Pushing Daisies

Pushing Daisies är skapad av Bryan Fuller för ABC och sändes mellan oktober 2007 och juni 2009. Serien har en väldigt egen stil, både visuellt men även hur de pratar, handlingen och humorn. Jag blev väldigt positivt överraskad, det hör väl inte till vad jag brukar kolla på om man säger så, men jag älskar den! Jag har inte kollat klart, men tror inte att jag kommer bli besviken. Den har fått väldigt bra kritik och fick inte mindre än 17 Primetime Emmy Awards-nomineringar, varav den vann 7 stycken. Den fick även 3 Golden Globe-nomineringar. 
 
Serien handlar om Ned, spelad av Lee Pace, en pajbagare som kan väcka upp döda genom att peta på dem. Han teamar upp med Emerson Cod (Chi McBribe) och väcker upp mordoffer, tar reda på vem som dödade dem och tar sedan ut belöningen för att de bidrar med värdefull information om fallen. De blir involverade i olika fall, varav en del har personliga kopplingar till dem eller någon de känner. Den döde kan bara vara vaken i 1 minut, sen måste Ned röra vid dem igen och då dör de permanent. Om de lever mer än 1 minut så dör någon likvärdig i närheten. Ned väcker upp sin barndomskärlek för att ta reda på vem som mördade henne, men sen kan han inte "döda" henne igen så han låter henne leva men de kommer aldrig att kunna röra vid varandra. I varje avsnitt får man även se en händelse från Neds barndom som var med och formade honom som person.
 
Serien kanske låter lite flummig men den är verkligen sevärd! Jag älskar hur den ser ut rent visuellt, att det inte är helt perfekt och det är inte meningen heller. Alla karaktärer har sin charm och jag tycker att den är väldigt välgjord.
 
Emerson Cod/Chi McBribe, Ned/Lee Pace, Charlotte 'Chuck' Charles/Anna Friel, Vivian Charles/Ellen Greene, Lily Charles/Swoosie Kurtz, Olive Snook/Kristin Chenoweth
#1 - - Nelly:

Det låter faktiskt som en intressant serie - den får man nästan ta och kolla på! :)

Svar: Ja det tycker jag att du borde :)
Sofie Lindberg