Moana

Moana
(2016)
Regissörer: Ron Clements & John Musker
Producent: Osnat Shurer
Manus: Jared Bush
Kompositör: Mark Mancina
Budget: 150 miljoner US-dollar
Box office hittills: 574 miljoner US-dollar
Röstskådespelare i urval:
Moana Waialiki/Auli'i Cravalho
Maui/Dwayne Johnson
Tala Waialiki/Rachel House
Tui Waialiki/Temuera Morrison 
 
Oscarsnomineringar
Best Animated Feature Film of the Year
(Ron Clements, John Musker & Osnat Shurer)
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
("How Far I'll Go" - Lin-Manuel Miranda)
 
 
 
Näst ut bland alla Oscarsnominerade filmer är "Moana" (2016). Fantastiskt fint animerad! Vattnet är verkligen huuur fint som helst! Och man vill bara åka till dedär öarna. Så vackert! Det är en bra, stark, kvinnlig huvudkaraktär också! Med en stark manlig biroll, som nästan klassas som huvudroll får jag lov att säga.
 
Filmen klarar nästan Bechdel. Moana pratar en del med sin farmor om ämnen som inte har fokus på män, dock så nämns aldrig farmoderns namn. Synd!
 
Annars skiljer den sig från majoriteten av alla Disneyfilmer då SPOILER ALERT! huvudkaraktärens föräldrar lever genom hela filmen, dock inte hennes farmor så lite halvt där då kanske. Men det största är väl att det inte är en kärleksstory! Majoriteten av Disneyfilmer från det senaste decenniet har i och för sig inte fokus på något kärleksstory. Dock handlar den fortfarande om dottern till en ledare (brukar ju alltid vara så, eller en prinsessa typ). 

Filmen handlar alltså om Moana, dottern till ledaren på en ö i Polynesien. Ön börjar förfalla, och Moana har valts ut av havet för att återförena en gammal relik med sin gudinna för att kunna rädda sin ö och sitt folk.
 
Filmen får 8/10 av mig. Den var absolut bra och sevärd, men inte så jättemycket story egentligen och för mycket sång för min smak. Älskar Disneylåtar, don't get me wrong. Men det blev för mycket och många sånger som inte förde handlingen framåt tycker jag. Men en del ("How Far I'll Go", "We Know the Way" & "You're Welcome") är verkligen riktigt bra! Anyway, bra film men lämnade inte lika starka spår och känslor som några av de senaste Dinseyfilmerna för mig (t.ex. "Zootopia" (2016), "Big Hero 6" (2014) & "Brave" (2012)).
 
"Moana" har två Oscarsnomineringar, och jag hoppas verkligen att den vinner Best Original Song för "How Far I'll Go". Så himla bra låt! Jag har lyssnat sönder den, som jag skrivit tidigare började jag lyssna på den när den kom ut på Spotify för flera månader sedan, långt innan den fick sin Oscarsnominering. De andra låtarna i den kategorin är väl också ganska bra, men "How Far I'll Go" är amazing. Plus att Auli'i Cravalho är ju bara så duktig! Hon var bara 14 år när hon fick rollen som röstskådis åt huvudkaraktären, och så sjunger hon allt själv också!
 
Den andra kategorin som "Moana" fick en Oscarsnominering i är Best Animated Feature Film. Men där håller jag verkligen på bästa "Zootopia". Det är en av de bästa Disneyfilmerna någonsin enligt mig!