Awards Season is Finally Here

Yes, älskar awards season! Förbered er på awards-aktuella filminlägg. Golden Globe och Critics' Choice har redan varit, och härnäst blir det SAG (Screen Actors Guild), sedan BAFTA (British Academy Film Awards) och slutligen Academy Awards (alltså Oscarsgalan). Nomineringarna till Oscarsgalan släpps den 23 januari, I'm so excited! Sen är galan den 4 mars, lite senare än vanligt för att inte krocka med Vinter-OS. 
 
Det är nu många av alla omtalade filmer börjar komma på bio, då många lägger premiären i början av året. En del filmer kom förstås ut för ett par, eller många, månader sedan. Så en del har jag sett, men det är så himla många som kommer ha premiär på bio inom den närmaste månaden! De jag ser mest fram emot är "Darkest Hour", "Phantom Thread", "The Shape of Water", "I, Tonya", "Lady Bird", "Molly's Game", "The Post", "All the Money in the World", "The Florida Project" och "The Disaster Artist".
 
Som jag skrivit tidigare (i detta inlägg) tror jag att Gary Oldman kan ta hem sin första Oscar nu. Det har jag trott sedan jag hörde att han skulle göra den filmen, alltså långt innan nomineringarna för galorna släpptes, ja nomineringarna för Oscarsgalan har ju inte ens släppts ännu. Jag älskar Gary Oldman och han är en skådespelare med helt otrolig range när det gäller variation i roller. Men jag är ändå conflicted för "Phantom Thread" är Daniel Day-Lewis sista film, och han är min favoritskådespelare (läs mitt inlägg från 2014 om honom här). Hoppas såklart att båda blir nominerade, men jag tror ändå (tyvärr, I guess) på Gary Oldman här. 
 
Många av vår tids största regissörer är aktuella denna säsong, bl.a. Guillermo del Toro ("The Shape of Water"), Ridley Scott ("All the Money in the World"), Christopher Nolan ("Dunkirk"), Steven Spielberg ("The Post") och Denis Villeneuve ("Blade Runner 2049"). Alla är bland mina personliga favoriter. Sen måste jag säga att jag hyllar Greta Gerwig som är högaktuell i sin solo-regissör-debut med "Lady Bird"! Hon skrev även manuset, awesome. Imponerande att en kvinna, som dessutom bara är 34 år, lyckades få en Critics' Choice-nominering i den väldigt, väldigt mansdominerande kategorin.