5 juni, Lissabon dag 5

Sista dagen. Vi käkade frukost på hotellet och sen packade vi ihop våra grejer och lämnade det i hotellets bagagerum efter att vi checkat ut. 
 
Sen blev det lite shopping och häng i närområdet kring hotellet. Sen promenerade vi till Miradouro São Pedro de Alcântara, vilket är en park och utsiktsplats högt upp där man har fin utsikt över stora delar av staden. Coolt. 
 
Vi promenerade runt lite mer. Vi käkade lunch på Chão de Pedra, en restaurang som Fridas kompis rekommenderade. Den var väl tyvärr sådär, helt okej men inget jag skulle besöka igen.
 
Sen gick vi runt lite mer och till slut gick vi till Nicolau igen och tog en fika. Frida tog en mojito med röda bär och en pavlova med bär. Jag tog en smoothie och banana bread, sååå gott.
 
Sen gick vi tillbaka till hotellet och hämtade vårt bagage. Vi tog en taxi till flygplatsen. Det fanns inga self check-in-maskiner för SAS, som jag skulle åka med. Så knäppt. Fanns för massa andra flygbolag men inte SAS. Nej, jag checkar inte in online via mobilen. Även om jag vill vara miljövänlig och spara papper så vill jag ha ett fysiskt boarding pass till min scrapbook. Så jag fick snällt ställa mig i den långa kön där alla som hade check-in luggage stod, eftersom att det var för sent att checka in online. Drygt, men gick rätt fort ändå. Sen genom säkerhetskontrollen och våra gates låg nära varandra. Jag flög mindre än en timme innan Frida, så perfekt timing!
 
Flyget gick bra, kunde dock inte sova en enda minut för jag satt bredvid två personer som verkade jobba tillsammans, som snackade exakt hela resan. Mamma kom och hämtade mig och jag var väl hemma kring 01:30, sen var det bara att sova ett par timmar och sen jobba klockan 6!
 
Har haft en skön och rolig resa. Gillade absolut Lissabon, men är långt ifrån några av de bästa städer jag besökt. Har inte bråttom tillbaka, men uppmuntrar folk att åka dit ändå. Men då borde ni besöka Sintra och Cascais, så fantastiska ställen.
 
För typ första gången (tror jag) så har jag räknat ut EXAKT vad hela denna resa kostade mig. Inklusive allt, så förutom flyg och hotell, även mat, shopping, inträden och ja, allt jag köpt på resan. 11 076:- landade det på för dessa fyra nätter. Tog ut lika mycket fickpengar som jag brukar när jag reser till städer i fyra nätter, och köpte inte överdrivet mycket på kortet. Varken flyg eller hotell var nämnvärt dyrare eller billigare än vad jag vanligen betalar, så en helt normal kostnad. Gjorde en snabb, ungerfärlig uträkning på hur mycket jag har betalat för resor sammanlagt. Är absolut minst en halv miljon, lätt närmre 600 000. Och då har jag inte ens gjort majoriteten av sommarens resor ännu. Crazyyy, men så värt det.