Dag 1, 6 juni

Idag började min resa! Jag, mamma, pappa och Andreas åkte till Arlanda strax efter kl. 14. Väl där mötte vi upp Anna och checkade in. Vi fixade så att vi fick platser bredvid varandra på alla 3 flygplan, det gick jättesmidigt. Killen i incheckningen sa att det var samma terminal sen när vi kom till Heathrow, London, och att vi bara behövde byta gate. ”Åh, va skönt!” tänkte vi då. Planet mot London lyfte kl. 18:35 och resan skulle ta 2 timmar och 35 minuter.


Väl på planet så gick det ganska bra för mig och min åksjuka den första timmen. Sen gick det inte så bra. När vi landade var klockan ca 20:35 lokal tid, så var vi ca 30 minuter försenade, Anna var superkissnödig och jag mådde sjukt dåligt. Planet mot Johannesburg skulle gå kl. 21:20, så vi hade en aning bråttom...


Först fick vi åka buss från flyget till själva flygplatsen, vilket man brukar få göra, men det var mycket, mycket längre till flygplatsen än ”vanligt”. Det var massa filer, trafikljus och upp och ned i olika tunnlar. Tillslut kom vi fram till flygplatsen, vi åkte upp för en rulltrappa, gick en bit och sen genom nån kontroll. Sen åkte vi upp för en rulltrappa och så var det dags för säkerhetskontrollen. Där blev de nå konstigt med min kameraväska, för den kom fan aldrig! Jag la på den direkt efter min andra väska, men ändå kom det massa andra saker emellan. Då fick vi lite panik. Men tillslut så kom den. Då sprang vi iväg och kollade på en stor tavla vilken gate vi skulle till, sen fick vi åka nedför en rulltrappa, sedan ned för en hiss, sedan ett tåg! Men det gick ganska fort, och sen fick vi åka upp för en hiss. Sen så var vi på rätt ställe, men självklart så låg vår gate allra längst bort! Så vi sprang, och sprang och när vi kom fram så var gaten stängd, men som tur var så stod en kvinna där och väntade på oss. Så vi hann med i verkligen sista minuten. Väl på planet så hittade vi verkligen inte våra platser, men då var vi iallafall ombord. När planet lyfte mot Johannesburg så tog min åksjuka över igen. Och Anna sprang i panik till toaletten för att äntligen få kissa. Så Heathrow var verkligen en härlig upplevelse.