Arrival

 
Arrival
(2016)
Regissör: Denis Villeneuve
Producenter: Shawn Levy, Dan Levine, Aaron Ryder & David Linde
Manus: Eric Heisserer
Baserad på: Novellen "Story of your Life" (1998) av Ted Chiang
Kompositör: Jóhann Jóhannsson
Filmnfotograf: Bradford Young
Budget: 47 miljoner US-dollar
Box office hittills: 163 miljoner US-dollar
Skådespelare i urval:
Louise Banks/Amy Adams
Ian Donnelly/Jeremy Renner
GT Weber/Forest Whitaker
 
Oscarsnomineringar
Best Motion Picture of the Year
(Shawn Levy, Dan Levine, Aaron Ryder & David Linde)
Best Achievement in Directing
(Denis Villeneuve)
Best Adapted Screenplay
(Eric Heisserer)
Best Achievement in Cinematography
(Bradford Young)
Best Achievement in Film Editing
(Joe Walker)
Best Achievement in Production Design
(Patrice Vermette & Paul Hotte)
Best Achievement in Sound Mixing
(Bernard Gariépy Strobl & Claude La Haye)
Best Achievement in Sound Editing
(Sylvain Bellemare)
   
 Louise Banks/Amy Adams
 
 
Ja, det är väl lika bra att börja mata ut Oscarsaktuella filminlägg redan nu då! Denna film såg jag och Ida på bio för en tid sedan.
 
Som jag tidigare skrev; åh vad jag önskar att det fanns 6 platser i kategorin för Best Actress så att bästa Amy hade kunnat bli nominerad.
 
Tillsammans med "Moonlight" (2016) så ligger denna film på en delad andraplats över de filmer som fick flest Oscarsnomineringar. De båda fick alltså 8 nomineringar var. Men det är fortfarande långt efter "La La Land" (2016) som fick hela 14 nomineringar! Det betyder att "La La Land" ligger på en delad förstaplats tillsammans med "All About Eve" (1950) och "Titanic" (1997) på listan över filmer med flest Oscarsnomineringar någonsin. 
 
GT Weber/Forest Whitaker, Louise Banks/Amy Adams, Ian Donnelly/Jeremy Renner
 
 
Denna film fick 9/10 av mig på IMDb. Den var sjukt speciell. Jag brukar relativt omedelbart veta vilket betyg jag ger en film efter att jag sett den. Men denna hade kunnat få allt ifrån 6 till 10. Den var ju jäääkligt bra, men man kände sig inte helt nöjd i slutet ändå av någon konstig anledning. Väldigt unik och sjukt snyggt gjord är den iallafall. Bra skådespelare, intressant manus, men ja, som sagt hade jag önskat något mer!
 
Den handlar iallafall om Louise Banks (Amy Adams). Hon är en lingvist som får till uppdrag att försöka förstå språket hos några mystiska individer. De anlände i 12 olika rymdskepp och landade på olika platser på jorden.
 
Jag älskade musiken av Jóhann Jóhannsson. Han har även gjort filmmusiken till bästa "The Theory of Everything" (2014), vilken han fick en Oscarsnominering. Han fick även en Oscarsnominering för filmmusiken till "Sicario" (2015), som Denis Villeneuve också regisserade. Kan rekommendera alla att lyssna på filmmusiken till "The Theory of Everything" på Spotify. Så himla fin. 
 
Louise Banks/Amy Adams, Ian Donnelly/Jeremy Renner