11 mars, London dag 2

Jaha då har vi redan varit här i över ett dygn. Jag känner redan nu att det finns sååå mycket mer jag behöver och vill göra i denna stad. Kommer aldrig tröttna och kommer alltid ha anledningar att åka tillbaka. Det finns massa grejer jag varken sett eller gjort än, och så finns det förstås en del saker jag vill se och göra igen. 
 
Vi började dagen med att käka frukost på mysiga The Table som ligger här i närheten. Det har fått en del priser och utmärkelser. Jag tog Eggs Royale, vilket ju bara är för amazing. English muffin med pocherade ägg, hollandaisesås och kallrökt lax som serveras med smör. Sen tog jag en smoothie med bl.a. jordgubbar, ananas, banan och mango. Sååå gott! 
 
Sen promenerade vi längsmed floden, på södra sidan. Sen gick vi över till norra sidan via en av The Golden Jubilee Bridges. Därifrån var det nära till Trafalgar Square och sen tog vi oss upp mot Piccadilly Circus via Haymarket. Det var affischer framför de stora skärmarna och byggnadställningar bakom. Sen gick vi upp mot Oxford Street via Regent Street. Älskar den gatan. 
 
På Oxford Street besökte vi House of Fraser, Selfridges och Primark. Jag shoppade en del på Primark, förstås. 
 
Innan Primark så käkade vi lunch på flerårigt Michelinrekommenderade Mayfair Chippy. Vi käkade Fish & Chips på en restaurang när vi var i London för några år sedan, men det var inte så jättebra. Så det förtjänade en ny chans! Jag fuskade dock och tog halloumi, men det var så jäkla gott! Smakade lite fisk av Andreas, rätt gott! Såserna var toppengoda också! Mysig liten restaurang med bra personal. 
 
Sen tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet. Älskar tunnelbanesystemet här som ni vet, men hatar att åka det. Zara tipsade om att man bara kan använda ICA Bankkortet med blipp! Så himla bra. Tur att vi inte hade köpt nåt tunnelbanekort eller toppst upp mitt Oystercard. Så man behövde inte förköpa nåt utan det är bara att hålla kortet mot avläsaren när man går in och ut! Toppen ju. 11 svenska kronor kostade resan från Marble Arch till Southwark. 
 
Vi lämnade av all shopping (Andreas hade köpt en Hugo Boss-piké), och fixade till oss lite. Sen promenerade vi till Lyceum Theatre, vilket tog kanske 20 min. En 20 minuters promenad i London är inte alls lika lång och tråkig som om man var tvungen att gå 20 minuter i Västerås om man ska nånstans. 
 
Sen var det äntligen dags för min höjdpunkt på resan; The Lion King! Sååå fin och bra och heeelt amazing. Jag och Elin såg ju den i somras och då trodde jag typ inte att jag skulle få se den igen. Den kommer få ett eget inlägg sen. 
 
Sen gick vi tillbaka till hotellet och tog en drink i baren bara, och nu är det dags att sova! Det blev sent idag också. 
 
Det finns så många olika typer av resor man kan göra i storstäder. T.ex. skulle jag vilja åka hit på bara en fotoresa. Alltså ha koll på när det är bäst ljus på vilket ställe, när solen går upp och ner och de bästa fotoställena. Besöka höga byggnader och typ Primrose Hill och Greenwich igen. Kort sagt att man går runt med kameran och bara fokuserar på det. Jag har ju med mig kameran hela tiden förstås men vi är ju alltid på väg någonstans så det blir absolut inte samma sak. 
 
Sen skulle jag vilja åka hit på en matresa. Alltså kolla upp bra frukostrestauranger, lunchställe och middagställen, samt besöker matmarknadet o.s.v. 
 
Självklart vill jag även åka hit och fokusera på historiska grejer. Då skulle jag bl.a. besöka The Tower of London, Westminster Abbey och St. Pauls Cathedral igen, samt flera museum och andra kyrkor och slott, 
 
Jag skulle också vilja åka hit och fokusera på shopping. Finns ju verkligen allt och det skulle vara kul att besöka några stora shoppingcenter som ligger lite utanför city. 
 
Sen vill jag jättegärna besöka Kew Gardens och andra botaniska trädgårdar. Har besökt alla stora parker i city och utforskat de flesta ganska bra. Jag älskar verkligen Regent's Park och speciellt The Inner Circle med rosträdgården. Älskar att besöka parker och botaniska trädgårdar. Så vackert och mysigt att bara strosa omkring i. 
 
Självklart tänker jag mig isåfall att jag även gör andra saker emellanåt men att fokus ligger på foto, mat, historiska saker, shopping eller parker och att man hela tiden utgår från det. Som det varit nu så har det ju alltid varit en liten blandning av allt förstås. Jag älskar verkligen denna stad och jösses vad jag redan vill boka en resa hit igen snart. 
 
 
#1 - - Emma:

Vilka underbart häftiga bilder!

Svar: Tack!
Sofie Lindberg