Malmö & Köpenhamn

I fredags efter jobbet (typ vid 15) så körde jag och Andreas ner till Malmö. Det tog typ 7 timmar för vi stannade och käkade och tankade och sådär. Det var mestadels Andreas som körde men jag körde typ 2 timmar. Det gick bra men vi hann ju bara köra i typ 1 timme innan det blev mörkt. Sen spöregnade det stora delar av vägen också. Drygt.
 
Men iallafall, vi kom fram till Frida och Mikkel vid 22. Då blev vi bjudna på nybakade scones med extra allt. Sååå gott! Sen spelade vi lite kort och satt uppe och pratade och sådär. Deras lägenhet är verkligen superfin och verkar ligga i ett bra område, kul att äntligen komma dit och se hur de har det! 
 
På lördagen så tog vi tåget till Köpenhamn. Vi hade supertur med vädret, det var soligt och fint hela dagen, eller ja, tills det blev mörkt vid typ 16 då... Men det blåste inte nå speciellt, och det snöade eller regnade inte och det var typ 7 plusgrader. 
 
Jag har bara varit i Köpenhamn en gång, för typ 12 år sedan, så jag kommer inte ihåg så mycket. Men det är verkligen en superfin och mysig stad! Måste åka dit igen på sommaren också. 
 
Vi började med att besöka fina Rosenborg Slot (Rosenborgs Slott på svenska). Slottet stod färdigt 1624 och är numera ett museum. Det fanns väldigt många olika föremål där, och många fina rum som man fick gå in i. Vi besökte även "skattkammaren" där vi kunde beskåda de danska riksregalierna och kronjuvelerna, samt Kristian IVs kröningskrona och hans gamla vintunnor med vin kvar från 1600-talet. Väl värt ett besök! Trädgården är säkert superfin på sommaren.
 
Sen promenerade vi runt lite, och käkade lunch på Fusion Køkken, en supertrevlig liten restaurang mellan Nyhavn och Amalienborg. Jag åt såklart smørrebröd med varmrökt lax, avokado, pocherat ägg och örter. Supergott. Frida är ju som bekant mästaren på konstiga smakkombinationer, så hon tog en Waffle Chicken, vilket var våfflor, friterad kyckling, hot & sweet-sås, yoghurt, lönnsirap och örter. Intressant. Men hon sa att det var gott! 
 
Sen besökte vi Amalienborgmuseet, vilket är ett stort palatskomplex med fyra byggnader från 1700-talet. Vi besökte Kristian VIIIs palats. Fint och intressant med extremt mycket prylar och föremål i rummen! Kul! Alltså typ mer personliga saker så som pennor, fotografier, bestick, tandborstar, böcker, anteckningsblock... Inte bara "fina" föremål som står uppställda i rummet för syns skull typ. 
 
Vi besökte även Frederiks Kirke, mer känd som Marmorkirken (Marmorkyrkan på svenska). Den har tydligen Nordens största kupol med sin diameter på 31 meter. Den är från mitten av 1700-talet. 
 
Sen gick vi förbi Nyhavn, såklart. Var ju bara tvungna att gå dit. Så fint, precis som man föreställt sig. Alltså jag bara tänker på hur allting är på sommaren där, antagligen bara så himla fint! Men det var kul att se det vintertid också ändå, såklart. Det var belysning längs husen så det var jättefint. Sen köpte Frida æbleskiver, vilket tydligen är en dansk delikatess och väldigt vanlig kring jul. Det är en slags bullar som är gräddade av pannkaksliknade smet. Man äter dem med sylt och florsocker, faktiskt gott! 
 
Sen gick vi bara omkring på Strøget. Det är alltså den 1,1 km långa gågatan mitt i Köpenhamn, som faktiskt är världens längsta gågata. Det är även Danmarks, och en av världens första, gågator. Den blev en gågata i början av 1960-talet då det blev mer vanligt med bilar. Det var supermysigt. Helt plötsligt började det snöa! Jättefina, stora, fluffiga flingor. Inte såndär blöt snö, utan fin och lätt liksom. Man fick verkligen julstämning. Men efter kanske 100 meter visade det sig att det var en superrealistisk snömaskin! Alltså! Så weird för det var så himla verkligt, haha. Vi fikade på ett riktigt chokladcafé. Jag och Frida tog varsin varm choklad med chokladgrädde. Min var smaksatt med hasselnötter. SÅ god, och mastig, och stor. Men fick typ i mig hela. Man såg när de gjorde den, på riktig choklad, inte nå pulver eller nåt. 
 
Sen gick vi förbi en stor skärm längs typ en hel vägg, och så visade de något med olika djur och eftersom jag är djurintresserad så kollade jag. Och så var det typ en apa men den såg så annorlunda ut, så jag tänkte; "oj, vad är det där för ras?" så fortsatte jag kolla och det var även lite människor med, men sen insåg jag ju att det var den jäkla trailern för "Fantastic Beasts and Where to Find Them" (2016), som jag inte har sett än. Gaaah. 
 
Sen besökte vi Tivoli, vilket såklart var bara typ huuur fint och mysigt som helst. Så häftigt och vackert med all julbelysning, helt amazing, verkligen. Kan rekommendera typ alla att åka dit kring jul. Det var inte så jättekallt heller, skönt. Frida och Andreas åkte en grej där de satt i typ ett litet flygplan på en arm som snurrade och slungade planet runt, runt... Blev snurrig bara av att kolla på den. Men sen började det tyvärr att regna, så himla tråkigt. Så vi traskade till Hard Rock Café och käkade middag där och drack deras goda drinkar. 
 
Efter det så åkte vi tåget hem. Det gick ändå väldigt smidigt med tåget, mådde lite illa men helt okej. Sen blev det buss tillbaka till lägenheten. Så mysig dag! Vill redan besöka Köpenhamn igen. 
 
På söndagen så var vi alla supersega och trötta, så vi gjorde inte så mycket. Frida lagade supergoda våfflor och jag provade hennes norska specialitet, våffla med brunost och sylt. Faktiskt oväntat gott! Vi gick en liten promenad men det var så tråkigt väder, lite kallt och blåsigt. Sen så åkte jag och Andreas och fikade hos Sofia, kul att äntligen se hur hon har det också! Och kul att träffa henne, det blir ju tyvärr inte alltför ofta. Sen styrde vi bilen hemåt och så kom vi väl hem vid 22:30.