Locke

Alltså, "Locke" (2013). Vilken fantastiskt briljant film! Med en budget på 2 miljoner dollar, en skådespelare och en enda plats så lyckades regissören Steven Knight skapa en riktigt bra film. Filmad i real-tid så får man följa Ivan Locke (Tom Hardy) under nästan 1,5 timme medan han kör bil och pratar i telefon. Han är den enda synliga karaktären, resten hör man bara rösterna på via telefonsamtalen. Så hela filmen utspelar sig i bilen medan Locke kör längs motorvägen in mot London. Det filmades genom att bilen stod på en lastbil som körde på motorvägen. Jag trodde inte att man kunde bli så insatt och fångad av en film med så "lite". Tom Hardy är såklart fantastisk och både han och filmen hyllas av kritikerna. Tom imponerar med ytterligare en ny accent, och dessutom är han lite förkyld. Karaktären skulle inte vara det, men det skrevs in i manuset eftersom att Tom var det. Det här är nog en film som man antingen älskar eller "hatar".
 
Filmen handlar väl kort sagt om en man som begått ett misstag och tar ett beslut som påverkar hans familj och hans kollegor. Spoiler alert! Det är inga plot twists eller oväntade händelser, men ändå är den så himla intressant. Jag vet inte vad det är som får mig att älska vissa "händelselösa" filmer. En del sådana ogillar jag ju skarpt, medan vissa fångar mig ordentligt. "Locke" är absolut en av de som fångade mig, liksom "Boyhood" (2014) och "Deux jours, une nuit" (2014).