt snygga och bra gjorda, jag är imponerad av alla. "The Revenant" var också himla snyggt gjord, men den hamnar ändå längst ner här för mig med denna tuffa konkurrens. "The Revenant" filmades mestadels i verkliga miljöer och endast i naturligt ljus, vilket gav dem typ 1-2 timmar om dagen att filma, så coolt. De visuella effekterna som ändå var med var såklart riktigt, riktigt snygga. Hela björnscenen räcker för att vinna en Oscar enligt mig, så det är inte helt omöjligt att den vinner. Hoppas på den, men tror och tycker som sagt att "Star Wars: The Force Awakens" borde vinna denna kategori.
 
 
 
#1 - - Lilly:

Brooklyn tänkte jag faktiskt se ikväll, men känner att jag inte orkar riktigt efter tre timmar av The dressmaker. Room är även en film som jag MÅSTE se en vacker dag. Älskar filmer med ensamstående mammor då jag själv är en sådan ju. ;)

Svar: Båda två är verkligen sevärda :) "Room" är riktigt, riktigt bra
Sofie Lindberg

#2 - - Lilly:

Oh härligt!