Om precis 9 dygn...

...befinner vi oss på Kastrup, flygplatsen i Köpenhamn.
 
Flygtiderna är:
19 april 2017
9:55 Stockholm Arlanda
-> 1h15min
11:10 Köpenhamn Kastrup

Väntetid 4h35min
 
15:45 Kastrup Köpenhamn
-> 10h50min
20 april 2017
9:35 Tokyo Narita
 
Alla tider är lokal tid och tiden efter -> betyder att flyget tar så lång tid. Så det blir sammanlagt 16h40min resetid, PLUS tiden det tar hemifrån till Arlanda och tiden det tar från flygplatsen i Tokyo till hotellet. Så det är ju några timmar eftersom vi ska vara på Arlanda ett par timmar innan avgång. Skönt att det första planet ändå lyfter 9:55, annars brukar det ju vara typ supertidigt eftersom jag brukar vilja komma fram så tidigt som möjligt. Men denna resa tar ändå så lång tid, så med tidsskillnaden (+7h) så anländer vi liksom ett dygn efter att vi åker. Crazy. Kommer bli sjukt jobbigt, men jag har faktiskt köpt åksjuketabletter nu. Har ju provat förut men kan väl vara värt ett försök till.
 
Hoppas att jag kan sova hela långflyget och typ vakna när vi är framme. Not so likely. Synd att jag är åksjuk för annars är ju långflyg det perfekta tillfället att göra ett av mina favoritintressen; kolla på film! Men har aldrig kunnat kolla på en film på flyg, hoppas jag kan det nu.
 
Va sjukt att man ska sitta nästan 11 timmar på samma ställe. Fast när jag åkte till Namibia 2012 och Sydafrika 2013 satt jag ju också typ 11 timmar på samma ställe. Det är på något sätt inte lika farligt som det låter, för att man vet att det är så och man vet att man ska på semesteeer! Inte lika spännande på vägen hem då, dock. Men typ när jag åker till London, även om det bara tar ett par timmar, så känns ju den flygresan superjobbig ändå. Men man anpassar sig.
 
Kan inte fatta det! Alltså det är sååå nära nu och det känns som vi har väntat sååå länge. Så coolt! Detta blir verkligen den mest annorlunda resa vi gör tillsammans. Tidigare har vi åkt till många europeiska huvudstäder och en del solsemestrar. Vi var ju även till 4 städer på USAs östkust, och det var ju såklart hur häftigt och stort som helst. Men de städerna (förutom New York) var väl mer eller mindre som många europeiska städer. Ja, jag vet att det är en "hård" linje att dra bara sådär. Men Philadelphia, Baltimore och Washington, D.C. var förstås jättehäftiga, men de såg väl typ ut som europeiska städer. Tokyo och Beijing/Peking verkar ju vara heeelt annorlunda!
 
Som jag tidigare har skrivit så behöver jag typ semester för att planera denna semester. Men för första gången har jag nu tagit hjälp av TripAdvisor-appen. Jag kollar ju alltid på deras hemsida inför alla resor annars, förstås. Men appen är superbra. Man ser alla sevärdheter, kända platser, restauranger, hotell o.s.v. och så kan man spara de man vill i sin lista. Sen står det information, öppettider, andras omdömen o.s.v. för varje grej! Man kan göra olika listor för olika städer. Sen kan man se allt man sparat på en karta, och då är det ju enkelt att sortera ut vad man ska göra på vilken dag. Det kan man också göra direkt i appen, så man får som ett "schema". Toppen! Sen på plats kan man följa sin egen resetidslinje som känner av var man har varit. Undrar om det fungerar utan internet. Hoppas det, Hälso-appen fungerar ju utan internet iallafall, där man ser hur många steg man tagit. 
 
Så jag själv har nu betygsatt massa hotell och andra saker jag besökt i olika städer i TripAdvisor-appen. Det är ju sådant jag själv går på när jag ska boka saker.
 
Vi har såklart kollat ut massa saker vi ska besöka. Men vi har faktiskt bara bokat en enda grej. En endagsutflykt till Hakone och se Mount Fuji, med en liten båttur på Ashisjön. Så coolt! Jag hoppas, hoppas, HOPPAS på fint väder nu alltså. Det är ju en risk. Men man måste boka i förväg annars tar turerna slut, och vi ville gärna åka på en tur med guide på en sådan dagsresa. Just denna tur har fått jättebra recensioner från andra resenärer. Den är med Viator, som är ett TripAdvisor-företag, så tror den kommer bli grym, bara det är fint väder! Så det ska vi göra på söndagen den 23 april! Det kostade 2941:- för oss båda, helt okej pris för en sådan utflykt med buss, tåg, guide och lunch. Det är buss dit för det ska vara så himla fint, och sen snabbtåg hem. Det kan ju ändå vara skönt när man varit iväg hela dagen. Bussen tar typ 2,5h. 
 
Alla flyg för denna resa kostade 14 068:- för oss båda, alltså typ 7000:- var. Det tycker jag är billigt då det är ända till Japan och sen från Japan till Kina och sen därifrån hem. Annars brukar flyg kosta omkring 4000:- per person tur och retur till europeiska städer. Nu reser vi med SAS dit och hem, och med Air Nippon, som är Japans största flygbolag, mellan Japan och Kina. Så det känns ju tryggt. 
 
Jag behövde inte vaccinera mig eftersom att jag har vaccinerat mig mot typ allt möjligt inför mina Afrika-resor. Andreas vaccinerade sig mot Hepatit A. Man behöver inget visum till Japan, men självklart till Kina. Det kostade 3400:- för oss båda. Jäkla dyrt för att bara komma in i landet!
 
Hotellet i Tokyo kostade 11 803:- för oss båda, och då tänker man ju att det inte är så dyrt för det är ju ändå 8 nätter. Och det är ju ganska dyrt i Tokyo. Hotellet ligger mitt i Ginza, så det är superbra läge. Så det är typ 700-800:- per person per natt, vilket är vad vi normalt betalar för hotellnätter.
 
Hotellet i Beijing/Peking kostade 8758:- för oss båda. Det är ju betydligt billigare, och det ligger också mitt i staden, precis bredvid den Förbjudna Staden. Det är 4,5-stjärnigt och har spa, men det är ju billigare att vara i Kina. Deras kostnadsindex är liksom 54 mot Sverige, och Japan ligger på 112.
 
Så vi betalar 20 561:- för båda, alltså 10 280:- per person, för hotell i 16 nätter. Helt okej med tanke på standarden och lägena, men sen tänker man på vad man har för månadsavgift hemma i lägenheten liksom...! Fast så ska man inte tänka när man ska på semester, så det så! Det är ju lite annan service o.s.v. på hotell ändå.
 
Nu måste jag börja packa! Mitt bästa tips för långresor, eller resor överhuvudtaget, är att ta med gamla/trasiga underkläder och strumpor. Som egentligen borde slängas men som man tänker att "det är ju inga större fel och de funkar ju fortfarande..." Så kan man bara kasta efter att man använt dem. Don't misunderstand me, jag är absolut inte för att slösa kläder och tycker man ska använda så länge det går. Men ibland är det dags att inse att vissa underkläder och strumpor har gjort sitt. Så slipper man tvätta på resan eller ta med hem och tvätta.
 
Nedan är lite av min TripAdvisor-app. Ni fattar inte hur taggad jag är!
 
 
#1 - - Carina Hassel:

Låter hur spännande som helst! Förstår att ni har resfeber. ✈️
Vi ses på fredag. Kram Nina

Svar: Ja det kommer bli superroligt! 😃Vi ses snart! Kram
Sofie Lindberg