SRF -19

Det är 9 år sedan jag var på Sweden Rock Festival sist. 9 år! Jag var där 2008, 2009 och 2010. Anledningen till att vi åkte dit nu i år är att jag verkligen ville se Def Leppard igen. Jag såg dem 2008, så det är 11 år sedan. 
 
Så i onsdags så åkte vi till Andreas mamma och Tony på eftermiddagen. De bor ungefär 1,5 timme ifrån Sweden Rock, så det passade ju bra att passa på att hälsa på dem, samt sova där. Vi kom fram rätt sent på onsdagen. Sen igår, torsdags, så styrde jag och Andreas mot festivalen strax efter lunch. Vi hade inte bokat någon parkering, men hade läst att det fanns privata parkeringar och campingar i närheten. Så vi chansade och fick syn på en camping väldigt snabbt. Som tur var så fanns det platser kvar, det kostade bara 100:- dessutom, så det var ju nice. Det tog kanske 10 minuter att gå till festivalen därifrån. 
 
Det kändes så sjukt när vi väl kom in på festivalområdet. Det kändes inte alls som att det verkligen var 9 år sedan sist, det allra, allra mesta var sig likt liksom! Saknar festivallivet lite, och till viss del festivalcampingen för jag har haft så jäkla kul på festivaler. Men skulle inte palla att bo i tält nu. 
 
När vi kom dit så spelade Krokus på the Festival Stage (16-17:15), den största scenen. Det är ett band som jag inte har lyssnat speciellt mycket på alls, men de var faktiskt riktigt bra. Så jag får ta och lyssna mer på dem nu! 
 
Sen spelade Arch Enemy på the Rock Stage (17:30-18:45), den näst största scenen. Så vi kollade på dem, och efter det så såg vi Amon Amarth på the Festival Stage (19-20:30). Andreas har sett dem flera gånger, men jag har bara sett dem en gång tidigare. De var riktigt bra, och de hade grym pyroteknik. Sen såg vi Tenacious D på the Rock Stage (20:45-22:15). 
 
Sen var det äntligen, äntligen dags för bästa Def Leppard på the Festival Stage (22:30-00:00). De var såklart sista bandet på den scenen. Det var bara så himla bra. Kommer göra ett inlägg om konserten sen. Alltså de var bättre än när jag såg dem 2008, helt sjukt. Det var verkligen den bästa konserten jag sett. Är så nöjd och happy! Helt fantastiskt. Det var deras första konsert sedan december (not including their induction in the Rock and Roll Hall of Fame). Så det var ju coolt!
 
Plus att jag fick så fina bilder. Jag älskar min kamera. Ni ser ju på bilderna nedan att vi stod rätt långt bak. Men mitt zoomobjektiv är faktiskt rätt amazing. Så glad att jag tog med den. När jag såg Def Leppard 2008 så stod ju jag och Katja längst fram. Det var hur häftigt som helst, såklart! Men detta var också en häftig upplevelse för nu såg man det stora hela. Ljusshowen i sin helhet och allt. Det fanns ju storbildsskärmar, och man såg faktiskt bandet IRL tydligare än vad det kan se ut på bilderna. När man kollar på de bilderna jag har med publikhavet framför så ser ju bandet pyttepyttesmå ut. Men det blir ju så på kort. Prova t.ex. att ta ett kort med mobilen på vad som helst ett par meter framför dig. Det ser ut att vara längre bort på kortet än vad det är i verkligheten, eller hur? Om ni inte redan vet det så tycker jag ni ska prova, intressant perspektiv. 
 
Sen kikade vi en stund på Slayer på the Rock Stage (00:00-1.30) innan vi begav oss hemåt.
 
Vädret var fantastiskt hela dagen, så himla nice. Det var nääästan lite för varmt när vi kom fram, dock, men man ska ju inte klaga. Klarblå himmel, det kom en del moln mot kvällen men det var fortfarande ljust och fint. Precis när Def Leppard skulle börja så kände jag exakt 3 regndroppar och blev lite orolig. Men sen kom det inget mer, sån tur! 
 
Jag körde hem också, och det gick bra. Dock flög en skata in mot bilen bakifrån och över vindrutan och touchade i motorhuven, men den flög iväg sen och det märktes inget på motorhuven. Sen klev en älg ut framför bilen, typ 10 meter framför kanske, väldigt nära var det i varje fall. Så det var ju en spännande bilfärd. Andreas sov så han märkte ingenting, och jag lyssnade på Queen-låtar hela vägen och sjöng med för fullt. Vi kom fram till Nina och Tony vid 3:30. 
 
Sen idag så var vi där hela förmiddagen och åkte hemåt efter lunch. Mysig, rolig och bra minisemester!
 
Bildbomb nedan. Jag kommer som sagt att skriva ett eget inlägg om Def Leppard-konserten, och antagligen lägga ut fler bandbilder på de andra banden också. Allt som allt tog jag över 800 bilder på festivalen. Ooops. Och över 500 av dem är på Def Leppard.

Blir bara så irriterad över att kvalitén på bilderna här på bloggen blir så jäkla dålig. Bilderna är klara och absolut inte suddiga eller pixliga, så om ni zoomar in så blir det förstås väldigt suddigt fast det egentligen inte är det (även fast ni liksom öppnar bilden och zoomar in, så det är mycket bättre kvalité i verkligheten). 
 

2 kommentarer publicerat i Musik
Taggar: Amon Amarth, Arch Enemy, Def Leppard, Festival, Krokus, Music, Musik, Rock, Slayer, Sweden Rock, Sweden Rock Festival, Tenacious D
#1 - - Carina Hassel:

Vad bra att det blev en lyckad kombination av att hälsa på hos oss och festivalen...😃👍 Alltid så roligt att ha er här! Kram ❤️

Svar: Verkligen, detsamma! 😍❤️ Kram
Sofie Lindberg

#2 - - Katja:

Så roligt för dig 😍 Kommer föralltid minnas våra resor till SRF - så kul!! ❤️

Svar: Jag med ❤️
Sofie Lindberg