14 augusti, Lefkas dag 2

Imorse ringde klockan 7, och vi kom väl upp typ 7:30. Vi käkade frukost och fixade iordning oss och packade ihop lite grejer inför dagen.

Pappa kom och hämtade oss med jollen vid 9. Förra året brukade han hämta oss vid hamnen, mer vid den stora huvudbryggan. Det tog kanske 5-7 minuter för oss att gå dit från hotellet. Men i år har han hittat ett nytt ställe där han enkelt kan hämta upp oss. Det ligger mycket närmre, vi behöver bara gå över gatan och genom ett hotellområde på andra sidan, sen är vi framme vid en liten strand typ. Så det tar ungefär 1-2 minuter att gå dit. Dessutom är det enklare att kliva på jollen med all packning o.s.v. på detta nya ställe. Nu drar han ju alltså upp jollen på stranden, och förut fick man balansera ner i den från en hög brygga.

Vi åkte till en strand som heter Desimi. Den ligger skyddad i en fin vik, omgiven av höga berg med grottor. Vi låg på svaj i viken, rätt nära stranden. Då lägger man alltså bara i ankaret, så då får man tänka på att ligga tillräckligt långt ifrån andra båtar för ens svängrum är ju ganska stort om vinden får båten att vända sig. Eftersom att man bara sitter fast i ankaret, som sitter framtill i båten, så kan man ju alltså snurra 360 grader.

Vi var till Desimi förra året också och det är verkligen bara så himla fint och mysigt där. Superfint och klart vatten, lugnt och perfekt med ett par tavernor längs stranden. Så vi badade från båten, och sen tog vi jollen in och käkade lunch på en mysig taverna precis vid havet. Så fint! Jag och mamma simmade tillbaka till båten sen.

Mamma och pappa har hyrt en paddle board också. Det är första gången jag testar det, men pappa och Andreas provade på det på Cypern 2014. Så nu allra första gången jag provade så var det lite vingligt och jag ramlade i några gånger. Sen var det som att man knäckte det och bara hittade hur man skulle balansera. Kändes fortfarande lite ostadigt om man skulle flytta fötterna, men kunde ändå stå stabilt och paddla omkring utan att ramla eller ens hålla på att ramla. Rolig grej!

Det var lite molnigt idag, mest på förmiddagen, men liksom inte mulet så att säga. Mest ”tunna” moln, men väldigt många. Solen var liksom fortfarande framme hela tiden.

På eftermiddagen åkte vi tillbaka till viken här i Nidri. Vi la till mot själva halvön, så då lägger man ankare och backar in mot land. Sen fäster man två rep i stenar eller träd som spänner fast båten baktill åt båda hållen, så man liksom sitter fast i den positionen.

Mamma och pappa la till där även förra året medan vi var här. Det är ett sådant bra läge och mysigt att bada från båten där. Sen sover de där på nätterna. De har ju varit här i 3 veckor nu innan vi kom, och då har de åkt runt lite till massa olika ställen. Men nu blir viken här i Nidri lite som ”hemma”.

Så vi badade massa från båten och bara tog det lugnt. Det finns ett litet vrak på andra sidan viken och pappa tog paddle boarden dit, medan Andreas drog på sig sina simfötter och sin snorkel och hängde på dit för att utforska lite. Dock var det tydligen rätt grumligt där så inte så värt, och rätt farligt.

Det är så himla fint att se solnedgången bakom bergen som omger Nidri. Mysig första dag på båten!