20 september, Cypern dag 4

Det är typ varmare här än när vi var på Lefkas för en månad sedan. På Lefkas var det ju kring 30 grader, sådär lagom varmt. Man blev liksom inte svettig så fort man lämnade lägenheten. Här är det strax över 30, fortfarande inte svettigt varmt så det är skönt, men det känns att det är varmare. Solen går ner kring 18:30 lokal tid, alltså kring 17:30 i Sverige. Men det är fortfarande varmt efter midnatt, man behöver ingen tröja. Så skönt! Så ser man att det är under 10 grader i Sverige, hade tydligen varit frost på taken inatt.

Idag åkte vi på en fyrhjulingssafari! Vi var ute i 4 timmar, och det var riktigt, riktigt roligt! Vi blev upphämtade på hotellet på morgonen och själva stället där man utgick från låg i Ayia Napa. Så vi fick börja med att köra på vägarna där. Vi körde ju på led efter guiden, men kändes ändå ovant eftersom det för det första är ett fordon jag aldrig kört förut, och sen är det ju vänstertrafik. Dessutom är cyprioterna kanske inte kända för att ha det bästa trafikvettet. Men det gick bra. Vi körde även på den stora vägen från Ayia Napa mot Cape Greco.

Sen körde vi självklart på mindre vägar, grusvägar och mer off road, alltså typ på sandvägar, men hårt packad sand, inte som en strand förstås. Superkul! Jag hängde med hela tiden också, var typ lite rädd för att hamna efter, men det var inga problem alls. Vi stannade vid olika kända platser och kyrkor, och guiden berättade lite historia. Så vi åkte omkring vid Cape Greco, och i nationalparken där. Så fint, synd att man inte kunde stanna och fota överallt. Vi badade även vid en grotta, från en klippavsats.

Riktigt bra aktivitet, tyvärr så krånglade en del av fyrhjulingarna så vi fick vänta på back up ett tag i slutet. Men annars var allting jättekul och bra, rekommenderas!

Andreas och Andreas har deltagit i lite sporter, vattenpolo och beach volley. Det anordnas massa sporter och aktiviteter för både stora och små av aktivitetsguiderna här på hotellet. Igår var det en movie quiz vid poolen, fick 11/12 rätt. Men i varje fall, Andreas och Andreas har träffat på ett svenskt gäng som de spelat lite beach volley med, utan aktivitetsguiderna. Så ikväll så satt jag och Therese på en av de stora solsängarna och kollade på matchen medan solen gick ner. Mysigt!

På kvällen tog vi taxi in till Ayia Napa. Vi käkade middag på en grekisk restaurang mitt i centrum. Jag och Andreas delade på grillad halloumi, grekisk sallad, pitabröd och röror till förrätt, sen en fisk- och skaldjursbricka till varmrätt. Restaurangen låg nära nöjesfältet, och därmed nära där vi bodde med familjen 2001. Sjukt att det är 17 år sedan och jag ändå kommer ihåg hur det såg ut. Jag kommer ihåg olika platser vi vistades på och olika händelser, känns inte som det var så länge sedan! När vi var på Cypern 2014 så var vi faktiskt inte in till Ayia Napa.

Efter middagen så gick vi in en snabb sväng på nöjesfältet och Andreas, Tobbe, Andreas och Therese åkte SlingShot. Det är en stor och hög attraktion som påminner om en slangbella. Så man sitter i en boll som är fäst mellan två pelare, sen skjuts bollen iväg och man studsar upp och ner, fram och tillbaka. Man kan åka två åt gången. Det var inget för mig, så skippade det. Sen tog vi taxi hem. Vi tog en drink i baren på hotellet innan läggdags.