Game of Thrones

Världens bästa tv-serie enligt min mening, baserad på de otroligt välskrivna böckerna av George R.R. Martin. Än så länge finns det 5 böcker: A Game of Thrones (1996), A Clash of Kings (1998), A Storm of Swords (2000), A Feast for Crows (2005) samt A Dance with Dragons (2011). Nu väntar jag med spänning på sjätte boken The Winds of Winter, och sen avslutas serien med A Dream of Spring. Tillsammans kallas böckerna för A Song of Ice and Fire.

Det har kommit 3 säsonger av tv-serien Game of Thrones från HBO, producerade av David Benioff och D.B. Weiss. Första säsongen hade premiär i april 2011 och är typ första boken, andra säsongen är typ andra boken och tredje säsongen är ungefär första halvan av tredje boken. Fjärde säsongen startar den 6 april, can't wait!

Jag tycker att böckerna och serien är bra för att man får följa så många olika karaktärer på olika platser, men de är ändå knutna till varandra. I böckerna har ett antal karaktärer sina egna POV-kapitel, och jag gillar verkligen den typen av narrativ. Det är verkligen min typ av genre också, lite medeltids-fantasy. Kungariken, maktspel, svek, plot twists, kärlek, krig, familjerelationer, folkslag... Den har allt. Den känns väldigt inspirerad av engelsk historia, något jag reagerade på när jag läste just engelsk historia i English 2. Om ni inte har sett serien eller läst böckerna, gör det!

Mina personliga favoritkaraktärer är Arya Stark, Sansa Stark, Jon Snow, Tywin Lannister, Loras Tyrell, Margaery Tyrell samt Arianne Martell. House Martell har inte blivit introducerade i tv-serien än, men det kommer nu i säsong 4. De är mitt favorit house. 
 
Khal Drogo/Jason Momoa, Daenerys Targaryen/Emilia Clarke, Viserys Targaryen/Harry Lloyd, Jaime Lannister/Nikolaj Coster-Waldau, Tyrion Lannister/Peter Dinklage, Joffrey Baratheon/Jack Gleeson, Cersei Lannister/Lena Headey, Petyr Baelish/Aidan Gillen, Robert Baratheon/Mark Addy, Theon Greyjoy/Alfie Allen, Bran Stark/Isaac Hempstead Wright, Sansa Stark/Sophie Turner, Catelyn Stark/Michelle Fairley, Arya Stark/Maisie Williams, Robb Stark/Richard Madden, Eddard Stark/Sean Bean, Jon Snow/Kit Harington