Crete 2016, here I come!

Idag kom sommarschemat, och med sommarschemat kommer semesterplaneringen! Som ni vet så är ju min syster på Kreta tillsammans med sin kille Mikkel i sommar. De jobbar ju för Ving. Mamma och pappa har redan bokat en vecka på Lefkas och sedan två veckor på Kreta. Så de bjöd mig på flyg till Kreta! 22-26 augusti blev det, så det blir fyra nätter och så åker vi hem på samma flyg. Det är jättebra flygtider, åker dit tidigt på morgonen så är framme vid lunch. Sen går planet hem på fredagen 20:20, så man får ju verkligen ut så mycket som möjligt av båda resedagarna.
 
Jag har faktiskt alltid funderat över varför man "alltid" åker minst en vecka på solsemestrar, men oftast bara några nätter på stadssemestrar? För generellt finns det ju mycket mer att göra i städerna, och då åker man ju också dit för att göra saker oftast. Medan många som åker på solsemester bara vill ta det lugnt och inte direkt göra något alls. Jag själv har också alltid varit minst en vecka på alla solsemestrar (men det är väl iochförsig kanske för att charterresorna går så!?). Men på stadsresor brukar jag alltid försöka att få fyra nätter, för det är ändå lagom för att man ska hinna se och göra massa saker. Undantagen är väl Philadelphia och Baltimore som vi bara var i två nätter vardera, men på den resan var vi ju i New York sex nätter och Washington, D.C. fyra nätter. Sen var vi bara tre nätter i Warszawa och endast två i Oslo, men till Oslo åkte vi ju bil. Det räckte med tre nätter i Warszawa, det funkar ju absolut. Men jag har ju alltid tusen saker jag vill göra. Men två nätter någonstans blir ju bara en enda heldag! 
 
Så jag skulle såklart gärna vara minst en vecka i en stad, men det har bara inte blivit av. När man har några dagar över så blir det ju typ att man åker på en stadsresa någonstans. Dessutom tar ju utflykter på solsemestrar oftast längre tid, det blir ju mer heldagar. Så det är väl också därför det blir att man åker en längre tid på solsemestrar. För på stadsresor så hinner man ju oftast göra massa olika saker på en dag.
 
Så, ja det är klart det kommer kännas kort med fyra nätter på Kreta, speciellt eftersom det redan finns så mycket jag vill göra där. Men jag har iallafall bestämt att vi ska åka till Elafonissi en dag, såklart. 
 
Nedan är foton från de fyra gångerna jag varit på Kreta tidigare; 1992, 2006, 2008 och 2010. (Nej, jag har inte superdreglat på den första bilden, åt faktiskt en glass).