Heath Ledger

Heath Ledger 4/4 1979 - 22/1 2008
 
Idag är det 8 år sedan Heath Ledger gick bort. Jag kommer fortfarande ihåg den dagen, eller ja, jag antar att det var dagen efter. Vi pratade om det i klassen och många var ledsna (alltså inte så att de grinade kanske, men ja). Jag var också lite nere för jag älskar honom i flera av hans filmer. Då hade jag inte sett alla hans filmer, och två av dem, "The Dark Knight" (2008) samt "The Imaginarium of Doctor Parnassus" (2009) hade ju inte släppts än. Men nu har jag nog sett alla, och har många på DVD (ja, det här var ju innan blu-ray var mer inne). Men då när jag hörde att han hade gått bort tänkte jag på många av de filmer som jag sett honom i. "The Patriot" (2000) var, och är, en av mina favoritfilmer och jag har sett den många, många gånger. Jag gillade även honom i "10 Things I Hate About You" (1999) såklart. Fast tror att han ville komma ifrån den "stämpeln" sen. Han är ju självklart riktigt, riktigt bra i "Brokeback Mountain" (2005), och jag hade även sett "Casanova" (2005) där han bara är så fantastisk. Och jag är verkligen så kär i honom i "A Knight's Tale" (2001). Han var verkligen en mångsidig skådespelare, ingen roll var den andra lik. 
 
Sen gick jag ju på både "The Dark Knight" (2008) samt "The Imaginarium of Doctor Parnassus" (2009) på bio. Älskar, älskar, älskar honom som the Joker. Men vem gör inte det? Han vann typ alla utmärkelser som man kan vinna och jag vill tro att det inte bara beror på att han hade gått bort. Annars har ju folk en tendens att älska personer mer när de är döda. Men han var onekligen riktigt grym som the Joker och han förtjänade verkligen alla priser. 
 
Sedan han gick bort har jag sett flera andra av hans filmer under åren. Jag gillar verkligen "Lords of Dogtown" (2005), en mycket underskattad film som är väl värd att ses. Jag gillar väl de flesta filmer han är med i, men jag bör se "Candy" (2006) och "I'm not There" (2007) igen för att förstå/uppskatta dem kanske. Det var längesedan jag såg dem så kommer inte ihåg dem så bra alls, men om jag verkligen hade gillat dem så hade jag nog kommit ihåg dem på ett annat sätt. 
 
Sen så tycker jag även att han gjorde ett fantastiskt röstjobb. Han var ju australienare, men gjorde även brittiska och amerikanska accenter riktigt bra. Men det mest imponerande är väl rösten i sig, inte accenterna kanske. Alltså hur han pratade i t.ex. "The Brothers Grimm" och "The Dark Knight".
 
Nedan är mina 10 favoritfilmer med honom i kronologisk ordning. 
 
Patrick Verona
10 Things I Hate About You (1999)
 
Gabriel Martin
The Patriot (2000)
 
William Thatcher
A Knight's Tale (2001)
 
Harry Feversham
The Four Feathers (2002)
 
Skip
Lords of Dogtown (2005)
 
Jacob Grimm
The Brothers Grimm (2005)
 
Ennis Del Mar
Brokeback Mountain (2005)
 
Casanova
Casanova (2005)
 
Joker
The Dark Knight (2008)
 
Tony
The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009) 
#1 - - Sofia:

Du glömde ju hans allra bästa film, Gillar Grape. Även om Dicaprio klassar ut honom. Eller brookeback är kanske allra bäst, men sen Gillbert Grape. :)

Svar: Han är ju inte med i Gilbert Grape!? :P Men ja, det är annars också en av mina favoritfilmer!
Sofie Lindberg

#2 - - Therése:

Jag älskade också honom! Men det är många av hans filmer som jag inte sett, jag måste göra det :)

Svar: Ja det måste du ju absolut göra! :)
Sofie Lindberg

#3 - - Sofia:

Hahaha, nej jag är ju helt förvirrad. 😝

#4 - - Lilly:

Åh honom var jag också ett stort fan av. Blev också ledsen när han dog. Har nyligen dejtat en snubbe som faktiskt var ett år yngre än han hah. Kan man tänka sig!