1 juni, Lissabon dag 1

Idag bar det äntligen iväg på vår årliga systersemester. Vi får försöka göra det till en tradition.
 
2014 åkte vi till Berlin, 2016 till Zürich och 2017 till Wien och Bratislava. Kommer inte ihåg varför vi inte åkte 2015 men kanske inte tajmade nå bra. Frida jobbade på Mallorca då och vi alla åkte i varje fall dit och firade min 25-årsdag där. 
 
Anyway, nu blev det Lissabon i Portugal. En stad och ett land ingen av oss har besökt.
 
Andreas släppte av mig på Arlanda direkt efter Game of Thrones-konserten. Så jag kom väl dit strax efter 23 och sen gick mitt flyg klockan 7. Frida åkte från Köpenhamn och från början skulle hon ha väntat på mig i Lissabon men nu blev hennes flyg försenat så jag fick vänta på henne i nästan en timme. Perfekt ändå med tanke på att det är olika flygplatser och allt. 
 
Knaprade i mig en Postafen och mådde helt okej på flyget. Satt vid vingen (som vanligt), på vänster sida närmast fönstret. Åt till och med frukosten man fick, och den var oväntat god. Omelett, champinjoner, stekt potatis, surdegsbröd, croissant och fruktsallad. 
 
Väl på flygplatsen i Lissabon så fick vi åka buss in till terminalen. Sen satte jag mig på en bänk och väntade på Frida. 
 
Vi tog taxi till hotellet, Behotelisboa. Det var strax över 1 mil och tog kanske 25-30 minuter. Kostade bara €20, så det var ju bra. Vi kom fram strax innan 13. 
 
Hotellet är faktiskt riktigt fint och fräscht. Ganska litet, kanske 40 rum. Vi bor på femte våningen, högst upp. Jättebra och fint rum, är nöjda.
 
Hotellet ligger i varje fall väldigt centralt längs huvudpromenadgatan med många butiker, shoppingcenter och restauranger. Det tar 5 minuter att promenera ner till Praça do Comércio, ett stort torg precis vid havet. Så vi bor nära havet också. Sen är det typ 10 minuters promenader till de två huvudtågstationerna. Ja, de har flera olika tågstationer här. Lite konstigt. Är i varje fall nöjda med både hotellet och läget. Hoppas på bra frukost imorgon! 
 
Vi började med att promenera omkring i området. Vi käkade lunch, tog varsin pasta med räkor. 
 
Sen gick vi till ett område som heter Mouraria. Det finns en stor, hög ”kulle” här med ett slott uppepå. Vet inte om man kallar det för kulle när det typ är som ett litet berg. Tog i varje fall säkert 10-15 minuter att gå uppför alla trappor och backar. Riktigt brant. Men vi fick fin utsikt över stan däruppe. Vi köpte supergod handgjord glass också, jag tog hasselnötter och jordgubbar, och Frida tog choklad och apelsin. 
 
Efter det så promenerade vi bara omkring och sen gick vi tillbaka till hotellet igen. 
 
På kvällen gick vi och käkade på en känd fisk- och skaldjursrestaurang som heter Cais ao Mar. Vi delade på en stor skaldjursbricka. Det var många sorter ingen av oss smakat förut. Spännande! Det allra mesta var supergott, och en kul upplevelse. 
 
Restaurangen låg typ 1 km från hotellet, så det blev en lagom promenad tillbaka där vi stannade vid torget och fotade lite. Bra första dag i vad som verkar va en fin stad!
 
Vädret är förresten svalare här än hemma, kring 20 grader så det känns ju lite skumt när vi haft det så fint hemma och nu är man liksom nästan längst ner i Europa, precis vid havet. Det kanske är Atlantklimatet och inte Medelhavsvärmen man är van vid. Men kan verkligen tänka mig att det kommer bli supervarmt här längre in på sommaren ändå. Hur som helst så är det väldigt skönt att det inte är så varmt nu när man är på stadssemester. Kan ju vara det värsta som finns. På vår första systersemester i Berlin så var det kring 40 grader hela tiden och det var ju hemskt. Dock blåser det liiite för mycket för att vara perfekt väder, men det är väldigt bra ändå för då kan man bara ta på sig en tröja eller en tunn jacka.
 
Btw, stör mig som FAN på att färgerna blir mer gråskaliga här i bloggen än i verkligheten. Så tråkigt. Så kolla på bilderna, men höj mentalt mättnaden med typ 20% så blir det bra.