The Revenant

Idag är det veganpizzadagen. Vi har gjort pizza, men tyvärr inte vegansk. Det var mozzarellan som ställde till det, men ska köpa Jeezly-osten någon gång så blir det helt veganskt! Har för övrigt fastnat för kronärtskockor. Så gott. Det är en av relativt få saker som jag inte omedelbart tyckt om, men som jag ändå ätit och aktivt valt för jag tror inte på att man smakar en sak en gång och sedan aldrig mer om man inte gillade det. Nu älskar jag kronärtskockor! 
 
Andreas har varit borta hela veckan på utbildning, och ska vara borta både lördag och söndag på en annan utbildning, men är hemma idag. Så då tänkte vi att det var perfekt att gå på bio, eftersom att "The Revenant" (2015) har premiär idag. Så vi bokade det för ett tag sedan, och nu har vi alltså äntligen, äntligen sett den! Det är den fjärde bion iår för oss, och den femte sedan 25 december. ("Star Wars: The Force Awakens", "In the Heart of the Sea", "The Hateful Eight" och "The Big Short"). Det är ju award season nu, så det kommer många storfilmer framöver!
  
"The Revenant" är nominerad till hela 12 Oscars, inklusive Bästa film, Bästa regi (Alejandro González Iñárritu), Bästa manliga huvudroll (Leonardo DiCaprio), Bästa manliga biroll (Tom Hardy) och Bästa foto (Emmanuel Lubezki). Alltså regisserad av Alejandro González Iñárritu och med Emmanuel Lubezki som filmfotografschef (eller vad sjutton det nu heter på svenska. Den som är chef över filmteamet). De två jobbade tillsammans på "Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)" (2014), där båda vann Oscars. Den filmen kan jag också rekommendera, så snyggt filmad och gjord. Typ inga synliga klippningar överhuvudtaget. 
 
Men jösses vad bra "The Revenant" var, eller är. Längtar redan tills jag får se den igen, när jag köper den alltså. Men film är bäst på bio. Självklart var både Leonardo och Tom riktigt grymma och trovärdiga. Leonardos prestation var helt otrolig, man led verkligen med honom. Att göra så många scener utan motspelare, och dessutom ha fruktansvärt ont och må dåligt både psykiskt och fysiskt, ja, det var imponerande gjort! Han sa såklart inte så mycket, men lyckades ändå förmedla otroligt mycket genom sitt kroppsspråk. Tom pratade nog mest i filmen, och vilken grym accent han fick till. Om ni inte visste det så är jag ju väldigt intresserad av accenter. Han låter aldrig likadant i sina filmer, och han har typ aldrig sin vanliga röst. Det skulle väl vara i typ "RocknRolla" (2008) och "This Means War" (2012) isåfall. Jag har väl lättare för att bli imponerad av "elaka" karaktärer, så jag tyckte ju att Tom var väldigt intressant och bra i rollen som John Fitzgerald. Hade bara gärna fått veta mer om hans bakgrund.
 
För övrigt är mina favorit"villains" Joaquin Phoenix som Commodus i "Gladiator" (2000), Daniel Day-Lewis som Bill Cutting i "Gangs of New York" (2002), Heath Ledger som Joker i "The Dark Knight" (2008) samt Ralph Fiennes som Amon Goeth i "Schindler's List" (1993). Sen måste jag också nämna Tom Hiddleston som Loki och Ralph Fiennes som Lord Voldemort, fantastiska karaktärer. 
 
Tillbaka till "The Revenant". Men jag var mest imponerad över hur snyggt gjord den var. Helt fantastiskt. Älskar långa tagningar. Filmen var riktigt realistiskt filmad. Ofta när det var en grupp karaktärer som pratade så roterade kameran istället för att klippa, vilket alltså gjorde att man kände sig mer uppslukad av filmen och att man typ var där. Spoiler alert! Björnattack-scenen och den slutliga fighten var båda filmade som i en enda tagning. Så snyggt. Vanligtvis i slagsmålsscener så är det många, många klippningar och snabba sekvenser. Man kanske ser att någon hugger en annan med en kniv, men inte att den verkligen gör det för det klipps så mycket och därför har de väl tid att fixa så att det ser realistiskt ut. Men i denna film, som använde en enda lång tagning, så var det verkligt på riktigt. Så himla häftigt. Det gjorde ont att kolla ibland för det kändes så verkligt. Dock är jag inte helt säker på vad jag tycker om att det hamnar smuts och vatten på kameralinsen, och när det blir linsöverstrålning. Jag vet att det är konstnärliga effekter, och på ett sätt bidrar de ju till verklighetskänslan i filmer. Men samtidigt ska det ju inte vara en kamera där. Filmen är ju en film, eller så ska man känna att man är i filmen, och då uppstår inte linsöverstrålning eller att man ser smuts som hamnat i ögat. Filmen slutade iallafall riktigt intressant och bra enligt mig, nämligen att Leonardos karaktär kollade rakt in i kameran. Det gav verkligen en bra effekt. 10/10 fick den av mig på IMDb. Är nog den hittills bästa filmen från 2015 som jag sett.
 
Filmen är filmad i enbart naturligt ljus, helt otroligt och så snyggt. Det gjorde såklart att antalet timmar de kunde filma var begränsade, så själva filmningsperioden stäckte sig över 9 månader. De filmade i Kanada, men snön började smälta så de fick flytta hela produktionen till södra Argentina. Riktigt vacker natur, och så fint att de inte använde CGI för omgivningarna.
 
Leonardo DiCaprio
Tom Hardy
The Revenant (2015)
 
Förresten, fattar inte riktigt vad grejen är med alla tweets, memes, FB-poster o.s.v. om att Leonardo DiCaprio aldrig har vunnit en Oscar. Detta började innan hans nominering för "The Wolf of Wall Street" (2013). Innan dess hade han "bara" 3 nomineringar. (Jag avser bara skådespelar-nomineringar i hela detta stycke). Självklart är 3 nomineringar inte så lite, det är ju jättebra men det finns otroligt många andra duktiga skådespelare som fått 3 nomineringar eller fler, och inte heller vunnit en Oscar. Varför är det en sådan stor grej att Leonardo inte vunnit en? Ja, han har haft en relativt lång karriär, speciellt med tanke på hans ålder såklart, och ja han är en riktigt duktig skådespelare. Så frågan borde kanske isåfall också vara varför han inte fått fler nomineringar? Jag försöker inte förminska detta på något sätt, jag gillar Leonardo och tycker att han är en grym skådespelare som förtjänar en Oscar (liksom många andra). Man måste ju tänka logiskt. Oscars-galan är inte som många sportevenemang. T.ex. så kanske någon vann en guldmedalj i OS i höjdhopp ett visst år, men året innan så hoppade faktiskt den som vann en silvermedalj högre. Och man vet alltid vad världsrekordet ligger på. Det kan man aldrig mäta i Oscars-galan för det är en smaksak och vinnarna utses genom röstning av den amerikanska filmakademins medlemmar. Så t.ex. i Oscarsgalan 2014 när Matthew McConaughey vann för sin roll i "Dallas Buyers Club" (2013) och Leonardo var nominerad för "The Wolf of Wall Street". Att Leonardo är en bättre skådespelare är kanske många (inklusive mig själv) överens om. Matthew McConaughey hade aldrig varit uppmärksammad i de kretsarna förut, men just DET året gjorde han en bättre prestation än Leonardo, och därför vann han en Oscar. (Innan ni eventuellt protesterar så utgår jag alltså från min egen åsikt här). Om Matthew inte hade gjort den filmen det året så kanske Leonardo hade vunnit. Det handlar alltså inte om att Leonardo inte varit tillräckligt bra för en Oscar, utan att han haft "oturen" att vara nominerad samma år som andra skådespelare som varit bättre. T.ex. så tycker jag att hans prestation i "Blood Diamond" (2006), som han blev nominerad för, är bättre än Philip Seymour Hoffman året innan i "Capote" (2005). Men Philip vann en Oscar för han kanske hade helt andra förutsättningar. 
 
Så, alla andra skådespelare som inte vunnit en Oscar i en skådespelarkategori då? Varför är ingen upprörd för deras skull? Jag tänker t.ex. på Peter O'Toole (8 nomineringar), Annette Bening (4 nomineringar), Johnny Depp (3 nomineringar), Brad Pitt (3 nomineringar), Tom Cruise (3 nomineringar), Joaquin Phoenix (3 nomineringar), Bradley Cooper (3 nomineringar) och många, många fler. Kom ihåg att man alltså isåfall kanske borde argumentera för att många av dessa personer också borde ha fått fler nomineringar. En av mina favoritskådespelare, Amy Adams, har 5 nomineringar men ingen Oscar. Jag tycker såklart att hon förtjänar både en Oscar och ännu fler nomineringar, för hon är bara så grym. Men jag vet också att hon haft riktigt grymma prestationer att tävla mot i sina kategorier.
 
Så t.ex. när Daniel Day-Lewis vann för "Lincoln" (2012) så hade inte resterande 4 nominerade personer samma "chans" som andra år (enligt mig). För Daniel var riktigt, riktigt grym och tävlar typ i en klass för sig. Om han inte gjort "Lincoln" just det året så hade kanske Hugh Jackman vunnit för "Les Misérables" (2012) eller Joaquin Phoenix för "The Master" (2012), och därmed hädanefter blivit klassade som Academy Award winning actors. Men så kommer det väl alltid att vara, att "om inte...så hade kanske...". Jag försöker bara visa min poäng. 
 
Leonardo är en riktigt duktig skådespelare och iår kanske det är hans tur att ta hem en Oscar. Jag tror och hoppas det för han var riktigt, riktigt grym i "The Revenant" och av de 5 nominerade så var det absolut den mest krävande rollen rent fysiskt. Förresten, idag på bion så var det ju en kille ur personalen som presenterade filmen eftersom det var premiären, och som bl.a. sa "Om inte Leo tar hem sin Oscar för den här rollen, så kommer han aldrig att göra det". Va? Han vet väl inte vilka filmer och roller Leonardo kommer göra i framtiden. Bara för att han var riktigt, riktigt jäkla bra i den här filmen, och kanske gjorde sitt livs bästa roll, så betyder det inte att t.ex. Michael Fassbender var bättre (enligt the Academy, och kanske många andra) i "Steve Jobs" (2015) och tar hem Oscarn. Det är Michaels andra Oscars-nominering, och jag tycker att han är en riktigt bra skådespelare. Men om han vinner för att han gjorde den bästa prestationen 2015, så betyder det ju inte att han nödvändigtvis är en bättre skådespelare i övrigt än folk som har fler nomineringar. Men jag hoppas att Leonardo vinner. Isåfall får man väl förbereda sig på att internet kommer att explodera. 
 
Min favoritroll med Leonardo är förövrigt som Arnie Grape i "What's Eating Gilbert Grape" (1993). Detta för att han var typ 17-18 år, det var en av hans första filmer och den första där han hade en stor roll. Han fick en Oscars-nominering, och rollen måste ha varit väldigt krävande både fysiskt och psykiskt. Annars älskar jag honom som Amsterdam Vallon i "Gangs of New York" (2002), en film som jag verkligen kan rekommendera. Daniel Day-Lewis förtjänade en Oscar för rollen som Bill Cutting, och Leonardo förtjänade åtminstone en nominering. Daniel var nominerad, men det var Adrien Brody som vann det året för "The Pianist" (2002). Och även om jag tycker att Daniel förtjänar en Oscar för den rollen så håller jag helt med om att Adrien var bättre just det året. Vidare är ju Leonardo riktigt, riktigt bra i "Blood Diamond" (2006), och självklart i "The Wolf of Wall Street". 
  
#1 - - Katja :

Sa ju att den var bra 😃👍