The Virgin Queen

 The Virgin Queen
(2005)
Manus: Paula Milne
Regissör: Coky Giedroyc
Skådespelare i urval:
Elizabeth I/Anne-Marie Duff
Robert Dudley/Tom Hardy
Robert Devereux/Hans Matheson
Thomas Radclyffe/Dexter Fletcher
Thomas Howard/Kevin McKidd
William Cecil/Ian Hart
Mary I/Joanne Whalley
Lettice Knollys/Sienna Guillory
Francis Walsingham/Ben Daniels
Kat Ashley/Tara Fitzgerald
 
Jag fortsätter med en serie till, även denna en brittisk. Jag älskar brittiska produktioner, som jag skrivit om tidigare. Jag trodde att jag hade skrivit om denna serie för det var över 1 år sedan jag kollade på den.
 
The Virgin Queen är en miniserie på fyra delar som skapades 2005 för BBC. Som titeln antyder handlar den om drottning Elizabeth I. Den fokuserar på hennes privatliv, och i synnerhet hennes relation till Robert Dudley, 1st Earl of Leicester. 
 
Fin och välgjord, dock lite seg och utdragen ibland. Personligen så är jag ju väldigt intresserad av brittisk historia, och speciellt denna tidsperiod, ja hela Tudor-perioden då. Det är alltså hela 1500-talet i Storbritannien. Som alltid med filmatiseringar av verkliga händelser så skiljer sig såklart serien från verkligheten (eller vad man officiellt tror var verkligheten), men den ska ändå vara relativt sanningsenlig. Välgjord och sevärd miniserie iallafall! Älskar miljön i sådana här produktioner.  
 
Både Anne-Marie Duff och Tom Hardy är ju väldigt bra i serien. Kul att se Tom i en sådan här tidig produktion i hans karriär, det är bland det första, stora han gjort. 
 
Elizabeth I/Anne-Marie Duff, Robert Dudley/Tom Hardy