20 april, Tokyo dag 1

Flyget gick ändå rätt bra. Mådde inte jätteilla och tog t.o.m. maten man fick och åt upp den! Dock skar jag mig i lillfingret med plastkniven när jag skulle skära upp mitt bröd. Det började t.o.m. blöda. Orkar inte.

Sov lite halvt om halvt då och då, men min nackkudde var en fail. Så irriterande. Den är skön som den är men den passade inte alls på flyget. Blä på det. 

Jag kunde faktiskt kolla på en film också. De hade jättemånga och väldigt nya filmer, typ alla filmer från årets Oscarssäsong, men jag hade redan sett exakt alla de... Sen flera som jag sett på bio och som jag kommer köpa på blu ray, t.ex. "Fantastic Beasts and Where to Find Them" (2016) och "Doctor Strange" (2016). Jag ska självklart se båda flera gånger men de va så fantastiska på bio och eftersom jag inte kommer få uppleva det igen så förtjänar de åtminstone att jag ser dem i 3D på vår tv, inte nån liten skärm på ett flygplan. Det fanns bara en film som ligger på min to watch-list som jag inte hade sett; "Artificial Intelligence: AI" (2001), regisserad av Steven Spielberg. Den får jag skämmas lite och erkänna att jag, som filmnörd, inte har sett. Så kollade förstås på den. Den var 2h26min och redan efter 40 min kände jag "men vad är de här för skit!?". Den började ganska bra men fy va tråkig och klent skriven den var! Blev jättebesviken. Jag visste inte så mycket om vad den skulle handla om så hade inte några förväntningar heller. Tråkigt. Bestämde mig ändå för att se klart den då. Dels för att jag inte hade så mycket annat bättre för mig och dels för att det är väl ändå en film man "ska ha sett". 

Flyget tog som sagt 10h50min och det är ju jäääkligt länge men de kändes inte så farligt trots allt. Så vi landade typ 9:35 och så fick vi fylla i lite formulär med personuppgifter och anledningen till vårt besök o.s.v. Sen genom en passkontroll där de tog ett foto och ens pekfingeravtryck. Sen hämtade vi väskorna och gick igenom en bagagekontroll, och sen köpte vi biljetter till tåget, Narita Express. Tåget gick 10:45 och tog en timme, det var bara 1 stopp på vägen. Lite seg resa men fint ändå att se typ landsbygden. Inte alls så tätbebyggt utanför Tokyo som jag hade trott! Men detta var ju förstås bara längsmed tåget. 

Så vi kom fram till Tokyo Centralstation 11:45 och sen promenerade vi till hotellet, vilket tog typ en kvart. 

Hotellet är toppenfint, verkligen! Daiwa Roynet Hotel Ginza. Det är bara 3-stjärnigt men det är mycket finare än en del 4-stjärniga vi bott på, och det hade toppbetyg av gästerna så därför valde vi det. Fattar fortfarande inte vad det är som avgör hur många stjärnor ett hotell har. Det är jättemodernt, snyggt och fräscht och känns lyxigt. Det ligger nära Centralstationen och mitt i Ginza, vilket är ett av de finaste områdena i staden. Ginza är även känt som ett av världens lyxigaste shoppingställen. Så vi är helnöjda! 

Alla människor vi såg på vägen hade fina kostymer och snygga kläder överlag. Såg nog inte så många turister och det var inte alls trångt på gatorna. Trafiken var lugn och bra och alla följde trafikljusen, ingen som tutade eller höll på. I typ Rom och Paris är det ju helt galet vad alla ska tuta heeela tiden. Så störigt. Det är vänstertrafik här, btw.

Vi checkade in och lämnade våra väskor och sen gick vi och käkade lunch på en restaurang som låg typ i hotellet; The Kitchen - Salvatore Cuomo. Jättebra mat och mysig atmosfär. Det var nog bara vi som var turister och personalen kunde typ inte engelska, men de var supertrevliga. Samma på flygplatsen; alla är så artiga och bugar och ler och har sig. Vi har sett ganska många med munskydd också, inte överdrivet många men det är någon inom ens synradie typ hela tiden ändå! 

Vi läser alltid på inför varje stad vi besöker vad de har för drickspolicy. Tydligen ska man inte ge dricks här, det anses nästan som lite oartigt. Vi fick notan typ samtidigt som vi började äta och så la Andreas dit 5000 yen för det kostade 3000. 1000 yen är typ lite mer än 80 svenska kronor. Men så fick vi liksom aldrig nån växel, och så gick hela måltiden och redan när vi beställde så sa vi att vi inte behövde efterrätt. Men så kom en tjej och vad vi fattade det som så ville de bjuda på efterrätt för de va typ så glada att vi var där!? Trevligt iallafall! Vi var ju som sagt typ de enda turisterna där, så Andreas var verkligen den enda icke-asiaten på hela restaurangen! Så vi fick in varsin efterrätt; glass med brownie och frukt. Gott! Men iallafall, vi fick ju aldrig nån växel och det är ju inte så att vi behövde det heller, vi kunde ju gärna dricksa de där 2000 yen (typ 160:-), men vi ville ju typ inte va "oartiga" och ge dricks. Men vi ville ju inte heller be om växel. Så vi gick ändå efter att de hade dukat av bordet och sådär. Sen kom en tjej typ springandes efter oss för tydligen skulle man ta med den lilla boken med notan till kassan och sen betala där, haha. Så vi betalade bara 3000 yen ändå.

Sen gick vi tillbaka till hotellrummet och duschade och packade upp. Rummet är jättefint och fräscht, men med våra 2 stora resväskor och 2 handbagageväskor (på hjul) så blev det snabbt ganska trångt, men det funkar absolut. Det ligger på våningen högst upp, nummer 13. Och vi har rum 1317. Man har lite utsikt men inte så jättespännande. Se fotona efter bilderna på hotellrummet. 

Toaletten är supermodern med värsta knappsatsen på väggen för olika typer av spolningar, haha. Sen är det värme i sitsen, lite weird. Och om man inte väljer en speciell spolning så spolar den bara av sig själv ändå. Sen finns det en liten panel med en knappsats på vid sängen där man kan ställa in olika belysningsfunktioner. 

Nåt som jag aldrig sett förut är att skyltarna som man ska sätta på dörren om man vill ha städning eller ej bli störd, de är magnetiska. Så dörren är trä men måste ju va magnetisk inuti, för man kan sätta de skyltarna var som helst på dörren. Det var ju ändå smart. Vet inte hur många gånger jag råkat ha ner en sån skylt när den har hängt på handtaget och man ska öppna eller så. I-landsproblem? Ja, visst. Men ändå. 

På kvällen idag så gick vi bara en långpromenad runt här i Ginza. Letade upp hotellet där bussen ska hämta upp oss på söndag, när vi ska åka till Mount Fuji. Det tar kanske 10-15 minuter att gå dit. Det var omkring 18-19 grader varmt på kvällen så det var skönt!

Det var inte överdrivet mycket folk på gatorna på kvällen heller. Visst, på huvudgatorna var det stundtals jäkligt trångt men på sidogatorna var det helt okej. Trafiken var lugn även på kvällen. Det var fortfarande typ bara vi som var turister, absolut mestadels japaner här i området. 

Kan också säga att Tidslinje-funktionen på TripAdvisor-appen funkar utan internet! Awesome. Det enda är att den ibland visar konstiga tider för hur länge man gjort vissa saker (åkt bil, promenerat o.s.v.). Men det gör mig inget, huvudsaken är att den visar var man har varit! Toppen ju. Och sen lägger den in foton från kamerarullen från de aktuella platserna. 

Just nu ligger jag i sängen, med min nackkudde. Måste typ tvinga mig att använda den eftersom att jag nu har köpt den och inte kunde använda den på planet, haha. Men den är som sagt skön som den är så den passar faktiskt utmärkt när man ligger ner och ska skriva.

Nu taggar vi inför morgondagen, den första riktiga heldagen här!