6 april, Dublin dag 1

Äntligen dags för årets första semester! I’m so ready!

Klockan ringde 3:30 imorse/inatt, kom upp strax innan 4 och åkte 4:30. Vi hade bokat parkering på långtidsparkering P1. Tror den är ny, det var riktigt bra i varje fall. Så enkelt att hitta till, scanna QR-kod i telefonen, välja en ruta, hänga i vänt-loungen med gratis kaffe och sen kom världens trevligaste busschaufför och hämtade oss. Alla hade förresten parkerat helt knäppt, alltså typ hur slarvigt som helst, vilket ju försvårade parkeringen för oss. Det var typ överdrivet dåligt parkerade bilar så tillslut kom vi väl på att det måste ju ha varit snötäckt när alla parkerade. Det är enda förklaringen för så jäkla dåligt kan man inte parkera...

Vi var i varje fall incheckade och framme i gaten strax innan 7. Då hade vi köpt varsin frukostmacka också. Det var förresten en extra passkontroll innan gaten också.

Vi boardade och planet lyfte i tid vid 7:45. Vi satt på högra sidan på rad 13, vid vingen. Jag hade tagit en åksjuketablett, däckade av innan vi lyfte, vaknade då och då, men var mest borta hela flygningen. Det hela gick i varje fall bra och jag mådde inte illa, men hade så ont i huvudet.

Sen var det en till passkontroll på flygplatsen här i Dublin också. Vi tog taxi till hotellet, Clayton Hotel & Leisure Club Cardiff Lane. Det var typ två mil och kostade €30. Lätt värt det då man kommer direkt till hotellet utan krångel. Varför är Sverige typ det enda land där taxi är så dyrt!?

Vi kom fram till hotellet strax innan 12 lokal tid, klockan är en timme mindre här. Incheckningen var vid 15, så vi lämnade väskorna i deras bagagerum. Sen käkade vi lunch på en av hotellets restauranger, Stir.

Efter det besökte vi EPIC The Irish Emigration Museum. Det har fått så bra omdömen. Det var helt okej men är inte överväldigad, det var mest en jäkla massa information och inte så mycket saker.

Det var halvdåligt väder, typ lite regn och blåst, när vi gick dit, men promenaden tog mindre än 10 minuter så det var helt okej. Men sen på eftermiddagen kom solen och det var riktigt fint och skönt!

Vi fikade på the Natural Bakery. De har superbra grejer där, och billigt! Jag tog en stor, varm choklad som var gjord på riktig, smält choklad. Sen en Krispy Slice med typ rispuffar, choklad och marshmallows. Sååå goood. De två grejerna kostade bara €7. T.o.m. Andreas köpte fika, en chokladmunk.

Sen köpte vi lite vatten, och promenerade tillbaka till hotellet. Rummet är bland de största vi haft, så nice med mycket plats. Det ligger på sjätte våningen, men tyvärr är det inte utsikt mot floden. Det finns en dubbelsäng och en enkelsäng, och det är ju faktiskt mer nice än jag trodde. Perfekt att lägga upp alla grejer på, förutom det stora skrivbordet.

Hotellet ligger vid Samuel Beckett Bridge, alltså vid floden, Liffey. Så vi gick längs med floden och det var riktigt fint. Det är faktiskt lite London-känsla i denna stad, love it.

Senare på eftermiddagen så gick vi en sväng till. Det blev första rundan på Primarks, eller Penneys som det tydligen heter här. Fattar inte varför, för på alla prislappar och sådant så står det Primark. Jaja, kedjan grundades tydligen här i Dublin och den allra första butiken finns också här i Dublin, så den ska vi väl besöka någon annan dag. Var dock inte superimponerad av just denna butik på O’Connell Street. Den var väl helt okej men inte som sist när jag och Frida var i Wien. Det kanske i och för sig beror på sällskapet, haha. Anyway, fick ändå ihop en hel del saker, så är rätt nöjd men vill ändå besöka den andra också.

Sen käkade vi middag på ett ställe som jag hittade på TripAdvisor; Govindas. Indiskt och veganskt, riktigt gott men hade gärna fått varit mer kryddor.

Sen promenerade vi tillbaka till hotellet. Vi bor kanske en kvarts promenad från själva huvudcentrum, ja säg en halvtimme eftersom jag stannade och fotade hela tiden. Eftersom man går längs med floden så är det så himla fint och det känns inte som vi bor så långt bort alls.

Är nöjd med första dagen här i Dublin, det verkar vara en jättefin stad.