89th Academy Awards

 
 
Nu ska jag skriva om fantastiska Oscarsgalan. 13 rätt av 18 av mina predictions, helt okej ändå med tanke på att det är 5 nominerade i varje kategori, förutom Best Makeup and Hairstyling som har 3 och Best Picture som hade 9 i år. Förra året hade jag 9/16 rätt, och i 5 av de 7 kategorier jag hade fel i så var det den jag trodde som tvåa som vann. Och jag hade inte kollat några predictions inför galan alls. Det enda jag visste var att Emma Stone samt La La Land var favorittippade, vilket jag också tippade på. Emma vann, men inte La La Land, fastän alla trodde det.
 
Asså fy va hemskt det var när de råkade läsa upp fel vinnare för Best Picture. Får panik. Och Warren Beatty fick oförtjänt mycket dålig kritik för det då a) det inte ens var han som utropade "La La Land", det var Faye Dunaway, b) det inte var han som blandade ihop kuverten, c) han faktiskt förklarade vad som hade hänt, men ingen verkade lyssna på det. Blev så irriterad på 4 olika radiokanaler när jag åkte till jobbet direkt efter galan som sa typ att Warren gjorde största tabben o.s.v. Jag förstår ju att personen som läste upp det i radio inte var den som bestämde att den skulle säga det, men källan måste ju kolla sin information. 
 
Är så glad över att bästa, bästa "Zootopia" vann Best Animated Feature Film. Så himla bra film!
 
Tyckte galan var bra, Jimmy Kimmel var duktig och rolig, och som alltid älskar jag hans fejd med bästa Matt Damon. Men Jimmy gjorde väl inte direkt något speciellt eller otippat kul, så han är klart godkänd men ingen värd man kommer minnas för något speciellt direkt. 
 
Nu ska jag skriva lite mer utförligt om mina predictions. 
 
"Moonlight" vann Best Picture. Är inte superförvånad, men den hamnar inte högt upp på min lista över förra årets bästa filmer. Grundstoryn är självklart riktigt bra, men hela filmen var alldeles för seg för mig. Jag trodde ju att "La La Land" skulle vinna, men hoppades på bästa "Lion" eller "Hacksaw Ridge". Personligen tycker jag att "Moonlight" var den sämsta bland de 9 nominerade filmerna i den kategorin. Men då var det ju såklart en del riktigt bra filmer i den kategorin. Fast enligt mig är detta inte bland de starkaste åren. Mitt favoritår är ju självklart 86th Academy Awards som hyllade filmer som kom ut 2013. Det var bara en enda film, "Gravity", bland de som var nominerade i de största kategorierna, som inte fick betyget 8, 9 eller 10/10 av mig. 
 
Damien Chazelle vann Best Director för "La La Land", vilket jag också trodde och hoppades på. Han är helt fantastisk. Bara 32 år gammal och hade bara regisserat 2 filmer innan; "Guy and Madeline on a Park Bench" (2009), en liten film med bara 60 000 US-dollar i budget, samt fantastiska "Whiplash" (2014), som ni bara måste se. Tycker också att Mel Gibson gjorde ett sjukt bra jobb i "Hacksaw Ridge", samt Denis Villeneuve i "Arrival". Kenneth Lonergan ("Manchester by the Sea") och Barry Jenkins ("Moonlight") gjorde också bra jobb på sina respektive filmer, men de filmerna var inte lika storslagna enligt mig.
 
 
Mahershala Ali, Emma Stone, Viola Davis & Casey Affleck
 
 
Här ovan ser ni de 4 skådespelare som vann i skådespelarkategorierna.
 
Är iallafall superduperhappy över att fantastiska Casey Affleck vann Best Actor för sin prestation i "Manchester by the Sea". Han var fullkommligt överlägsen i den kategorin enligt mig. Ryan Gosling var förstås också fruktansvärt bra i "La La Land", och jag blev sjukt imponerad av Andrew Garfield i "Hacksaw Ridge". Men Casey var den som stod ut mest och verkligen lämnade ett avtryck hos mig, trots att filmen i sig inte var min favorit hos de nominerade i den kategorin. Han var också den jag trodde på. Viggo Mortensen var också intressant och bra i "Captain Fantastic", och Denzel Washington gjorde en bra och stark roll i "Fences", som han även gjort på Broadway tillsammans med Viola Davis. 
 
Inte oväntat att Emma Stone vann, hon var verkligen superduktig i "La La Land". Jag trodde och hoppades på henne, men blev så sjukt imponerad av Natalie Portman i "Jackie". Hon var så himla annorlunda i den mot hur man är van att se henne, och hon var så sjukt övertygande. Svårt att förklara, men det var lättare att se Emma i sin roll och inte lika otippat på något sätt. Meryl Streep var såklart fantastisk i "Florence Foster Jenkins" också. Ruth Negga och Isabelle Huppert var väl också bra, men lämnade inte några starkare avtryck hos mig. Ruths film, "Loving", har en av förra årets mest gripande stories och jag blev verkligen berörd av den, men den var lite för slow paced ändå. Jag hade hellre sett att Amy Adams blivit nominerad för "Arrival" eller "Nocturnal Animals". 
 
Jag hade verkligen hoppats på Dev Patel som vinnare i Best Supporting Actor-kategorin. Jösses vad bra jag tyckte att han var! Hans framträdande fick mig att gråta. Andra som fick mig att gråta är Michelle Williams och Casey Affleck i den sista scenen i "Manchester by the Sea", samt Andrew Garfield i "Hacksaw Ridge". Nu vann Mahershala Ali för "Moonlight" i den kategorin. Personligen hade jag hellre sett en nominering för Aaron Taylor-Johnson i "Nocturnal Animals" än Mahershalas nominering, tyvärr. Aaron vann en Golden Globe och det är första gången på 40 (FYRTIO!) år som en skådespelare som vunnit en Golden Globe i den kategorin inte blev nominerad för en Oscar. Sen tyckte jag ju förstås att fantastiska Jeff Bridges var grym som vanligt i "Hell or High Water", samt att Michael Shannon var väldigt trovärdig och bra i "Nocturnal Animals". Jag gillade även Lucas Hedges i "Manchester by the Sea". Han är bara 20 år och detta var hans första stora roll, så blev väldigt imponerad av honom. 
 
Viola Davis vann förstås för sin roll i "Fences", det var inte heller direkt oväntat och jag trodde på henne. Men jag hade hoppats på bästa Nicole Kidman i "Lion". Förutom att hon faktiskt är en av mina absoluta favoritskådespelare så var hon onekligen riktigt, riktigt bra i "Lion". Hjärtskärande och stark prestation trots lite screen time. Amazing! Michelle Williams var knappt med i "Manchester by the Sea", men hon fick mig som sagt att gråta ändå. Hon var heeelt enastående och det visar att en skådespelare verkligen kan förtjäna en Oscarsnominering för en enda scen. Viola, som alltså vann, har ju tidigare 2 Oscarsnomineringar; 1 för bästa, bästa "The Help" (2011) samt en för hennes ungefär 5 minuter i "The Doubt" (2008). Jag tycker absolut att hon var bra i den scenen, men var förvånad över att hon fick en Oscarsnominering för det. Men med Michelle är jag inte tveksam alls. Octavia Spencer var såklart grym i "Hidden Figures", men hon var inte lika mind blowing för mig som de andra. Jag var tyvärr inte speciellt imponerad av Naomie Harris i "Moonlight", trots att hon stundtals var ganska känslosam. Hade hellre sett en nominering för Janelle Monáe i "Hidden Figures".
 
Jag hade rätt i mina gissningar för både Best Original- ("Manchester by the Sea") och Adapted ("Moonlight") Screenplay. Hade även rätt i min gissning att svenske Linus Sandgren skulle vinna i Best Cinematography för "La La Land", kul! 
 
Ljud och musik då? Ja, jag gissade och hade rätt på att Justin Hurwitz skulle vinna för Best Original Score för "La La Land", fast jag hade hoppats på Dustin O'Halloran & Hauschka för "Lion". Sen tippade jag ju på fantastiskt fina "City of Stars" från "La La Land" för Best Original Song, trots att jag fullkomligt älskar "How Far I'll Go" från "Moana". Kul att Sylvain Bellemare vann Best Sound Editing för "Arrival", vilket jag också hoppades och tippade på. När det gäller Best Sound Mixing så hade jag fel då jag trodde att "Rogue One: A Star Wars Story" skulle vinna, men hoppades på "Arrival", och "Hacksaw Ridge" vann. 
 
Blev väldigt förvånad då David Wasco och Sandy Reynolds-Wasco kammade hem vinsten för Best Production Design för "La La Land". Inte för att den var dålig, absolut inte. Men det kändes otippat när den var den som såg mest "normal" ut. Inte alls lika unik som den bästa enligt mig; "Fantastic Beasts and Where to Find Them", eller "Arrival", eller "Passengers" som jag trodde på. Men Hollywood älskar väl Hollywood, men då hade man ju kunnat tro på "Hail, Caesar!" som ändå hade lite mer unik production design än "La La Land", tycker jag. Fast de hade ju självlart gjort ett bra och fint jobb på "La La Land". 
 
 
 
  
När det gäller Best Makeup and Hairstyling (se ovan) så var det bara 3 filmer nominerade. "Star Trek Beyond" fick helt klart min röst. Vad Joel Harlow och Richard Alonzo skapade i den filmen är inget annat än amazing och helt stunning. Så himla coolt! Svenska Eva von Bahr och Love Larson var såklart riktigt duktiga i "En Man som Heter Ove", och så coolt att de fick sin andra Oscarsnominering är ju helt fantastiskt! De blev nominerade förra året för "Hundraåringen som klev ut genom Fönstret och Försvann" (2013). Häftigt att de lyckades få en nominering bland den stenhårda konkurrensen i Hollywood! Jag tippade dock på att Alessandro Bertolazzi, Giorgio Gregorini & Christopher Nelson skulle kamma hem vinsten för "Suicide Squad", för den är ju så över-hypad. Alla var såklart jättesnygga och häftiga i den filmen, men kom igen, jämför med "Star Trek Beyond" liksom!? Jaja, "Suicide Squad" vann ju förstås ändå. De hade ju självklart mer avancerade masker och sminkning för andra karaktärer än Harley Quinn (ovan), t.ex. Killer Croc.
 
När det gäller Best Costume Design så vann den jag trodde och hoppades på, nämligen bästa, finaste "Fantastic Beasts and Where to Find Them" med kostymer av fantastiskt kreativa Colleen Atwood. Det var hennes fjärde Oscar, och hon har sammanlagt 12 nomineringar. Inte illa och väldigt imponerande! Sen tyckte jag förstås att Madeline Fontaine skapade riktigt vackra kläder för "Jackie", och Consolate Boyle hade ju också gjort några helt fantastiska kreationer för "Florence Foster Jenkins". Johanna Johnston skapade fina, klassiska kläder för "Allied", men Mary Zophres för "La La Land"...? De har typ vanliga kläder...? Jaja, som jag skrev tidigare; Hollywood älskar väl Hollywood.
 
John Gilbert vann Best Film Editing för "Hacksaw Ridge", vilket såklart var mycket välförtjänt med tanke på de extremt välgjorda krigsscenerna, imponerande! Jag höll och trodde ju på Tom Cross för "La La Land", musikalfilm som det var och allt. Sen tyckte jag att Joe Walker gjorde ett grymt jobb i "Arrival". Jake Roberts ("Hell or High Water") samt Nat Sanders & Joi McMillion ("Moonlight") var inte lika imponerande, enligt mig. Klart snyggt o.s.v., men inte så mind blowing. Hade hellre sett en nominering för Joan Sobel för "Nocturnal Animals".
 
Den sista kategorin är Best Visual Effects och där vann ju såklart den jag trodde och hoppades på; "The Jungle Book" av Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones & Dan Lemmon. Det sa jag redan när jag hade sett filmen för första gången, trots att det var så längesedan och långt ifrån Oscarssäsong. Men det är verkligen det bästa och snyggaste jag någonsin sett på film! Helt fantastiskt och mycket, mycket välförtjänt! Är fortfarande så imponerad av effekterna i den filmen. Jag är imponerad av alla nominerade i den kategorin. Effekterna i "Doctor Strange" är ju verkligen huuur häftiga och snygga som helst, och den trodde jag på som tvåa. Så unikt och extremt kreativt, never seen anything like it. Vill bara kunna göra sådana foton o.s.v. Så coolt. Sen tycker jag verkligen att effekterna i "Deepwater Horizon" var fantastiska. Riktigt imponerande och något förvånande i en sådan typ av film ändå, det trodde man ju inte innan man såg den liksom. Men sjukt snyggt och trovärdigt! "Rogue One: A Star Wars Story" hade såklart också snygga effekter, och som alltid älskar jag sci-fi-världen och hur det ser ut rent visuellt. Kul också att en animerad film blev nominerad; "Kubo and the Two Strings"!