Hemkomsten

Fortsättning av hemresan.

Det jobbigaste var iallafall att på grund av förseningen så missade vi vårt flyg i Paris. Det gick 9:50 på söndagsmorgonen och vi landade 9:25. Vi gjorde ett halvtappert försök att hinna, men det var så himla långt och man fick åka tåg till den terminalen och så skulle man ju även igenom säkerhetskontrollen och passkontrollen. Dessutom mådde jag väldigt dåligt, och när vi stod i säkerhetskontrollkön så insåg jag att jag hade glömt min jacka på planet. Det var bara en vanlig, tunn jacka så inte hela världen men ändå. Så klumpigt och konstigt, jag som seriöst alltid dubbelkollar när jag lämnar en plats, vare sig det är flyg, restaurang eller bio. Men var väl så stressad och mådde inge bra heller. 

Men iallafall, tjejen i säkerhetskontrollen som kollade våra boardingpass sa att vi var för sena och att vi skulle va tvungna att ta nästa flyg och fixa nya boardingpass inne på terminalen. Så vi letade upp en servicedisk och så fick vi nya boardingpass till nästa flyg, vilket var kl. 16. Så istället för att landa på Arlanda kl. 12:20 så fick vi nu vänta 6 timmar i Paris. Vi fick iallafall varsin voucher på 16€ var till mat. Alltid något. 

Eftersom att vi nu alltså hade 6 timmar att fördriva så tänkte jag att det iallafall var värt att kolla upp om jag kunde få tillbaka min jacka. Så jag frågade i en informationsdisk, och hon ringde några samtal men fick inga svar. Så hon hänvisade mig till bagagemottagningen. Så jag traskade dit och frågade i informationsdisken där. Trots att vi landade på en annan terminal än den vi befann oss på så fixade de så att min jacka kom hela vägen fram till mig på en kvart. Så himla snällt! 

Förresten, så skönt att vi slapp hämta upp vårt bagage. Nu hade vi bara handbagaget att "oroa oss för". Men handbagaget var nog inte så bara det heller. Andreas hade en rullväska och sin datorväska och jag hade en stor bag och en liten handväska. Sen så hade vi även en påse med vatten, en tröja och Pringles. Jag måste faktiskt berätta lite av de grejerna jag lyckades trycka ner i mitt handbagage. Är typ lite stolt över mig själv. Ville inte lämna mina Michael Kors-grejer i resväskan. Så i mitt handbagage fanns ett par sandaler, två byxdresser, en blus, en kappa, två tunna jackor, en stor sjal, en tröja, en bok, min systemkamera, mitt zoomobjektiv, en ask med min klocka och smycken och två stora plånböcker. Plus massa smågrejer som solbrillor, iPod, stora hörlurar, biljetter och pass. Allt detta låg alltså i min Kenneth Cole-väska som låg i min bag! 

Jag är inte direkt en superorolig person, fast jag vet att jag nog är mer nojig än en genomsnittlig person. Men det är mer för att vara på säkra sidan. Till exempel att jag är noga med att dra ut mobilladdaren när mobilen inte laddas för det är ju onödigt om det ska börja brinna, det är ändå en enkel grej att göra liksom. Men det är ju inte så att jag har tvångstankar att jag måste kolla om toadörren är låst 10 gånger eller måste ringa Andreas flera gånger när han är borta. Men iallafall, när det gäller bagage så blir jag alltid lite orolig. Dels för att jag vet hur jäkla slarviga människor kan vara och råka ta någon annans väska (inside information från syster), och dels för att man lämnar bort sina saker utom ens kontroll. Jag har lås på väskan, men om vakterna ska göra en rutinkontroll så bryter de ju upp väskan. Vilket faktiskt hände, så det var tur att jag inte använde låset! Det låg en lapp om det i min väska, som dessutom inte var helg stängd. De vände ut och in på allting. Jag som hade tagit massa broschyrer och samlat på mig massa biljetter och grejer för att ha i min scrapbook om resan sen. Jag hade sorterat allt material i plastfickor, en för varje stad. Men allt det låg huller om buller och inte alls i plastfickorna. Suck. 

För att fördriva tiden lite så käkade vi, fast jag mådde fruktansvärt dåligt. Men tänkte att jag nog behövde mat. Det var jobbigt att äta men mådde nog lite bättre efter maten iallafall. Sen så orkade vi verkligen, verkligen inte göra något. Vi båda var extremt trötta och hade kunnat somna stående, ni vet när man är sådär trött att man helt enkelt bara inte kan hålla ögonen öppna, och jag mådde illa och hade ont i huvudet. Vi orkade inte ta oss någonstans eller försöka leta reda på nåt trevligare ställe att sitta på. Vi var ändå på Charles de Gaulle som är Europas största flygplats, så det fanns nog saker att göra allt. Men vi blev kvar vid gaten och Andreas somnade i ett sådant där "vänte-säte" i en såndär lång "soffa". Men det var hårda armstöd mellan varje sittplats så man kunde inte ligga ner eller luta sig mot varandra eller överhuvudtaget sitta bekvämt alls. Så vad skulle jag göra!? Jo, jag byggde in mig mellan våra väskor och la mig på golvet under soffan med huvudet under Andreas ben. Måste sett så jäkla fult ut! Men jag var typ desperat, kunde verkligen inte sitta upp dels på grund av tröttheten men också på grund av illamåendet. Kunde inte direkt sova, dessutom strömmade det ut kalluft i ryggen då AC'n verkade vara placerad under sätena. Men det var ändå det bästa jag kunde åstadkomma. 

Flyget var verkligen superjobbigt, värsta på länge. Det var ändå bara 2,5 timme, men kändes ändå jobbigare än det första flyget av någon anledning. Sen landade vi äntligen typ 18:30 istället för 12:20. 

Mamma och pappa hämtade oss på Arlanda, och sen var vi äntligen hemma vid 21 typ. Men jag kom inte i säng förrän 23:45, sen jobbade jag 6-15 på måndagen (igår). Idag (tisdag) jobbade jag 6-16, och sov typ 4 timmar inatt också. Men imorgon är jag ledig så då ska jag nog ta min första sovmorgon på typ en månad eller nåt. Ställer kanske klockan på typ 10, nice!

Jag vet att min blogg kanske inte har varit superläsvänlig. Jag har ju bara krafsat ner vad vi gjort rakt av utan att direkt reflektera så mycket om det. Men skrev alltid mitt i natten, och så skulle jag upp tidigt dagen efter, så orkade inte anstränga mig så mycket.
Sorry. Dels vill jag ju också bara skriva ner allt så att jag själv har det och vet vad vi gjorde varje dag. Kommer nog några sammanfattningar eller nåt sen också, mina inlägg om USA är inte slut så ni vet! 

Tänk att av de tre resor jag har gjort med byten så har det alltid krånglat. Har aldrig missat ett plan förut, båda gångerna jag skulle till Afrika så var det första planet försenat, men då väntade de andra planen på mig. Men då var det ju långflyg, London-Johannesburg respektive Paris-Johannesburg. Så de gick kanske inte lika ofta som Paris-Stockholm. Tänk va jobbigt om jag hade missat de flygen till Afrika, för då hade jag ju ytterligare ett byte som jag isåfall skulle ha missat!

#1 - - Mams:

Vilken hemresa 😉