18 augusti, Lefkas dag 6

Mamma och pappa åkte hem idag, så vi sa hejdå till dem igårkväll. Så det blev en heldag vid poolen för oss.
 
Har egentligen aldrig tänkt på det, men när man är på solsemester så är det ju typ enda tillfället man verkligen kan ta det 100% lugnt. Inga måsten eller planer överhuvudtaget. Dock har jag aldrig någonsin varit på en sådan semester, för vi hyr ju alltid bil, eller som nu med båten, och åker runt och ser och gör saker. Men idag när vi bara var vid poolen så var det verkligen första gången typ någonsin (!?!?!?) som man inte behövde göra någonting alls! Så sjukt att det är så egentligen. Även om man har en ledig dag hemma så är det oftast något man ska göra eller någon kompis man vill träffa, och om inte annat så måste man ju laga mat (vi köper aldrig hämtmat i varje fall). Och även om man inte gör något på sin lediga dag så har man nästan alldeles säkert något man borde göra, typ städa, uträtta något ärende, organisera upp saker... Inte för att det är något fel med det, det är ju kul att kunna göra saker på sina lediga dagar! Men det jag menar är att när man är på solsemester så här så kan man ju liksom ändå inte göra några av sina "måsten" man har hemma. (Dock hade Andreas med sin dator och jobbade lite ändå, men inte jag). När man är på stadssemester så har man ju också fullt upp. Även om inte alla planerar så mycket som jag vanligtvis gör, så är det ju inte samma lugn och ro. Typ nu när jag och Emma var till London, vi hade inte direkt några planer och vi tog det väldigt lugnt, ingen stress alls. Men vi hittade ju ändå på saker och var iväg hela tiden.
 
På kvällen gick vi och käkade på No Menu. Vi var där förra året med Frida och Mikkel. Det är en restaurang utan meny. Man säger sin budget och eventuella allergier eller om det är något annat man inte äter. Sen blir man överraskad! Det är ett supermysigt och hemtrevligt ställe. Så himla annorlunda och verkligen så personligt. Det är en kock och han kommer ut och småpratar med en, och kommer ibland själv ut med rätterna också. Det är riktigt bra lagad mat av fräscha, lokala och ekologiska råvaror. Annars är ju många restauranger på speciellt solsemesterorter väldigt liknande, med liknande menyer, helt okej mat men inte direkt en gourmetupplevelse. Detta är verkligen en klass för sig och maten är så smakrik och liksom mustig. Svårt att beskriva.
 
Vi fick bl.a. tonfisk, som ju är så fantastiskt gott när den är färsk. Fattar inte hur det kan vara samma råvara som den man köper på burk. Det smakar inte likadant någonstans. Har ätit tonfisk ute flera gånger, oftast är det riktigt gott, men ibland kan den vara lite "segare" eller "torrare", och ibland kan den smaka mer "fisk"/"hav". Riktigt bra tonfisk har inte alls den där "fisksmaken" man är van vid, den smakar mer som en köttbit, men ännu mjukare och mörare konsistens. Denna vi fick idag var riktigt, riktigt god. Om jag inte visste att det var tonfisk så hade jag aldrig gissat att det ens var en fisk när den både ser ut och nästan smakar som nötkött. Vi fick även en helt fantastisk fisk- och skaldjursgryta, som kanske inte såg så mycket ut för världen. Men den hade den godaste såsen ever och räkorna var heeelt amazing. Samma sak där, räkor kan ju smaka så sjukt olika.
 
Dessutom har de godaste drinkarna, kommer jag även ihåg från förra året. Idag tog jag en färsk ananasjuice som var hur god som helst. Vi är superdupermeganöjda med middagen i varje fall, så vi bokade bord till imorgon också.
 
Det är lite mysigt att besöka samma ort igen ändå. Har ju knappt gjort det förut. Visst har jag varit på Kreta 5 gånger, Cypern 2 gånger, Mallorca 2 gånger... Och så finns det ju några städer jag har besökt flera gånger. Men på varken solsemesterställena eller städerna så har jag bott på samma ställe fler än 1 gång (varken hotell eller stad). Självklart har jag besökt samma ställen på de olika resorna, t.ex. Elafonissi och Chania på Kreta flera gånger. Men här i Nidri så bor vi ju som sagt på samma hotell, och rör oss i precis samma områden. Så man känner ju verkligen igen sig samt lägger märke till vad som är nytt. Med det sagt så vill jag ändå poängtera att jag förstås älskar att besöka nya ställen. Det är både och, vill ju alltid försöka att resa till nya platser, samtidigt som det finns flera ställen jag verkligen vill åka tillbaka till.
 
Senare på kvällen så använde jag min kamera för första gången denna resa. Sjukt. Men har inte orkat ta med den, och dessutom vågar jag inte ta med den till båten i vilket fall som helst. Blir ju helt okej bilder med iPhone X när man inte ska fota närbilder och inte behöver zooma. Anyway, jag fotade bara några bilder med lång slutartid från balkongen. Night time photography är ju som sagt min favoritgrej these days.
 
På första bilden nedan är vår lägenhet till vänster, alltså den gula och blåa delen. På andra bilden är utsikten från vår balkong. Jag tycker detta hotell är ett av få som är mycket, mycket finare och mer nice i verkligheten än på bilder. Det är bara så himla mysigt och lagom. Visst, det finns ingen stor fancy pool, ingen stor restaurang och det är gamla möbler. Men allt är välskött och rent. Rekommenderas om ni har vägarna till Nidri.