Long exposure at nautical twilight

Alla dessa foton är tagna i Peking vid den Förbjudna staden klockan 20:35 och 20:36 den 1 maj 2017. Solnedgången var klockan 19:08 den dagen, så den hade alltså gått ner för mer än 1 timme sedan. Tänkte visa vad man kan göra med en lång exponeringstid.
 
Den första bilden är tagen med min kamera (Canon EOS 80D) och visar hur mörkt det var, alltså en genuin representation av de verkliga förhållandena. 
 
Den andra bilden är tagen med min mobil (iPhone 7). Riktigt dålig, den kunde inte räddas upp alls eftersom det knappt fanns några ljuskällor i bilden. Dock är den ändå lite ljusare än verkligheten, då den verkligen försökte att hitta något att lyfta fram ur mörkret. Se detta samt detta inlägg med foton från London, där är ändå mobilbilderna helt okej eftersom det fanns ganska mycket ljus i motiven.
 
Den tredje bilden är tagen med min kamera men med en exponeringstid på 20 sekunder. Då kommer det in tillräckligt med ljus för att det ska se ut som att fotot är taget mitt på dagen. Coolt va!? 
 
 
 Canon EOS 80D
EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
 Manuellt läge
F/3,5, 1,3 sek, ISO100
 
 
 iPhone 7
 
 
 Canon EOS 80D
EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
 Manuellt läge
F/3,5, 20 sek, ISO100
 
 
Och om ni tycker att mobilbilden ser okej ut här, så kanske ni läser min blogg på er mobil? Då är det ju en ganska liten skärm, vilket gör att bilden blir mer komprimerad och man ser inte alla detaljer. Därför gjorde jag även denna inzoomade version av de tre fotona där mobilbilden är i mitten (se nedan).
 
Tyvärr kan inte ni zooma på ett rättvist sätt i mobilerna, då fotona inte laddas upp i bästa kvalité. Lite som på Instagram och Facebook om man zoomar, då zoomar man bara i kopian av bilden och det blir dåligt. Om man däremot zoomar i originalet på kamerarullen i mobilen så är det mycker mer detaljerat. Men ni ser kanske hur grynig mobilbilden är? Ni kan ju prova att zooma så ser ni, men då kan även de andra bilderna upplevas som lite gryniga fast de inte är de i originalfotona.
 
Den första är ju bara mörk, men inte grynig då ISO är på 100, samma med den sista bilden, där är ISO också på 100 så den är inte heller speciellt grynig trots den extrema uppljusningen med hjälp av den långa slutartiden.