Hell or High Water

Hell or High Water
(2016)
Regissör: David Mackenzie
Producenter: Sidney Kimmel, Peter Berg, Carla Hacken,
Julie Yorn, Gigi Pritzker & Rachel Shane
Manus: Taylor Sheridan
Kompositör: Nick Cave & Warren Ellis
Filmfotograf: Giles Nuttgens
Budget: 12 miljoner US-dollar
Box office hittills: 32 miljoner US-dollar
Skådespelare i urval:
Toby Howard/Chris Pine
Tanner Howard/Ben Foster
Marcus Hamilton/Jeff Bridges
Alberto Parker/Gil Birmingham
 
Oscarsnomineringar
Best Motion Picture of the Year
(Carla Hacken & Julie Yorn)
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
(Jeff Bridges)
Best Original Screenplay
 (Taylor Sheridan)
 Best Achievement in Film Editing
 (Jake Roberts)
 
 
Dags för "Hell or High Water" (2016) i min "lilla" Oscarsspam. Filmen handlar om två bröder, Toby (Chris Pine) och Tanner (Ben Foster). De är desperata att behålla familjens ranch i Texas, och tar till alla medel för att komma över pengar. Två Texas Rangers (Jeff Bridges & Gil Birmingham) är dem på spåren.
 
Jag älskar både Chris Pine och Jeff Bridges (som fick sin sjunde Oscarsnominering för denna film!!! Han har tidigare vunnit en). Jag tyckte att filmen verkade väldigt bra och spännande, men så var tyvärr inte fallet. Jag hade förstås inte kollat på någon trailer innan, och försökte att inte ha så höga förväntningar då allt jag visste att den handlade om var det jag skrev här ovanför.
 
Filmen fick 7/10 av mig, den är okej men inte så mycket mer. Den blev bättre mot slutet, men hade gärna sett lite mer spänning, action eller ja, typ vad som helst tidigare i filmen med. Den klarar inte Bechdel. 
 
Tanner Howard/Ben Foster, Toby Howard/Chris Pine
 
 
Marcus Hamilton/Jeff Bridges, Alberto Parker/Gil Birmingham