6 maj, Peking dag 9

Imorse gick vi bara upp och käkade frukost och sen tog vi det lite lugnt på rummet medan vi packade. Sååå tråkigt. Vi hade bokat en taxi via hotellet, så den kom och hämtade oss. Tog väl lite mer än 1 timme (p.g.a. trafiken) att åka till flygplatsen och det kostade bara typ 100 svenska kronor. Sjukt billigt. Vi blev nog lite lurade i taxin på vägen från flygplatsen till hotellet, då de på flygplatsen prompt sa att vi var tvugna att ta en större bil p.g.a. våra väskor. Då kostade det typ 360 svenska kronor. Fortfarande billigt med tanke på hur långt det var, men ändå. Lite irriterande.
 
Killen på Forex varnade ju oss för att de ofta försöker lura en i Kina, och att det är mycket falska sedlar i omlopp. Det är också vanligt att de byter ut ens pengar när man betalar och sedan anklagar en för att ha gett falska pengar. Sen finns det bankomater som känner av utländska kort och då skickar ut falska sedlar. Sjukt. Men vi har inte blivit lurade annars, vad vi vet iallafall... Nä, men inget har direkt varit dyrt och vi har inte blivit anklagade att ha falska pengar, så...

Flyget gick 14:50 lokal tid. Jag hade ju köpt åksjuketabletter inför denna resa. Har provat sådana förut men de har inte funkat nå bra, men nu verkar de ha bättre effekt på mig. Nice. Känner fortfarande att jag vill däcka på flyget, men jag måste helt enkelt bara bestämma mig, typ. Så nu kollade jag på hela fyra filmer på flyget till Köpenhamn! Så awesome. Så har jag ju alltid velat göra när man ändå måste sitta på samma plats i flera timmar, liksom ett av mina favoritintressen typ. Så jag sov ingenting på det flyget.
 
Filmerna jag såg var "Risky Business" (1983), "The Founder" (2016), "Kon-Tiki" (2012) och "Split" (2016). Alla förutom "Kon-Tiki" fick 6/10 av mig, och "Kon-Tiki" fick 7/10. Den första har jag varit "tvungen" att se länge, såklart. En viktig roll i Tom Cruises karriär. Tyvärr var den inte speciellt bra. Den andra ville jag se för att bästa Patrick Wilson var med, men han hade typ världens minsta roll och hela filmen började relativt bra men var ganska seg och förutsägbar. "Kon-Tiki" var rätt bra, gillar sådana filmer och dessutom verklighetsbaserade. Men tyvärr var även den för seg och förutsägbar. "Split" började också bra och jag gillar ju verkligen James McAvoy, men den filmen var bara knäpp och tråkig och inte läskig alls, hur bra James än var i den.
 
Anyway, tillbaka till hemresan. Flyget gick ändå bra. Det tog 9h50min, och sen väntade vi på Kastrup i Köpenhamn i 2 timmar. Det dryga var att vi flög rätt nära Stockholm, liksom rakt förbi. Kolla näst sista bilden. Flyget lyfte 20:40 lokal tid, fortfarande den 6 maj eftersom Kina ligger 6 timmar före oss.
 
Jag gick in i flight mode direkt när jag satte mig på planet och däckade totalt. Flyget tog bara 1h10min men var helt borta hela tiden och vaknade när vi redan hade landat. Nice. Vi landade alltså 21:50 lokal tid på Arlanda. Mamma kom och hämtade oss och vi kom hem kring midnatt. Helt slut. Kom ändå inte i säng förren vid 4. Var helt snurrig i huvudet och liksom sliten, men inte längre sömning. Så weird. Jetlag, I guess. Sen vaknade vi kring 7:30 och gick upp då.
 
Sammanlagt tog hela hemresan lite mer än 17 timmar dörr till dörr. Crazy. Sov ju bara en timme på hela den tiden.