17 augusti, Prag dag 2

Frukosten var heeelt amazing. Man blev bordsplacerad och serverad kaffe och te, sen tittade de till en och fyllde på hela tiden. Denna frukostbuffé och lokal är bland de finaste jag varit på. Den bästa är fortfarande på Hilton Grand Place i Bryssel, sen är det The Thief i Oslo, sen är det nog Radisson Blu Waterfront i Stockholm, sen H2 Alexanderplatz i Berlin.
 
Det fanns typ allt här i varje fall, och allting var så himla, himla fint upplagt och fräscht! Och det fanns massa olika varianter av allt, typ olika omeletter som de gjorde på beställning, stekta ägg sunny side up eller utrörd gula, äggröra, kokta ägg... Sen massa olika bakverk, inte såna tråkiga eller konstiga som de ibland kan vara, utan superfina och goda. Massa olika bröd, juicer, champagne, varma drycker, yoghurts, flingor, müslis, torkade frukter och bär, nötter, färska frukter och grönsaker, pålägg, massa olika ostar, massa olika röror, kesoblandningar, pesto, olika varma saker... De hade dock inte pannkakor, men de stod ju och lagade bl.a. omeletter på beställning så man kunde säkert beställa pannkakor. Anyway, jag är helnöjd. Ser redan fram emot frukosten imorgon! 
 
Idag så gick vi en sväng på stan och bara spanade in allt. Vi gick vid vattnet också! Vi käkade lunch på Meat & Greet Burgerhouse som Andreas hittade på TripAdvisor. Stället har bra omdömen där. Hamburgare är liksom värsta trendrätten nu mot för några år sedan. Jag åt en som heter Stracchino. Det var bl.a. karamelliserad lök, gorgonzola dolce, portvinsmajonnäs, bacon och babyspenat på den. Sen drack jag deras hemgjorda lemonad med blåbär och svarta vinbär. Riktigt gott! Hela måltiden, med drickan, gick på typ 150 svenska kronor, så det är ju billigare än i Sverige. 
 
Btw så är det massa amerikanska turister här, överallt typ. Har inte hört några britter, bara massa amerikaner.
 
Vi köpte förresten varsin såndär "donut ice cream" som är en riktigt stor grej här i Prag, och som har synts en massa i sociala medier. De säljs typ överallt. Vi köpte iallafall på ett ställe där de stod och gjorde varje "donut" på löpande band. De gjorde deg som de lindade på "rullar" och sen typ grillade. Den var jäkligt mastig men god! Men fattar inte varför vi aldrig lär oss att vi ska dela på en och inte köpa varsin. Jag var okej, men Andreas som inte ens gillar sötsaker, ja han ångrade ju sig kan man lugnt säga. Kul att ha testat iallafall!
 
Usch va hemskt det som hände i Barcelona. Vi hade kunnat vara där nu, som jag skrev tidigare så är ju Prag och Barcelona de "enda" städer vi inte besökt som "alla andra" har besökt. Men Barcelona mitt i sommaren kändes inte så lockande. 
 
På kvällen så besökte vi hotellets spa igen. Så himla skönt efter en varm dag! Poolen börjar på 1,2 meters djup, och sen är den 1,6 meter längst bort. Vi simmade några längder, Andreas simmade dock några fler än mig då jag gav upp och bubblade bubbelpool istället. Jag älskar förresten ångbastus, mycket skönare än vanliga. Även om det är fuktigt så känns det så himla nice på nåt sätt. 
 
De fyra bubbelpoolerna som ligger i anslutning till poolen är lite olika, förresten. Den första, som ligger i anslutning till där poolen är grundast, är som en "vanlig" bubbelpool, rund och så sitter man längs kanterna. De två mittersta är formade så man ligger ner, med bra ryggstöd och sen är det "kurvigt" så att man ligger skönt, så nice! Den längst bort kan man bara stå i, alltså inga sittplatser. Den är rätt djup, jag kan precis stå på tå. Den är också rund och i mitten är det bara ett enda stort "bubbeltorn". Den börjar i botten, förstås, och är väl ett par decimeter ovanför vattenytan. Andreas simmade igenom den och försökte stå på den på botten, men det var lättare sagt än gjort! Jag försökte simma igenom den men det var fan läskigt, haha. Men när man kom nära med ansiktet och sen dessutom inte nådde botten när man simmade, så vart det så konstig känsla! Dessutom var det så hårt tryck så det var svårt att hålla rak kurs, så att säga.
 
Btw, de är ju lite snabba på att städa undan saker och hålla efter har vi märkt. Tar undan tomma glas vid poolen direkt, fast man mycket väl kan återanvända samma glas när man hämtar nytt citrusvatten, sen att de kollar till rummet ett par gånger om dagen. Nice, men de städade undan min badrock och mina tofflor medan jag duschade i omklädningsrummet, haha. Som tur är har de massa, massa handdukar placerade på hyllor typ överallt i både hela spa-avdelningen och i omklädningsrummen. Så gick barfota till hissen med en handduk lindad runt mig, och sen fick jag ju bara gå i hotellkorridoren till vårt rum. Jag hade fått nya tofflor och en ny badrock om jag hade frågat, men det gick ju bra. Sen får man väl en ny badrock och nya tofflor imorgon. 
 
Vi kollade på "10 Cloverfield Lane" (2016) för jag har hört och läst att den ska vara rätt bra. Den är klassad som "drama, horror, mystery" och det kan ju vara bra och spännande. Dessutom är Damien Chazelle en av manusförfattarna, och J.J. Abrams är en av producenterna. Det är två personer vars verk jag verkligen gillar och respekterar. Men denna film. Alltså. What the actual fuck!? Den sämsta skit jag sett! Kände ingenting. Den var inte läskig. Den var inte spännande. Den var inte intressant. Man fick inga svar. Det var inte speciellt utmärkande skådespelarprestationer. Dessutom klarade den inte Bechdel.
 
"10 Cloverfield Lane" är en av bara två filmer som jag betygsatt med en etta av tio på IMDb. Den andra är "The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1" (2011). Japp, jag har faktiskt kollat på alla Twilight-filmer bara för att annars kan jag ju inte säga något om dem. But now I know that I don't like them. Den första och den sista fick faktiskt så högt som 4/10 av mig, men den andra fick 3/10 och den tredje fick 2/10.