Assassin's Creed

Assassin's Creed
(2016)
Regissör: Justin Kurzel
Producenter: Michael Fassbender, Jean-Julien Baronnet, Gérard Guillemot, Frank Marshall, Patrick Crowley, Conor McCaughan & Arnon Milchan
Manus: Michael Lesslie, Adam Cooper & Bill Collage
Baserad på: Assassin's Creed-spelen av Ubisoft (2007-)
Kompositör: Jed Kurzel
Filmfotograf: Adam Arkapaw
Klippning: Christopher Tellefsen
Budget: 125 miljoner US-dollar
Box office: 242 miljoner US-dollar
Skådespelare i urval: 
Callum Lynch/Aguilar/Michael Fassbender
Sofia Rikkin/Marion Cotillard
Alan Rikkin/Jeremy Irons
Joseph Lynch/Brendan Gleeson
Ellen Kaye/Charlotte Rampling
Maria/Ariane Labed
Moussa/Michael K. Williams
  
 
 
Asså, hallå, hallå! Jag känner att jag måste försvara "Assassin's Creed" (2016) lite här. Filmen, som är baserad på spelen med samma namn, har fått riktigt dålig kritik och ligger på 17% på Rotten Tomatoes, med ett genomsnittligt betyg på 3,9/10. Den får faktiskt så högt som 8/10 av mig, dock nääästan 7/10 men beslutade mig för en 8 ändå.
 
 
Sofia Rikkin/Marion Cotillard, Callum Lynch/Michael Fassbender
 
  
Varken jag eller Andreas har spelat något av spelen, men jag har faktiskt kollat på en del trailers för några av de olika spelen och de verkar så epic. Men speltrailers är ju alltid episka, typ. Anyway, jag hade ju inte kollat på trailern för denna film men tyckte ändå den verkade bra, och speciellt bra för att vara en film baserad på ett spel.
 
Den är ju betydligt bättre castad än vad sådana här filmer vanligtvis är (t.ex. "Warcraft" (2016)). Liksom, Michael Fassbender, Martion Cotillard, Jeremy Irons och Brendan Gleeson!? Ah-mazing *Heart emoji* De två förstnämnda är verkligen två av mina favoritskådespelare. ÄLSKADE de två i "Macbeth" (2015), så bra och grym kemi mellan dem. 
 
Men okej, back to this movie. Den handlar alltså om Callum Lynch som lever i nutid. Han utforskar minnena från en av sina förfäder från 1500-talet, Aguilar, och upptäcker att han är härstammar från det hemliga Assassin's-brödrarskapet. Så här står det i början av filmen:
 
For centuries, the Order of the Knights Templar
have searched for the mythical Apple of Eden.
They believe it contains not only the seeds of man's
first disobedience, but the key to free will itself.
If they find the relic and decode its secrets,
they will have the power to control all freedom of thought.
Only the brotherhood called the Assassins stand in their way...
 
Lite klent kanske och ganska simpelt. Men ja, det var väl typ det filmen handlade om. Inte så djupt, så storyn i sig får inte speciellt höga betyg av mig. Men filmen var så sjukt snyggt gjord! Effekterna och klippningen var riktigt bra! Musiken var också toppen, och skådespelarna var såklart fantastiska utifrån de material de hade att jobba med. Jag älskade även art- och set decorations, både i nutid och det som utspelade sig för typ 500 år sedan. Så typ allt utom storyn får höga betyg av mig, men storyn var faktiskt helt okej ändå. Hade inte direkt förväntat mig så mycker mer.
 
 
 Aguilar/Michael Fassbender