19 maj, Wien dag 1

Nu är vi äntligen i Wien! Så taggad på denna stad! 
 
Jag jobbade först 6-13 sen skjutsade Andreas mig till Arlanda. Vi hade tur med trafiken! Flyget gick 16:50, och kom fram typ 14:40. Lagom! Då jag redan hade checkat in online så var det bara att gå igenom säkerhetskontrollen. Det var sjukt mycket folk på Arlanda, men jag har kanske aldrig rest en fredagseftermiddag förut. Anyway, som vanligt var det helt fullproppat med folk på nedervåningen i säkerhetskontrollen. Alltså så långa köer till alla band. Konstigt att det inte finns skyltar om att det är säkerhetskontroll på övervåningen också! Så jag tog rulltrappan upp där. Det var 3 personer framför mig och jag uppskattar att jag kom igenom säkerhetskontrollen typ 20 minuter snabbare än om jag hade väntat där nere. Inte för att jag hade bråttom, men ändå. 
 
Växlade även pengar, hade lite kvar från Kina som jag växlade in. Sen traskade jag mot gaten. Behövde inte vänta så jättelänge innan det var dags att boarda. Tycker ändå om att vara i god tid innan liksom. 
 
Tog en åksjuketablett en timme innan avgång, men mådde ändå jätteilla. Usch, det var riktigt jobbigt. Tur (och konstigt) att jag inte mådde så när vi åkte till och från Asien... Jag typ halvt gick in i mitt flight mode precis när vi lyfte, men vaknade till 20 minuter senare och var vaken resten av resan. 
 
Vi landade 18:50, så 20 minuter innan utsatt tid. Frida landade 19:30 så behövde inte vänta så länge på henne. Vi kom in på samma terminal och alla gick samma väg in på flygplatsen. Man kom direkt till bagagebanden, så stod där och väntade. Det kom strömmar av folk i perioder och jäklar var jobbigt det ändå var att kolla på folk och leta, haha. Men tillslut hörde jag massa danskar och då förstod jag ju att hon snart skulle dyka upp, eftersom hon ju flög från Kastrup, Köpenhamn. 
 
Vi tog en taxi till hotellet för vi orkade inte åka tåg in till centrum och sen ta oss till hotellet därifrån. Det var ju ändå ganska så sent. Taxin tog kanske en halvtimme, det var typ 2 mil. Det kostade €40 så inte så billigt men helt okej och såklart värt det. Annars brukar ju taxi vara så billigt i typ alla länder, bara Sverige som har så dyra taxipriser nästan. 
 
Hotellet är riktigt fint och rummet är också fint och fräscht! Rätt litet men helt okej, vi ska ju inte vara här så länge. 
 
Vi packade upp lite och sådär, sen gick vi ut en sväng. Då var klockan nästan 21. Men det var fortfarande över 20 grader varmt, så jag hade bara ett linne, så skönt! 
 
Vi bor bara några minuters promenad från Prater, vilket är en stor och välkänd gammal nöjespark. Den är gratis att gå in på, sen betalar man för de attraktioner man vill åka. Det var mycket stötre än jag trodde! Har typ aldrig sett något liknande när det gäller attraktionerna alltså! Så mycket ljud, ljus, dockor och figurer som rörde på sig, musik...! Crazy. Sen var det massa tv-skärmar som antingen visade saker som hörde ihop med attraktionen, scener från inifrån attraktionen eller folk som åkte. Många attraktioner hade ett eget tema, typ gruva, sombrero, dinosaurie, vildmark, Arktis... Så coolt! Det fanns massa olika skräckhus/bergochdalbanor, samt massa olika gokartbanor och elbilar. Det fanns även flera olika pariserhjul och vanliga bergochdalbanor, samt massa slänggungor, fritt fall o.s.v. Jag älskar att gå runt på sådana ställen även om jag inte åker något. Nu mådde jag ju redan illa så jag ville verkligen inte åka något. Frida åkte en bergochdalbana som man liksom låg ned i vagnen, på mage. Sen snurrade vagnen också, usch. Generellt så snurrade de flesta vagnara på de olika attraktionerna! Även fritt fall snurrade runt flera varv högst uppe, måste vara fin utsikt ändå! Ett av världens mest berömda pariserhjul, Riesenrad, finns där också. Det byggdes redan 1987. Får se om vi åker det någon dag, vore kul när det inte är helt mörkt också. Det är jättefint när det är mörkt, men det är också fint när det är solnedgång. Och även häftigt mitt på dagen, beroende på vilken typ av bilder man vill ha förstås. 
 
Vi kom hem till hotellet vid 23 och då var det fortfarande över 20 grader! Så nice! Nu ska vi sova och så ringer klockan 8 imorgon. Är såklart taggad på frukosten!