2 juni, Lissabon dag 2

Imorse gick vi upp vid 7:30 och käkade frukost. Det är en ganska liten frukostrestaurang, typ 30 platser kanske. Men vi kom först så det var helt tomt. Utbudet var inte det största men det fanns flera olika sorters bröd och pålägg, det vanliga varma (äggröra, korv, bacon, kokt ägg, bönor...), olika uppskurna färska frukter, yoghurt och olika müslis, olika ostar och ett helt efterrättsbord med typ 15 olika sorters godbitar. Vi fick förresten provsmaka varsin pastel de nata igår när vi checkade in. Det är tydligen deras specialitet här. De säljer dem överallt. Är som en spröd och frasig rund liten pajliknande sak som är fylld med typ en söt äggkräm. Liknar (i både smak och utseende) en sak som fanns på frukostbuffén på vårt hotell i Peking. Ganska god men inte speciell direkt. Anyway, tillbaka till denna hotellfrukost. Det fanns även färskpressad apelsinjuice (bästa!!!), Nutella, olika marmelader och sylter och scones med kokosflingor som var riktigt goda. Så klart godkänd frukost.

Sen gick vi till en av tågstationerna, Rossio, och tog tåget till Sintra. Det är en känd stad ungefär 3 mil från Lissabon. Den ligger på ett 300 meter högt berg, och på berget finns flera höga kullar på vilka det ligger slott och andra kända byggnader. Så hela staden är väldigt backig, upp och ner hela tiden. Det bor kring 33 000 personer i staden så den är ganska stor ändå.

Vädret var ganska blåsigt och kring 18 grader, så inte speciellt varmt men helt okej promenadväder.

Vi började med att strosa runt lite och kika på massa saker. Vi käkade lunch och jag tog en räkpasta (igen). Så gott.

Sen promenerade vi upp till Quinta da Regaleira, ett stort världsarv med massa byggnader i en stor park. Det var en rätt lång promenad dit och bara uppförsbackar. Det var typ uppbyggt som en labyrint, och det fanns grottsystem som också var som labyrinter. Ett väldigt unikt ställe alltså, så coolt och fint. Det finns ett stort palats, massa andra fina byggnader, torn, utsiktsplatser, murar, broar... Allting var superhäftigt! Sen sjöar, dammar, fontäner, brunnar (stora nog att gå ned i via en spiraltrappa), vattenfall, statyer, tunnlar... Ja, allt möjligt. Så vi var där i ett par timmar.

Efter det tog vi taxi upp till Castelo dos Mouros. Det är ett slott och murar uppe på en kulle som byggdes för nästan 1500 år sedan, hur coolt!? Det var jättefin utsikt däruppifrån och häftigt att bara promenera omkring där. Dock blåste det ganska mycket så det var svårt att få bilder där ens hår inte blåste i hela ansiktet. Men hela stället var verkligen värt ett besök, så intressant och roligt att se.

Sen tog vi taxi till tågstationen och åkte tåget tillbaka till Lissabon. Så bra dag, Sintra var verkligen värt ett besök! Kan starkt rekommendera den staden, väldigt unik och himla fin.

#1 - - Kiddan:

Vilka häftiga ställen, dit vill jag åka😉
Fina kort som vanligt👍

Svar: Ja jättefint!!! Tack!