African Cats

Jag rekommenderar en väldigt fin dokumentär som handlar om en lejonflock och en gepardmamma samt hennes ungar. Den var väldigt bra och intressant, och väldigt fint gjord. "African Cats" heter den, och det är Disneynature som har gett ut den.

262 dagar kvar

Idag är det 262 dagar kvar tills jag befinner mig i Sydafrika och startar mina 4 veckor på gepardprojektet.

Det ska verkligen bli hur spännande och kul som helst! Eftersom att jag ska vara där i 4 veckor så ingår en 4-dagarstur till Kruger Parken, en jättestor och välkänd nationalpark. Jag tror att det kommer bli hur grymt som helst!

HÄR har ni en länk till projektet om ni vill läsa mer om det.

Amsterdam, 16-18 september 2012

Ja, i söndags åkte jag alltså till Amsterdam med jobbet. Vi åker i 3 omgångar, och jag var med i första omgången. Min resa började med att jag traskade ner till Scandic vid 9:45 i söndagsmorse. Bussen kom och hämtade upp mig där, och så åkte vi mot Arlanda. Det tog ca 1,5 timme, och sen hade vi några timmar på oss innan planet gick. Vi käkade lunch och sen kollade vi lite i butiker.

Flygresan gick väldigt bra, mådde lite illa såklart men det blev inte värre än så. En taxi kom och hämtade oss från flygplatsen i Amsterdam, och så åkte vi till vårt hotell, Memphis. Väl där så checkade vi in och packade upp lite innan det var dags att bege sig till konferensrummet. Vi jobbade ett tag, sen käkade vi middag och så fortsatte vi ett tag till efter det.

Det blev till att däcka i sängen efter det. Jag och Sandra delade rum, vi hade en dörr så man kunde gå ut på innergården, och så hade vi upphöjbara sängar, nice!

På måndagen så gick vi upp tidigt och käkade frukost, sen tog vi en taxi till en jätte-, jättestor blomauktion en liten bit utanför själva city. Det är därifrån leverantörerna köper sina blommor, så vi fick en rundvisning där. Det var ganska intressant, hade ingen aning om att det var en sån stor industri! Det var som ett superstort lager, och sen fanns representanter från olika leverantörsfirmor på plats för att buda på blommor.

Efter det så åkte vi taxi in till stan igen och kollade i en butik, och sen käkade vi lunch och efter det så hade vi lite fritid. Så då gick vi runt och kollade in staden, den var väldigt mysig. Massa gamla hus överallt, och massa kanaler. Vi gick längs shoppinggatorna och sedan längs blommarknaden. Vi kollade bl.a. på Rijksmuseum, van Gogh Museum, Royal Palace, Nieuwe Kerk, National Monument, Madame Tussauds, Anne Franks hus och Homomonument.

På kvällen så var det lite förfest i mitt och Sandras rum, och sen gick vi ut och käkade på en spansk tapasrestaurang. Sen vart det efterfest hos oss också.

På tisdagen så satt vi och jobbade lite på förmiddagen, sen tog vi spårvagnen upp till stan. Där lunchade vi på ett ställe där det fanns supermycket att välja mellan, typ kött, fisk, pizza, wok, mackor, sallad... Och så gjorde de iordning maten efter att man bestämt vilka råvaror man ville ha. Jag tog biffstek med pommes, och så plockade jag ihop en egen sallad, sjukt gott!

Sen så var vi några stycken som gick runt en sväng på stan, och sedan gick vi till Hortus Botanicus. En av världens äldsta botaniska trädgårdar med massa sällsynta sorters växter. Tyvärr så visste vi inte att de stängde kl 17, så vi kom dit 16:45... Men vi fick gå in gratis och kolla runt lite ändå, det var väldigt fint. Var bl.a. in i ett växthus med massa olika fjärilar!

På kvällen åkte vi taxi till flygplatsen, och så käkade vi middag där och sen åkte vi hem.

Amsterdam var mysigt, hade varit kul att hunnit se mer bara! Vi hade bra väder också, det duggade lite på tisdagen, men det var helt okej.