14 mars, London dag 5

Redan sista dagen. Jag vet att jag alltid säger det, men fattar inte hur tiden kan gå så jäkla fort! På nåt sätt vill man ju tro att den ska gå långsammare precis när man anlänt till ett nytt resmål. Och ja, den där första kvällen känns det ju som att man har huuur lång tid på sig som helst. Men sen går det så jäkla fort. 
 
Vaknade till ett molnigt London, så himla tråkigt, men, men. Vi gick ju som sagt upp tidigt imorse då vi hade bokat bord på Duck & Waffle som ligger på 40:e våningen i 110 Bishopsgate, en av Londons högsta byggnader. Bordet var 6:45 så vi började promenera vid 6. Det var inte supervarmt direkt, blåste lite så inte så himla nice att promenera. Vi kom fram lagom i tid och fick vårt bord.
 
Vi hade ju tänkt se soluppgången när vi käkade, visst såg man den men det var molnigt så inte som jag hade tänkt mig, men det var himla vackert ändå. Man fick inte fota med systemkameror med utbytbara objektiv. Kan förstå det men tråkigt ändå för man kommer ju inte in i restaurangen om man inte har bokat och äter eller dricker. 
 
Jag åt våfflor med körsbär och glass och citronkräm. Dekorerad med ätbara blommor. Så fint och så gott! Men fortfarande långt ifrån så goda som de belgiska våfflorna jag åt i Bryssel. Sen tog jag hash browns till, mums! Andreas åt äggröra med chorizo, bröd och avokado. Det är ju verkligen skillnad på äggröra och äggröra, denna var inte alls som den brukar vara på hotell o.s.v. Supergod! 
 
Sen promenerade vi omkring lite i city, gick över London Bridge söderut och gick vid vattnet, sen gick vi över Tower Bridge norrut. Det var fortfarande blåsigt och inte supertrevligt promenadväder direkt. 
 
Vi besökte Tower of London där vi bl.a. såg the Crown Jewels förstås. Himla intressant ställe! Jag och Sofia var ju där för 3 år sedan. Då var jag superimponerad av allting. Nu kändes det mer neutralt och som att jag hade varit där flera gånger. Fortfarande fint och intressant såklart, med hur mycket som helst att se! Älskar ju brittisk historia.
 
Så vi var där i några timmar. Sen tog vi tunnelbanan från Tower Hill till mysiga Covent Garden. Där träffade vi Elin och käkade lunch på On the Bab. Ett supermysigt och bra koreanskt ställe som vi käkade på tillsammans när jag besökte henne i somras. Så kul att hon tog med mig på annorlunda och lite mindre ställen som jag inte hade gått till annars! Jag åt samma sak som i somras bara för att jag har gått och varit sugen på det sen jag var där; on the buns med beef. Sååå gott! Har mest ätit vegetariskt eller fisk och skaldjur faktiskt. Asså kan inte beskriva vad det är eller hur det smakar, mer än att det är helt amazing. Som små fluffiga bröd, men de smakar inte bröd, med massa god fyllning, typ tunt strimlad rödkål, tunt strimlad biff, nån god sås, rostad lök... Längtar typ tills jag besöker London igen så jag får äta det.
 
Efter det så tog vi en promenad på en halvmil ner till Trafalgar Square och sen ner längs med Whitehall till Big Ben och Houses of Parliament. Sen gick vi längs floden på norra sidan innan vi korsade den via Millenium Bridge. Mysigt! Sen gick Elin hem och vi gick till hotellet.
 
Vi packade iordning det sista och sen tog vi tunnelbanan till Liverpool Street. Därifrån tog vi tåget till Stansted. Det var helt fullproppat så vi fick stå hela vägen. Drygt. 
 
Vi gick igenom säkerhetskontrollen, men det var ingen passkontroll när man åker ur landet. Men det är en passkontroll på Skavsta sen. Sen köpte jag en fin burk med Lemon Curd Piccadilly Biscuits från Fortnum & Mason. Som en souvenir typ. Älskar fina plåtburkar! 
 
Köpte förresten ett bokmärke och en minimodell av the Imperial State Crown (en av kronjuvelerna) från the Tower of London. Jag kanske inte nödvändigtvis måste ha samma typ av souvenir från de olika ställena i år. I så fall får det väl bli bokmärken.
 
Vi käkade på en mysig restaurang som heter Giraffe på flygplatsen. Jag tog en iste med granatäpple samt min första pasta för resan (det är ju annars min favoriträtt när vi reser, typ). Det blev med räkor och körsbärstomater, mums!
 
På Stansted Airport så går man liksom i en korridor med glasväggar så när man anländer går man åt ena hållet och när man åker så går man åt andra. Så jag sa det när vi kom dit i fredags, att det kommer inte dröja alltför länge förren vi går åt andra hållet... Och mycket riktigt. Fan va tråkigt att tiden går så fort. Jag måste typ åka till London i 2 veckor för att känna mig någorlunda nöjd!
 
Flyget gick 20:00 från London så vi landade 23:15 på Skavsta. Vi kom hem vid 2 på natten till onsdag, eftersom att man måste ta sig igenom passkontrollen som tog en evighet, sen åka till parkeringen o.s.v. Sen jobbade jag 6-17 (6-14 i charken och sen marknadsföring) på onsdagen. Weeei. Gick bättre än förväntat men var lite mosig i huvudet mot slutet när man bara satt framför datorn i 3 timmar.
 
Har haft en toppensemester i min favoritstad! Är supernöjd trots att jag såklart hade velat stanna längre. Men det som är bra med London är verkligen att jag vet att jag kommer åka dit igen någon gång. Typ med Amsterdam, Paris, Rom och Berlin, det är också fantastiska städer som jag självklart jättegärna vill besöka igen, men jag är inte helt säker på att jag kommer göra det. I de städerna har jag typ gjort alla stora grejer jag ville, men självklart finns det massa mer så om jag åker dit igen kommer jag ju ha jättemycket att göra. Men i London finns det alltid så sjukt mycket grejer jag vill se och göra!