4 juni, Lissabon dag 4

Imorse hoppade vi frukosten på hotellet för att käka brunch på Nicolau. Det är ett superpopulärt ställe i närheten av hotellet. Frida hade läst om det innan. Det går inte att boka bord, och det är alltid typ 30 min kö. Så vi gick dit, så får man skriva upp sig i entrén, och så får man sätta sig och vänta. Sen ropar de ut ens namn när det finns ett ledigt bord. Det var inte alls speciellt stort därinne, men de hade även flera bord utomhus, dock var inte utserveringen öppen så tidigt som vi var där.

Medan vi satt och väntade på att få vårt bord så kikade vi igenom menyn. Vi bestämde oss för varsin smoothie och sen dela på 5 saker. Det blev en mangosmoothie, en smoothie med kokosmjölk och olika, röda frukter. Sen käkade vi grekisk yoghurt med hemgjord granola, frukt och honung, avokado-toast med pocherade ägg och chili flakes, eggs royale vilket är bröd med pocherade ägg, rökt lax och hollandaisesås, pannkaka med mascarpone, honung och röda frukter, samt red velvet pancake med nån god kräm och bär. Sååå amazing. Vi orkade dock inte allt, fast vi verkligen, verkligen ville. Men allting var verkligen supergott. Påminde om en del frukostar jag käkat i London, på bl.a. bästa Bill's. Men spana in Nicolaus Instagram liksom. Kan ha varit den bästa brunchen ever i varje fall. Loved it.

Sen var vi tvungna att gå tillbaka till hotellet och vila, haha. Frida tog till och med en liten tupplur på över en timme. Helt utslagna.

Efter det så tog vi taxi till Centro Colombo. Det är ett stort köpcentrum nästan en mil från hotellet. De kör som galningar här. Irriterande när de ska gasa upp så jäkla mycket fast än de liksom är mitt i stan och hastighetsbegränsningen är relativt låg. Så de gasar upp som fan, sen måste de tvärnita vid varje trafikljus eller rondell. Typ alla körde så. Illamående de luxe.

Anyway, vi hängde på köpcentrumet ett bra tag. Vi shoppade loss på Primark, såklart. Eller ja, jag köpte inte så himla mycket ändå. Har ju ganska nyligen varit på två olika Primarks (eller Penneys) i Dublin. Vi käkade även glass på Häagen-Dazs; något som vi nog gjort på alla våra resor. Bästa.

Vi tog taxi tillbaka till hotellet, gick en sväng på stan och käkade sedan middag på en av hotellets italienska restauranger. Vi köpte även varsin codfish cake. Det är tydligen en riktig specialitet här och stället har toppbetyg på TripAdvisor. Den såg ut som en potatis, och var väl typ friterad potatis med torsk- och ostfyllning. So weird. Inte så gott, och jag är inte ens kinkig. Frida gillade inte heller den speciellt mycket. Men nu har vi provat.