iPhone 7 vs Canon EOS 80D - London Eye

Som jag tjatat om tidigare så är jag alltså sjukt nöjd med min nya kamera. Det finns förstås huuur mycker mer som helst att lära, men det är jätteroligt och är så taggad på alla foton jag ska ta i Japan och Kina! Tycker bäst om att fota macro och night time. Tyvärr tror jag inte att jag tänker ta med något av mina macro-objektiv. Vill byta så sällan som möjligt, dels för att det faktiskt är jobbigt att släpa runt på objektiv, dels för att luften är så skitig där och dels för att jag inte gillar att öppna kameran mer än nödvändigt. Sen har jag ju två bra allround-objektiv nu. Men mitt zoom-objektiv får följa med iallafall!
 
Anyway, ni kanske såg detta inlägg där man klart och tydligt ser skillnaden på bildkvalité mellan min telefon och min kamera. Här kommer ett till sådant inlägg.
 
För att minimera bruset har jag så lågt som 100 på ISO när jag fotade med kameran. Man ser det inte så bra på dessa bilder, men om man zoomar in på mobilbilden så är den sjukt brusig/kornig, men det är inte bilderna med kameran.
 
Den första bilden nedan är med min kamera hur mörkt det egentligen var. Den andra bilden är HDR med min telefon och den tredje är med lång slutartid på min kamera. Lång slutartid betyder alltså att bilden tas under en längre tid, slutaren är öppen länge och "filmen" exponeras för mer ljus. Så när jag har en slutartid på 30 sekunder så tar det alltså 30 sekunder att ta bilden, och kameran måste vara helt stilla under hela tiden. Lång slutartid gör, i detta fall, att bilden blir ljusare och att vattnet ser mjukare ut. Kameran hinner också fånga upp mer färgnyanser.
 
Bilden som jag fotade med telefonen är helt okej ju, men ingenting jämfört med den som jag fotade med kameran.
 
 Canon EOS 80D
EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
Slutarprioritet
F/3,5, 1,3 sek, ISO100
 
 
 
 iPhone 7
HDR
 
 
 
 Canon EOS 80D
EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
Manuellt läge
F/6,3, 30 sek, ISO100
 
 
 
Här nedan är alla 3 bilder bredvid varandra, något inzoomade. Sjuk skillnad! Och tänk vad ännu mycket mer man kan göra med kameran. Telefonen tar det kort den tar, liksom. Visst finns det filter men det räknas inte, det är ingen inställning.
 
 
 
 
Jag tycker också att det blev fint i svart/vitt, trots att det egentligen är så starka färger i originalet. Förstärkte även färgerna och det blev också snyggt! 
 
 
 
 
Avslutar detta inlägg med ett foto när hjulet snurrade. Love it. 
 
Canon EOS 80D
EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
Slutarprioritet
F/6,3, 25 sek, ISO100