3 juli, Road Trip, dag 8: Venedig

Dag nummer två i Venedig. Hostade som fan inatt och var även yrslig, great. Men man är ju trots allt i Venedig, så bara att bita ihop! Mår okej, men har så jäkla ont i öronen, det är det värsta. Gör ännu ondare när jag hostar. 
 
Anyway, kom upp vid 9 och käkade en mysig liten frukost här på hotellet, men sen var jag tvungen att lägga mig och vila en stund. Tråkigt att ”slösa” tid men kände liksom att jag ville orka vara igång hela dagen. 
 
Vi tog tåget igen, kostar bara €1,3 per person tur och retur! Sjukt billigt. Väl framme i Venedig så var jag sugen på glass (ÄLSKAR italiensk glass, eller gelato). Det var sjukt varmt ute så jag förstod att den skulle smälta fort. Så när jag köpte den så sprang jag typ ut för att hinna fota den snabbt innan jag började äta, men ja, den smälte som... glass i solsken. Den var i varje fall sjuuukt god! Tog med melon-, hasselnöt- och pralinsmak. Kladdigt blev det, men värt det. 
 
Sen gick vi runt lite och kikade bara. Åt lunch, jag tog en supergod pasta med skaldjur. Har en känsla av att det kommer bli några sådana. Äter ju bara det utomlands nästan, och det är speciellt gott i Italien. När vi var i Rom så levde jag typ på det. 
 
Sen besökte vi Palazzo Ducale di Venezia (Dogepalatset). Det är ett stort palats i gotisk stil som byggdes under 1300-talet. Sjukt längesedan! Riktigt fint var det i varje fall, och intressant! Därifrån gick vi över Ponte dei Sospiri, även känd som Bridge of Sighs, eller Suckarnas Bro. Bron är övertäckt och leder från domstolen i palatset över kanalen Rio di Palazzo till det gamla fängelset. Namnet kommer från att det sägs att fångarna suckade djupt när de gick över bron, då det var sista gången de såg dagsljus. Bron byggdes 1600-1603, så den är också riktigt gammal. 
 
Hade hosta hela dagen, kom små attacker då och då. Men när man gick runt där i fängelset var det svårt att tycka synd om sig själv, när man tänkte på hur fruktansvärt det måste ha varit att sitta fängslad där. Visst, många brottslingar förtjänade säkert sitt straff, men tänker på hur många oskyldigt dömda som säkert hamnade där... 
 
Efter palatset så åkte jag upp i klocktornet, eller kampanilen (till Basilica di San Marco) som det heter. Därifrån hade jag en helt fantastisk utsikt över Venedig, så fint! Andreas hoppade dock över det och gick och tog en öl istället. Så jag hängde där uppe ett tag och fotade och sådär. Det var hiss upp och ned, så det var ju nice. Inte allt för lång kö, heller. 
 
Sen gick vi runt lite mera, hittade en mysig brygga med utsikt över Canal Grande och Ponte di Rialto. Så stannade där och fotade ett tag. Nedan kommer massa mobilbilder igen. Mysig dag!