24 maj, Wien dag 6

Jaha, sista dagen då. Vi kom upp i bra tid ändå. Vi hade packat iordning det mesta igårkväll. Jag är fan imponerad över att Frida lyckades få ihop sin väska alltså! Hon hade redan med sig mycket kläder, och igår köpte hon ännu mer inklusive bl.a. två par skor utöver de två par hon hade med sig. Crazy. Min väska gick ändå relativt lätt att få ihop, men den är jäkligt full och kameran fick inte plats.

Vi käkade frukost, checkade ut och lämnade våra väskor i hotellets bagagerum.

Vi började med att gå till Prater och åka Riesenrad, det stora, gamla pariserhjulet. Det började duggregna lite på ena sidan medan vi åkte. Man är som i små kabiner med väggar och tak som man kan gå omkring fritt inuti. Det var bara jag och Frida i vår, och hela pariserhjulet var rätt tomt faktiskt, men det var ju tidigt på förmiddagen, typ 9:30. Man hade iallafall fantastisk utsikt över staden! Riktigt häftigt. Älskar att se städer uppifrån, man får verkligen ett helt annat perspektiv och en annan bild och förståelse fär över hur staden är uppbyggd. Nu har vi ju sett staden ovanifrån från både Schönbrunn och Belvedere, och nu Riesenrad.

Sen åkte vi tunnelbanan in till centrum och gick och fikade på välkända Café Central. Det öppnade 1876 och är därmed ett av stadens allra äldsta caféer. De har frukost och olika, enklare rätter, men det de är kända för är förstås deras bakverk! Vi delade på 3 stycken; en brownie med hallonkräm och chokladmousse, en gräddbakelse med jordgubbar och rabarber samt en chokladkaka med mazarinbotten, nötkräm, hasselnötter och mjölkchoklad. Jag tog en chai latte till det. Allting var såklart hur gott som helst. Så mysigt ställe och bra personal. Vi var där rätt tidigt så det var ingen kö in. Vi gick förbi där en annan dag och då var det lång kö utanför ned på gatan, och det var det när vi gick därifrån också. Det är tydligen så typ varje dag. Det var rätt stort där inne och jättefin miljö.

När vi kom ut därifrån så började det duggregna. Så typiskt. Den enda dagen som vi inte hade paraplyer med oss eftersom vi hade packat iordning väskorna. Det regnade inte jättemycket men det duggade på rätt bra ändå, men som tur var så var det liksom lätta droppar. Ändå irriterande.

Vi gick till Volksgarten som ligger i närheten. En superfin park med massa, massa rosor i stora buskar verkligen alla möjliga tänkbara färger. Det blev uppehåll med regnet, och vi spenderade lång tid där med att fota och kolla på alla fina rosor. Helt fantastiskt.

Sen spanade vi in Teatern, Parlamentet och Rådhuset utifrån. Så fina byggnader. Det var någon typ av street food-market utanför Rådhuset, fast typ finare. Alla vagnar var jättefina och fräscha (stor skillnad mot i Peking). Så det var mer som ett litet restaurangkvarter som hade ploppat upp. Så vi käkade lunch där, det fanns bänkar och bord. Då var det riktigt soligt och sjukt varmt, minst 25 grader så det var verkligen en kontrast mot förmiddagen. Skönt, men nästan lite för varmt. Kanske inte ska klaga.

Sen gick vi och kikade på Universitetet och Votivkirche utifrån. Också superfina byggnader. Votivkirche är en neogotisk kyrka från andra halvan av 1800-talet. Väldigt fin, men de renoverade fasaden lite och Samsung hade köpt till sig en reklamplats, så det var inte så fint att fota.

Sen var det dags att åka tillbaka till hotellet för att hämta väskorna. Vi packade om lite och fixade det sista, sen tog vi tunnelbanan direkt till tågstationen och därefter direkttåg till flygplatsen som tog en kvart. Smidigt. Som tur var hade vi samma flygbolag och åkte från samma terminal och samma gatesektion. Nice.

De har aldrig någonsin vägt handbagaget, men just idag så var alla tvungna att väga sina handbagage innan man ens fick komma in till området för säkerhetskontrollen! Hur stor är chansen? Mitt vägde 2,2 kg för mycket, och det var ju bara tur att min kamera inte fick plats i väskan så att jag hade den på axeln, plus min lilla handväska. Kameran väger ju mer än 1 kg. Men han var snäll och lät mig passera ändå. Värre blev det för Frida som var tvungen att checka in sin väska för 30 euro... Så typiskt.

Båda våra flyg gick 20:20, helt otroligt. Vi var i god tid, så det hade inte kommit upp från exakt vilken gate. Vi visste bara att det var F-sektionen så vi gick dit och gick en stund, och satte oss sedan i en random gate och väntade. Senare visade det sig att det var just den gaten som Fridas flyg gick ifrån! Lite coolt ändå, med tanke på att det var typ 40 olika gates där.

Så till slut fick vi säga hejdå till varandra. Vet inte när vi ses nästa gång, men ska väl försöka ses ett par gånger i sommar iallafall!

Flyget var i tid och det gick rätt okej ändå. Hade tagit en åksjuketablett. Vi landade 22:35 och det var världens längsta taxi in till flygplatsen, över 10 minuter. Drygt. Andreas kom och hämtade mig, och vi var väl hemma strax efter midnatt. Han hade köpt en fin bukett vita rosor och en ask choklad som väntade hemma också!

Vi har verkligen haft en jättebra resa! Är supernöjd. Vi höll t.o.m. sams hela tiden. Vi har sett så himla mycket fint, och det finns fortfarande mycket där som jag skulle vilja se. Vi har shoppat, ätit god mat och gott fika, promenerat i fina parker och även åkt på semester i semestern när vi åkte över till Bratislava. Kan verkligen rekommendera en resa till Wien för alla historie- och fikaintresserade!