Les Misérables

"Les Misérables" (2012) är verkligen en av de bästa filmerna som någonsin har gjort enligt mig. Den är regisserad av Tom Hooper och jag tycker att den är helt fantastisk! Alla skådespelare är så sjukt duktiga och de sjunger allting live, hur häftigt är inte det? Det som är med i filmen är alltså det som de sjöng just i den scenen, ljudet är inte ditlagt från en annan inspelning som man t.ex. gör i musikvideos. De hade en som spelade piano live i sina öronsnäckor. Det faktumet att ingen av skådespelarna är huvudsakligen sångare är enligt mig väldigt beundransvärt.
 
De sjunger i hela filmen, jag skulle uppskatta att 99% är sång och 1% vanligt prat. Men det är inga konversationer, utan detdär vanliga pratet är typ korta fraser. Jag trodde att jag skulle tycka att det var jobbigt, men tvärtom! Det var så välgjort och man kände direkt att "detta är en riktig musikal", det är inte meningen att de ska prata, utan de lyckas förmedla hela storyn via sång och kroppsspråk. I andra musikalfilmer och Disney-filmer kan sånger lätt bli som "sångframträdanden", att ingenting egentligen händer under sången utan den mest är till för att skapa stämning eller vara rolig. Men i "Les Misérables" så berättade varje sång en story.
 
Flera av låtarna i filmen ligger på min Spotify-lista, jag tycker att musiken i filmen är hur bra som helst. Här nedan lägger jag in ett klipp från filmen, låten heter "One Day More" och alla huvudkaraktärer medverkar. Dålig kvalité, men jag hittade ingen bättre. Kolla ändå, så himla bra!
 
 
Storyn är ju väldigt sorlig, men ändå fin. Någon gång vill jag se den musikalen, helst i London. Jag kanske även ska läsa boken, dock kan jag ju inte läsa originalet eftersom den är skriven på franska, så det blir på engelska isåfall. Sidantalet varierar ju beroende på om det är pocket, inbunden etc. men det är runt 1500 sidor!
 
Förutom grymma skådespelare, bra musik och fantastisk story så tycker jag även att sminket och kostymerna är himla snyggt och välgjort. Även omgivningen är helt fantastisk och jag har kollat på behind the scenes-material där man får se hur mycket jobb de faktiskt lade ner på scendekorationer.
 
"Les Misérables" vann 3 Oscars, Anne Hathaway vann i kategorin för Bästa Kvinnliga Biroll, och filmen vann även Bästa Smink och Bästa Ljud. Den var nominerad för Bästa Film, Bästa Manliga Huvudroll (Hugh Jackman), Bästa Kostym, Bästa Sång ("Suddenly") samt Bästa Scenografi. Filmen fick 4 Golden Globe-nomineringar av vilka den vann 3, och så fick den 9 BAFTA-nomineringar av vilka den vann 4. Sammanlagt har filmen fått 143 olika nomineringar av vilka den vann 76 stycken. 
 
Skådespelaruppsättningen är ju helt enastående tycker jag, ja, som ni märker så älskar jag verkligen denna film.
 
 
Javert/Russel Crowe
Jean Valjean/Hugh Jackman
Fantine/Anne Hathaway
Cosette/Amanda Seyfried
Éponine/Samantha Barks
Marius/Eddie Redmayne
Thénardier/Sacha Baron Cohen
Madame Thénardier/Helena Bonham Carter
Enjolras/Aaron Tveit
Gavroche/Daniel Huttlestone
 
Isabelle Allen/Young Cosette