Les Miz

Den 16 juni var vi alltså på Les Misérables på Imperial Theatre, Broadway. Den var riktigt, riktigt bra. Denna uppsättning kallas för 2014 Broadway Revival och öppnade i mars förra året. Den är regisserad av Laurence Connor och James Powell. Den har fått 3 Tony Award-nomineringar, för bästa nypremiär av musikal, bästa prestation för en manlig huvudroll i musikal (Ramin Karimloo) samt bästa ljuddesign i musikal.
 
Den körs 8 gånger i veckan. Den var 3 timmar lång, med en paus. Teatern var fullsatt, den har 1417 platser. 
 
Vi satt på andra raden på det första entresoloplanet, så vi såg jättebra. Men trots det så hann man inte kolla noga på allt som hände på scenen. Alla var så himla duktiga och under vissa låtar så hände det massa grejer på scenen, så man skulle behöva se musikalen ett par gånger till för att verkligen hinna se allt. Jag är också imponerad av barnen som spelade Cosette, Èponine och Gavroche. 
 
Min favoritlåt är "Stars" som framförs av karaktären Javert, spelad av Earl Carpenter. Annars gillar jag "Do you hear the people sing?", "One day more" och "The Confrontation". Ramin Karimloo, som spelade Jean Valjean, var såklart bäst rent sångmässigt och prestationsmässigt enligt mig. Han är helt fantastisk och hans röst är bara... Kan inte beskriva. Youtubea honom! Är så enormt glad över att ha sett honom live.
 
Kostymerna var jättefina, rekvisitan var jättebra och häftig. Fattar inte hur de får plats med allting bakom scenen!? Orkestern var grym, såklart. De satt under scenen, synd att man inte kunde se dem. När vi var på en musikal i Stockholm så satt orkestern bakom glasrutor ovanför scenen på sidorna, så att man kunde se dem. 
 
Jag är så glad att vi gick på den, Andreas tycker också att den var riktigt bra. Man levde sig verkligen in i föreställningen.
 
Om man vill höra riktiga sångare, alltså personer som verkligen kan sjunga och använda sina röster utan massa effekter, så är Broadway stället man ska besöka. Jag har kollat på Tony Awards och de nominerade framför en låt eller ett medley, så då får man en liten inblick i vad de faktiskt är nominerade för om man inte har sett produktionen.
 
Foton från Broadway.com
#1 - - Clara:

Vilken upplevelse!

Svar: Ja, bland det bästa jag har sett! :D
Sofie Lindberg