10 mars, London dag 1

Yeees, igår anlände vi äntligen till min favoritstad; London!

Vi körde direkt från jobbet till Skavsta. Vi slutade 14 men kom väl iväg 14:30 och var framme på Skavstalunds parkering vid 16. De hämtade upp oss vid bilen, sån himla bra service! Sen kör de en till flygplatsen och så hämtar de en när man landat, de håller koll på tiderna själva utifall det skulle bli någon försening.

Så vi kom till flygplatsen strax efter 16, och så växlade vi pengar och gick igenom säkerhetskontrollen. Så vi var incheckade (ja det måste man ju i och för sig göra online ett par dagar innan) och klara strax efter 16:30. Då hann vi köpa varsin macka och sen var det dags att gå igenom passkontrollen och sen boarda. Lagom timing!

Redan när vi kom in på flygplatsen så såg (och hörde) vi ett stökigt gäng som redan var riktigt fulla. Andreas sa att vi alldeles säkert kommer hamna vid dem på planet. Detta var ju alltså innan gaten så man visste ju inte var alla skulle åka, de hade lika gärna kunnat resa nån annanstans. Men nej, såklart hamnar de på raden bakom oss. Hur stor är chansen? Fyran va drygt det var. De satt och skrek och härjade och tjatade om samma saker utan att komma fram till något. Flygplanspersonalen verkade gilla dem för de köpte ju massa öl och sprit hela tiden, så de gick förbi flera gånger och frågade om de skulle ha mer. Suck.

Mådde ganska dåligt på planet, så drygt. Det var världens längsta taxi sen när vi väl landat in till terminalen. Har aldrig uppskattat frisk luft så mycket som igår när jag klev av planet! Tycker mycket bättre om att promenera till terminalen utomhus än att åka buss eller gå i en sånadär glasgång direkt från flyget.

Sen köpte vi biljetter till Stansted Express, £48 för oss båda tur och retur. Helt okej pris! Det är alltså ett tåg som går direkt från flygplatsen in till centrala London på 45 minuter. Supersmidigt men jag mådde inte bra alls.

Vi tog taxi från Liverpool Street Station, där man kommer in med tåget alltså. Det kostade £13 till hotellet så lätt värt det, fast vi dricksar ju alltid på allt här såklart.

Hotellet heter Mercure London Bridge och är ett 4-stjärnigt hotell i norra Southwark så det ligger toppenbra till tycker jag! Det är jättefint och har snabbt, gratis Wi-Fi så vi är nöjda. I direktanslutning till hotellet ligger Marco's by Marco Pierre White, en italiensk restaurang med influenser från New York. Marco Pierre är den första britten och den yngste någonsin att få 3 Michelin-stjärnor! Inte illa. På 90-talet så jobbade bl.a. Gordon Ramsey under honom. Idag är han inte en aktiv proffskock men hans restaurang håller fortfarande hans höga standard. Så man behöver inte gå utomhus för att komma till den restaurangen. Så vi käkade en sen middag där eftersom vi inte hade ätit något ordentligt på länge. Andreas tog en italiensk burgare med bl.a. rökt mozzarella som han sa var supergod. Jag tog deras version av Caesarsallad med avokado, färsk ansjovis och grillade räkor. Sååå gott!

Toppenmysig och bra restaurang. Får se om vi hinner äta där flera gånger. Problemet är ju att man liksom är ute på stan hela dagarna. Men på senare tid (kanske för att vi har finare och mer centrala hotell nu för tiden) har vi börjat äta middag på hotellet en kväll. Det är lite roligt och mysigt på ett annat sätt för man känner sig liksom mer "hemma" eller vad man ska säga. Och bor man centralt så kan man ju bara ge sig ut på stan igen sen. Annars, om man bor en liten bit bort, så är det ju krångligare att ta sig till hotellet för att käka och sen åka tillbaka till stan. Men vi båda älskar ju mat och tycker att en stor del av resan är att äta, så vi tycker ju om att äta på så många olika ställen som möjligt!

Klockan är ju en timme mindre här än i Sverige, så det är ju toppenbra när vi reste hit men kommer bli superdrygt när vi reser hem. Då kommer planet lyfta 20:00 härifrån men vi landar 23:15 i Sverige, sen ska vi köra hem så kommer väl va hemma typ 01:30 natten till onsdag och sen ska vi upp 04:50 och jobba 6-16. Weeei. Men det är såklart värt det! Hade varit supertråkigt att åka hem på morgonen.

Men nu ska vi inte tänka på hemresan! Idag står shopping och musikal på schemat! Vi tänkte promenera från hotellet upp mot Oxford Street via Trafalgar Square, Piccadilly Circus och Regent Street. Lika bra att shoppa redan första dagen så man har det gjort och kan packa iordning i väskan och så. Älskar ju att shoppa i London så det kommer bli kul! Det ska bli både kläder och lite annat hade jag tänkt. Ser typ mest fram emot Stanfords, kartbutiken!