13 juli, London dag 2

Det är ingen frukost på hotellet. Vi valde det så för vi båda har frukostställen vi vill ta med varandra till. Men man får ta en påse varje morgon här på hotellet. Påsen innehåller juice, färska frukter och en croissant, pain au chocolate eller något annat frasigt bröd. Dessutom står alla de grejerna framme i lobbyn, fast uppdukade för sig och i kylen, hela dagen, så det är bara att ta. Nice! 
 
Vi va ganska sega imorse och kom iväg sent. Så vi bestämde oss för brunch på bästa Bill’s. Believe me when I say att jag drömt om det sedan förra året i mars, när jag var i London sist. Vi delade på Granola Sundae (yoghurt med granola, banan, jordgubbar, granatäpple, bärkompott och honung), pannkakor med sirap, banan, jordgubbar och blåbär, smashed avocado on toast med pocherade ägg och bacon, samt Eggs Royale (pocherade ägg på English muffin med rökt lax och hollandaisesås). Emma drack en flat white och iste med persika och mint, och jag drack en watermelon and raspberry cooler. 
 
Det är riktigt varmt här, fast ni har det nog snäppet varmare hemma ändå. Vi har kring 28-30, men hörde att det var över 30 hemma. Lite jobbigt på stadssemester, but what to do. 
 
Idag så besökte vi Camden. Ingen av oss har varit där, trots att vi båda varit i London flera gånger. Eller jag och Andreas var dit en superkort sväng för flera år sedan, men det räknas knappt. Anyway, det kändes som det var dags för ett besök dit! Är ju massa marknader där, både hantverksgrejer och den stora, populära matmarknaden. Dock var vi fortfarande så mätta från brunchen, så vi gick bara runt och kikade faktiskt. Kul ändå att se allt! 
 
På kvällen så gick vi på Wicked på Apollo Victoria Theatre. Alltså. Det är en av mina absoluta favoritmusikaler. Det är ju tack vare en av mina två favoritsångare, Kristin Chenoweth (den andra är förstås Ramin Karimloo). Såg båda i olika musikaler på Broadway 2015, så glad över det!
 
Så Kristin gjorde originalrollen för G(a)linda, tillsammans med Idina Menzel som spelade Elphaba. Det var på Broadway 2003. Har sagt det förut, men säger det igen; om de två skulle framföra musikalen i sin helhet igen så skulle jag göra allt för att få biljetter till det. 
 
Anyway, så Wicked - The Untold Story of the Witches of Oz handlar alltså om G(a)linda och Elphaba. Om ni sett klassikern "The Wizard of Oz" (1939) (ansedd vara en av världens bästa filmer) så vet ni vilka de är. Den filmen är förstås baserad på boken "The Wonderful Wizard of Oz" (1900) av L. Frank Baum.
 
Så i musikalen får vi följa G(a)linda och Elphaba; hur de först träffades och inte alls gillade varandra, till hur de blev bästa vänner. Älskar den storylinen. Dessutom får man en bakgrund till alla karaktärer i filmen, t.ex. hur Tin Man blev som han blev, vem Scarecrow var innan, och Cowardly Lions bakgrund. Älskar hur de tagit "små element" från filmen och gett dem en hel bakgrundsstory i musikalen. Det är alltid mer story till något än man tror. Så musikalen, främst andra halvan, är full av små referenser till filmen. 
 
Jag älskade denna version av musikalen som vi såg nu, trots att jag alltid varit "rädd" att se den utan Kristin, då hennes roll verkligen är skriven för henne och hon passar så sjukt bra i den. Men Sophie Evans var fantastiskt bra, och även Alice Fearn som Elphaba. Älskade även Bradley Jaden som Fiyero.
 
Alla sjöng riktigt bra. Har dock ändå svårt att inte se och höra Kristin och Idina, så fick inte riktigt samma starka känsla när Sophie och Alice framförde min favorit "For Good". Men Alices version av "Defying Gravity" var simply breathtaking, helt amazing. Idina har ju gjort sin egen version av låten sedan hon slutade i musikalen, och får erkänna att jag inte ritkigt är ett fan. Gillar originalversionen bäst, och Alice var riktigt jäkla bra. Bradley passade perfekt som Fiyero, både till utseendet (som jag föreställer mig när jag lyssnar på albumet på Spotify typ), men också till sättet. Klockrent. 
 
En sak som jag verkligen slogs av var hur annorlunda allting lät på brittisk engelska istället för amerikansk, som jag är van vid i och med original cast-albumet. Har aldrig reagerat så starkt på det som i just denna musikal. Kul! Inget fel, gillar ju egentligen brittisk engelska mer, men lät bara så annorlunda! 
 
Läs mitt över 2 år gamla inlägg om musikalen här. Och se den historiska händelsen när Kristin och Idina återförenades och sjöng bästa, bästa "For Good" för lite mer än 2 år sedan här.
 
Är så glad att jag sett denna musikal. Les Miz och Phantom kommer väl alltid vara mina absoluta favoriter, men kan verkligen, verkligen rekommendera denna. Om ni vill se riktiga sångare med sjuk talang så ska ni gå på en musikal på Broadway eller i West End.
 
Wicked har vunnit flera utmärkelser, både originalproduktionen och flera av de andra uppsättningarna. Det störta är väl att originalproduktionen fick hela 10 Tony Awards-nomineringar, och vann 3 av dem. Både Kristin och Idina var nominerade i samma kategori, och Idina vann. Deras uppsättning fick även 11 Drama Desk Awards-nomineringar, och vann 6 av dem. 
 
Någon gång vill jag verkligen åka till London under West End Live. Det är en stor gratisshow på Trafalgar Square med liveframträdanden från flera av de aktuella musikalerna i West End, med de aktuella sångarna. Så coolt.