13 augusti, Lefkas dag 1

Igår, söndag, började alltså semester del 2 för i sommar. Fixade lite hemma, typ städade och packade och sådär. Sen kom Anna, Emma och Josse och bjöd på lite hembakat födelsedagsfika eftersom jag inte kommer va hemma på min födelsedag. Mysigt!

Sov från 1:15 till 2 i natt, sen ringde klockan och så packade vi ner det sista innan vi tog bilen vid 3 mot Arlanda. Vi hade bokat parkering på P1. Det är en bra långtidsparkering som vi stått på förut. Så vi kom fram till Arlanda vid 4:30.

De håller ju på att modernisera Arlanda. Bl.a. så fick de ju självpassage-maskiner in till säkerhetskontrollen för ett tag sedan. Vi reser ju sällan med bagage, brukar ju bara ha handbagage. Det var väl ett år sedan vi sist reste med bagage, när vi åkte till Lefkas förra sommaren. Så jag vet inte när de skaffade det, men nu lämnade man in väskorna själva också! Tidigare har man ju kunnat checka in och skriva ut boarding pass och bagage-taggar att fästa på väskorna, men nu kunde man alltså lägga på väskan på bandet och scanna in den själv.

Vi växlade pengar, spanade in nya V60 som fortfarande står kvar, samt käkade frukost. Vi kom i god tid till gaten, så det var skönt. Andreas köpte en bok och jag köpte ett Bezzerwizzer-spel; Svenska Språket. Passar nog mig utmärkt, älskar grammatik och språkregler. För övrigt känner jag att jag borde förnya mina kunskaper inom det området litegrann igen. Läste lite engelsk grammatik i våras i en av mina gamla böcker, and I looove it.

Tog en Postafen och flyget gick helt okej. Vi satt på rad 5 och jag satt på vänstra sidan sett bakifrån, och Andreas på högra. Vi båda satt närmast mittgången, så bredvid varandra fast mittgången emellan. Det var drygt för då kunde jag inte luta mig mot hans axel, som är mitt standardläge under flygturer, och jag kunde ju inte heller luta mig mot någon vägg. Dessutom kunde jag ju inte fota ut genom fönstret heller. Flyget gick bra i varje fall, tog bara liter mer än 3 timmar, så gick fortare idag är enligt planen, skönt! Är så glad över att der går bättre och bättre att flyga nuförtiden.

Vi har ju bokat en charter via Apollo, precis samma hotell som förra året. Vi var så nöjda med det och det ligger så bra till, så lika bra att ta det igen, tycker vi. Det ligger alltså i orten Nidri på ön Lefkas, i Grekland

Mamma och pappa kom och mötte oss på hotellet när vi kom dit. Så vi tog en drink i baren innan vi installerade oss på rummet.

En kvinna som jobbar här kände igen oss från förra året. Vi var ju bara här en vecka, och vi var ju knappt på hotellet. Sen tänk vad många tusentals gäster de måste haft på ett år! Men de kanske har så att det syns i bokningssystemet i datorn, att det är andra gången vi bokat här!?

I år tog vi en etagelägenhet med uteplats precis vid poolen, eller ja, man får gå 2 meter över ett trädäck till poolen. Så hela lägenheten är 70 kvm stor. På nedervåningen så finns ett fullt utrustat kök, så vi har spis, ugn, kyl, frys, köksbord... Sen ett vardagsrum med tv, bäddsoffa och öppen spis, om man nu skulle behöva det, haha. Och lite avlastningsmöbler. Sen ett litet badrum med toa och en dusch, fast liksom ingen riktig duschhörna med draperi, så det är ju inte så att man kommer duscha där. Sen är det ju en utgång till uteplatsen då.

På övervåningen finns ett stort sovrum och ett större badrum med toa och badkar. Sen en mindre del med en till bäddsoffa. Sen en balkong också. Möblerna är ju väldigt omoderna och gammeldags, men allting är superfint och fräscht så det är helt okej.

Vi är supernöjda med både planlösningen och läget. Så mycket skönare än förra året, då vi bodde på andra våningen i en intilliggande byggnad. Den lägenheten var 40 kvm stor och hade ett mindre kök. Det fanns ett badrum med badkar och sen ”bara” ett enda stort rum som då alltså både var kök, vardagsrum och sovrum. Det rummet var också superbra men det är verkligen bara så mycket skönare nu när det är så nära till poolen och så har man ju sina egna solstolar och bord på uteplatsen. Sen får man ju självklart använda de vanliga solstolarna också om man vill ligga på andra sidan poolen när solen är där.

Vi gick och käkade lunch nere vid hamnen. Tog en grekisk sallad, when in Greece, liksom...!

Sen gick vi och kikade längs den stora shoppinggatan. Jag fick nya badtofflor och ett par badskor, toppenbra. Badskor kommer verkligen till användning här när man badar på ställen som inte är en finkornig sandstrand.

Sen hängde vi bara på hotellet och badade i poolen och så. Så skönt att några kunde bada, nån satt på uteplatsen och nån va inne och fixade nåt, men ändå var alla tillsammans.

Det har öppnat en ny och fräsch supermarket precis tvärs över gatan från hotellet! Så nice. Finns massa färsk frukt och grönsaker, samt stora delidiskar och sen alla vanliga torrvaror förstås, samt massa olika drycker. Förra året handlade vi i en såndär liten, typisk supermarket som alltid finns utomlands. Alltså de har typ frukter och sådant utomhus och sen en liten trång butik inomhus med bara de nödvändigaste sakerna, med några hyllor och smala gångar. Den ligger typ 100 meter från hotellet, men denna nya ligger alltså precis mittemot hotellet och har inga produkter utomhus, utan är mer som en ”vanlig” mataffär med större gångar där man kan gå med vagnar, samt flera frysdiskar o.s.v.

På kvällen gick vi och käkade på en italiensk restaurang, L’approdo, nere vid hamnen. Vi käkade på den förra året också och var så nöjda. Man sitter mitt på en liten strand med fantastisk utsikt över viken med alla båtar, så fint! Jag tog faktiskt samma räkpasta som förra året, och så delade vi alla på saganaki. Mums.

Efter maten så gick vi bara en sväng här i centrum. Precis som förra året så är huvudgatan avstängd för motortrafik på kvällarna, så skönt och bra! Dock följer ju inte alla de reglerna, förstås. Men det är ändå lugnt att gå där.

Vi tog en efterrätt på ett fint bageri som ligger bredvid hotellet. Spanade in det förra året men blev aldrig av att vi köpte nåt där. Gott och mysigt!

Haft en skön första dag, men är lite seg eftersom att man inte sovit ordentligt på så länge. Andreas börjar bli sjuk också, han kände av det i slutet på förra veckan redan. Så typiskt.

På den första bilden nedan ser ni vår lägenhet längst till höger med vår uteplats och balkong i den gula delen då alltså. Vår ytterdörr är till höger utanför bild. Frukostbuffén, som ingår, serveras i den rosa byggnaden på andra våningen. På andra sidan poolen finns fler solstolar som står vinklade ut från uteplatserna mot poolen, så gångvägen är bredare på andra sidan. Sen i andra kortänden av poolen, alltså inte den mot huvudbyggnaden där frukosten serveras, så finns två stora soldäck i trä med fler solstolar. Så mysigt hotell, rätt litet och egentligen inte så speciellt, men ändå så mysigt.