Thor: Ragnarok

 Thor: Ragnarok
(2017)
Regissör: Taika Waititi
Producent: Kevin Feige
Manus: Eric Pearson, Craig Kyle & Christopher Yost
Baserad på: "Thor" av Stan Lee, Larry Lieber & Jack Kirby
Kompositör: Mark Mothersbaugh
Filmfotograf: Javier Aguirresarobe
Budget: 180 miljoner US-dollar
Box office hittills: 440 miljoner US-dollar
Skådespelare i urval:
Thor/Chris Hemsworth
Loki/Tom Hiddleston
Hela/Cate Blanchett
Valkyrie/Tessa Thompson
Grandmaster/Jeff Goldblum
Heimdall/Idris Elba
Bruce Banner/Hulk/Mark Ruffalo
Skurge/Karl Urban
Odin/Anthony Hopkins
Doctor Strange/Benedict Cumberbatch
 
Thor/Chris Hemsworth, Heimdall/Idris Elba, Odin/Anthony Hopkins, Loki/Tom Hiddleston,
Hulk/Mark Ruffalo, Valkyrie/Tessa Thompson, Grandmaster/Jeff Goldblum, Hela/Cate Blanchett 
 
 
OMG I LOVED IT! Bästa Marvel-filmen hittills, räknar alla från Marvel Studios, Columbia Pictures och 20th Century Fox!
 
Älskar alla skådisar, så grymma. För första gången någonsin typ (tror jag!?) så behövde jag inte kolla upp namnen på varken karaktärerna eller skådespelarna när jag skrev "Skådespelare i urval" här ovanför. Eller, jo, var tvungen att kolla upp Tessa Thompsons karaktär, för de sa fan aldrig det, eller!? *Arg emoji* De sa det bara som att hon var av det folkslaget. Men måste kolla mer noggrant på det igen, det var i varje fall inte tydligt vad hon hette, de refererade typ till henne som "Scrapper 142". Vet dock fortfarande inte om de menar Valkyrie som ett namn, eller folkslag i the credits. Hmm. Så självklart klarade inte denna film Bechdel. Det var 3 kvinnliga karaktärer, men bara en (eller kanske två då) namngiven och ingen av dem pratade med varandra. 
 
Älskade Benedicts lilla scen som Doctor Strange, hade velat se meeer... Synd att han och Tom knappt hade en dialog, hade varit så grymt considering they're friends in real life. Hoppas man får se mer av dem framöver. Sen älskade jag Matt Damons cameo, och även Sam Neill och Luke Hemsworth i samma scen, epic. 
 
Den här filmen blev bekräftad i januari 2014, och förra Thor-filmen ("Thor: The Dark World" (2013)) kom i oktober 2013. Kan ni fatta att jag seriöst har väntat i 4 (FYRA!!!) år på den här filmen. Jag har inte läst om den eller så, såklart. Ville inte ha höga förväntningar, men man kan ju inte hjälpa det... Jag visste att den skulle vara bra, så därför var jag ändå lite rädd. Men gaaah, den va sååå amaziiing!!! 
 
Detta är den Marvel-film som fått bäst omdömen av kritikerna någonsin! Den ligger på 93% på Rotten Tomatoes! Den ligger på plats 178 på IMDbs lista över användarna favoritfilmer i hela världen, ever. Awesome! Det är en av nu två Marvel-filmer på hela den listan, med 250 titlar. "Logan" (2017) ligger på plats 186. 
 
Nu efter filmen så har jag kollat på trailern flera gånger, och den är awesome. Vill se filmen igen typ NU. Den hade den rätta balansen av allt. Jag brukar inte skratta till filmer överhuvudtaget, kanske le lite, men jag skrattade flera gånger till denna. Visst var det väldigt många skämt, men alla var så välskrivna trots att de var "fåniga" liksom, så sjukt bra! Längesen jag gick från en bio och kände så här. Senast på en Marvel-film var det väl "Captain America: Civil War" (2016), och innan dess "Guardians of the Galaxy" (2014). Jag älskar majoriteten av alla Marvel-filmer, men just de 3 är mina absoluta favoriter.
 
 
 Hulk/Mark Ruffalo, Thor/Chris Hemsworth, Valkyrie/Tessa Thompson, Loki/Tom Hiddleston
 
 
 
Manuset är smart, nytt och roligt trots att det är den tredje Thor-filmen, och den femte filmen som Chris Hemsworth porträtterar karaktären när man räknar med Avengers-filmerna. Även om Tom Hiddlestons Loki i princip är densamme och därmed lite förutsägbar vid det här laget, så älskar jag karaktären och Tom är som gjord för rollen. 
 
Btw, repliken som Thor säger när han ser the Hulk, "He's a friend from work!", kommer från ett barn som var on set den dagen genom Make-a-Wish, så fint och roligt att det kom med i filmen! Chris Hemsworth berättade det i en intervju. Jag har redan några favourite lines från filmen, måste se den igen, kommer köpa den så fort den kommer på Blu-ray.
 
Stan Lees cameo var grym, as usual. Han är ju ändå 94 år, fyller 95 i slutet av året. Måste vara lite unreal för honom att se hans comic books som de filmer de är idag!? 
 
Jag älskar the diversity när det gäller nationaliteter i denna film. Folket från Asgard hade olika hud- och hårfärg, "trots" att de ska representera ett folkslag, egentligen. Awesome. The main cast är också väldigt blandad. Av de 10 som jag listade här ovanför, under "Skådespelare i urval", så är 3 amerikaner, 4 britter, 2 australienare och 1 från New Zealand. Dessutom är regissören, Taika Waititi, från New Zealand, och han gör rösten till Korg, awesome. Taika har dessutom Māori- och judiskt ursprung. Vidare så spelar Cate Blanchett MCUs första kvinnliga villain! Weeei. Hon är dessutom GRYM, love her. Tessa Thompson är både mörkhyad, kvinnlig och hjälte. I MCU är det bara Zoe Saldana som representerat den gruppen förut, och hon är grön i Guardians of the Galaxy-filmerna. Älskar att denna film krossar så många av de tidigare, typiska casting choices. Dock är det fortfarande en lång väg att gå i många avseenden, men den har kommit bra mycket längre än andra filmer i MCU. Så tråkigt att den inte klarade Bechdel. 
 
 Thor/Chris Hemsworth
 
 
 Loki/Tom Hiddleston
 
 
 Hela/Cate Blanchett
 
 
 Loki/Tom Hiddleston, Thor/Chris Hemsworth
  
 
 Hela/Cate Blanchett
 
 
 Valkyrie/Tessa Thompson
 
 
Thor/Chris Hemsworth, Bruce Banner/Mark Ruffalo