7 juli, Road Trip, dag 12: Port Grimaud

Frukosten på hotellet var liten, men faktiskt riktigt bra! Vi checkade ut, lämnade våra grejer i bilen och gick en kort sväng på stan. Tog ut mer pengar, och så köpte jag ett litet souvenirmynt. Har köpt något i varje stad, utom i San Marino, då jag totalt glömde bort det! Så ledsen över det, fattar inte...

Sen styrde vi mot Port Grimaud. Det var oplanerat, Anna tipsade om det häromdagen. Jag hade faktiskt inte ens hört talas om den lilla hamnstaden som ska vara som Frankrikes Venedig. Den skapades på 1960-talet. Kanaler gjordes i Venedig-stil, med små broar, men husen är mer franska och ska likna de i Saint-Tropez, som ligger en knapp mil därifrån.

Vilken fantastiskt mysig liten stad. Så glad över att vi åkte dit! Det var nästan ännu mysigare än Venedig då man såg vattnet nästan hela tiden, och mer kunde gå längs vattnet. Inga små, trånga, gamla, slitna gränder där inte. Självklart har Venedig sin charm, och det kommer väl den staden alltid ha. Det ska vara lite gammalt och slitet liksom. Och det finns ju mycket mer att se och göra i Venedig, det är mycket mer historia o.s.v. Men det var riktigt häftigt att besöka en så pass "ny" stad som Port Grimaud. Kan verkligen rekommendera en tur dit om man är i närheten.

Det var lätt att köra dit, stora fina vägar på vägen ned mot havet. Trafiken var lugn och det var typ inga avfarter eller svängar för att komma in till själva centrum. Det fanns en jättestor och bra parkering precis vid ingången till staden också.

Vi gick mest runt och kikade, tror inte det fanns så jättemycket mer att göra. Man kunde ta båtturer, men jag är ju fortfarande yrslig så kändes inte jättelockande. Man såg så bra ändå från de små vägarna. Man har mycket bättre överblick här än i Venedig, då byggnaderna ju gick ända fram till vattnet och man var tvungen att gå bakom hela tiden. Precis som i Venedig så var det ingen biltrafik här, och inga cyklar. Skönt! Det var inte alltför många turister heller, så riktigt skönt att bara strosa omkring.

Sen ville Andreas se matchen, Sverige-England, så vi gick till en restaurang med storbildsskärmar. Vi tog ett par drinkar, jag tog en glass, och så käkade vi även där. Det kom såklart några engelsmän som hamnade precis bredvid oss. Tråkigt att Sverige förlorade!

Sen på kvällen så packade vi in oss i bilen igen och begav oss hemåt. Japp, så tråkigt det känns! Men det är 250 mil hem, så lika bra att börja köra. Vi har ju ändå hunnit se och göra så himla mycket!

Andreas körde, och vi körde tillbaka längs Franska rivieran mot Italien igen. Så många vägtullar! Skrev ned alla vi betalade i bara IDAG, 12 stycken! Och då var det flera som vi inte betalade i, som man bara åkte igenom och fick en biljett i. Så sjukt. Vi hann en bit in i Schweiz innan vi stannade på en parkeringsplats mitt uppe bland bergen. Det stod massa husbilar, och en del personbilar, där i vilka folk låg och sov. Det fanns även en kiosk och toaletter, så kändes som ett tryggt ställe. Så vi sov där i typ 4 timmar innan vi körde vidare. Andreas körde igen, förstås. Planen är nu upp genom Tyskland, via Liechtenstein och en liten bit Österrike.