Def Leppard - Armageddon It

Om det är något jag föralltid kommer vara ledsen över att jag inte fick uppleva, och aldrig kommer få chansen att uppleva, är att jag inte kunde se detta live. Det är en musikvideo av bästa Def Leppard som spelades in under deras US Hysteria World Tour. Hela den här konserten, som filmades på McNichols Sports Arena i Denver, Colorado den 12-13 februari 1988, är heeelt amazing och jag önskar så mycket att jag hade varit där. Scenen är specialbyggd, så den är rund och de kunde springa runt och se publiken från alla håll. Hur awesome!?
 
Band: Def Leppard
Song: Armageddon It
Album: Hysteria (1987)
 
Lead Vocals: Joe Elliott
Guitar: Steve Clark
Guitar: Phil Collen
Bass: Rick Savage
Drums: Rick Allen
 
 
Def Leppard har varit mitt favoritband sedan 2006. För någon månad sen blev jag lite "nykär" i dem igen och har sedan dess kollat på typ alla deras musikvideos igen, sett massa intervjuer, kollat på biografifilmen "Hysteria: The Def Leppard Story" (2001), som jag sett säkert 20 gånger nu. Def Leppard är bara SÅ bra och jag kommer nog alltid tycka det. 
 
Det jag älskar med Def Leppard, förutom musiken förstås, är att det har aldrig känts som att de försöker vara några de inte är. Inget scensmink och inga överambitiösa scenkläder, inte för att det är något fel med det, men det känns bara som att de så genuint är sig själva. Framförallt har de ingen kaxig attityd eller image - de är alltid väldigt artiga, ödmjuka och trevliga i intervjuer och på scen i de klipp jag sett. Kanske för att de är britter, om man ska vara stereotypisk. 
 
En annan sak jag älskar med dem är att de inte har bytt ut bandmedlemmar i samma utsträckning som många andra band. Sångaren Joe Elliott och basisten Rick Savage har varit med sedan 1977, när de var 18 respektive 17 år gamla. Trummisen Rick Allen hoppade på 1978, på sin 15:e födelsedag. Gitarristen Phil Collen joinade bandet 1982, när han var 24 år, efter att de sparkat gitarristen Pete Willis p.g.a. alkoholproblem. Den klassiska line up-en bestod av dessa fyra plus gitarristen Steve Clark, som joinade bandet 1978, när han var 17 år. Han gick tragiskt bort i januari 1991, när han endast var 30 år gammal, p.g.a. en alkoholrelaterad olycka. Så det är den line up-en i klippet ovan. Vivian Campbell ersatte Steve i februari 1992, när han var 29 år.
 
På nyårsafton 1984, när Rick Allen var 21 år, så var han med om en svår bilolycka som resulterade i att han var tvungen att amputera sin vänstra arm. Trots det så återhämtade han sig och behöll sin plats som bandets trummis. Helt fantastiskt. Han har specialbyggda trummor och spelar stora delar med sina fötter, istället för sin vänstra hand. Så det jag menar är att de har ju verkligen varit lojala mot varandra eftersom de spelat så pass länge tillsammans. De har tagit sig igenom två extremt svåra förluster, men fortsätter ändå att spela än idag. Dessutom har Rick Savage Bell's Palsy, som gör att delar av hans ansikte delvis förlamas, och Vivian har cancer. Så de har haft otur men fortsätter att turnera tillsammans än idag. I december förra året röstades de in i Rock and Roll Hall of Fame. Amazing.
 
Jag såg dem på Sweden Rock 2008 och det var bland det bästa jag gjort. Jag stod längst fram och kommer aldrig glömma den känslan. 
 
Rick Allen, Joe Elliott, Rick Savage, Phil Collen, Steve Clark
1988