Metallica - The Black Album

Metallica
August 12, 1991
  
Lead Vocals, Rhythm Guitar: James Hetfield
Lead Guitar: Kirk Hammett
Bass: Jason Newsted
Drums: Lars Ulrich
 
1. Enter Sandman 5:34
(Hammett, Ulrich, Hetfield)
2. Sad but True 5:24
(Ulrich, Hetfield)
3. Holier than Thou 3:48
(Ulrich, Hetfield)
4. The Unforgiven 6:26
(Hammett, Ulrich, Hetfield)
5. Wherever I may Roam 6:44
(Ulrich, Hetfield)
6. Don't Tread on Me 4:01
(Ulrich, Hetfield)
7. Through the Never 4:03
(Hammett, Ulrich, Hetfield)
8. Nothing Else Matters 6:30
(Ulrich, Hetfield)
9. Of Wolf and Man 4:17
(Hammett, Ulrich, Hetfield)
10. The God that Failed 5:09
(Ulrich, Hetfield)
11. My Friend of Misery 6:48
(Newsted, Ulrich, Hetfield)
12. The Struggle Within 3:56
(Ulrich, Hetfield)
 
 
James Hetfield, Jason Newsted, Kirk Hammett, Lars Ulrich
 
 
Idag är det 28 år sedan Metallicas Black Album släpptes. Det förtjänar ett eget inlägg här i min blogg då alla låtar från det albumet är riktigt bra, enligt mig (och många andra då det är bandets mest sålda album).
 
Jag tycker inte att det är helt vanligt att band har ett album där alla låtar verkligen är superbra, (alltså enligt mig). De jag vet är detta från Metallica då, samt Queens "The Works" (1984), Def Leppards "Hysteria" (1987), Skid Rows självbetitlade debutalbum (1989) och AC/DCs "Back in Black" (1980).
 
Nedan är en video när de framför albumets första låt; "Enter Sandman", vilket också var den första singeln som släpptes, ett par veckor innan själva allbumet. Det är typ bandets mest populära låt, och en av mina favoriter. Videon filmades i Moskva under Monsters of Rock, där även bland andra AC/DC och Mötley Crüe spelade. Då det var flera band som spelade samtidigt så är det svårt att veta vilka i publiken som var där för vilka band, så det är inte mätbart jämfört med single-band konserter. Anyway, publiken nedan uppmättes till 1,6 miljoner människor. Hur sjukt!? 1 600 000 personer på samma plats...