Canon Irista

 
Äntligen, äntligen har jag registrerat mig på Canon Irista. Det är något jag tänkt göra väääldigt länge, men har aldrig kommit mig för. Det är en digital plattform där man kan lagra sina bilder och videoklipp. Så även om min fysiska hårddisk går sönder så kommer jag åt bilderna via min inloggning på vilken dator som helst, eller via appen i min telefon. Så himla bra.
 
Man kan köpa olika stora utrymmen. Jag prenumererar på 1TB, så det dras en summa varje månad. Så värt det! Jag har ju även iCloud till telefonen, men eftersom jag har så många bilder från min riktiga kamera så vill jag vara säker på att ha en backup till de bilderna också.
 
Så nu har jag lagt över de viktigaste bilderna och filmerna från de senaste åren, och så kommer jag successivt lägga över fler och fler bilder. 
 
Det finns även ett enklare redigeringsprogram, och man kan lätt organisera bilderna i olika album. De sorteras automatiskt i datumordning. Man kan skriva ut från programmet, och man kan lägga över bilder direkt från telefonen eller kameran, eller via datorn då (som jag föredrar). 
 
En annan cool funktion är att man kan söka på saker och så känner programmet automatiskt av vilka bilder som innehåller det aktuella sökordet. Fattar inte hur det funkar för man har ju inte taggat varenda bild innan direkt, men det är riktigt häftigt. Det är inte alltid helt perfekt och det kan komma med en inaktuell bild, men ändå. Se exemplen nedan när jag sökt på "Cheetah", "Camera", "Boat", "Dessert" och "Castle". Det är liksom bara bilder på desserter (förutom den första på en drink), liksom inga bilder på mat, så då har programmet automatiskt hittat just desserter och inte vanlig mat. Det är ju väldigt olika desserter också liksom. Hur!? Sen att programmet känner av bilder på båtar, men också bilder när man är ombord på en båt. 
 
(Om ni tycker att en del bilder är konstigt komponerade så vill jag bara säga att de är ju alltså kvadratiskt beskurna i översiktsläget nedan, annars är de ju förstås i 10x15-format).