Oliver Twist

Oliver Twist
(2007)
 Baserad på: Boken "Oliver Twist" (1938) av Charles Dickens
Skriven av: Sarah Phelps
Regissör: Coky Giedroyc
Skådespelare i urval:
 Oliver Twist/William Miller
Fagin/Timothy Spall
Bill Sikes/Tom Hardy
Nancy/Sophie Okonedo
Mr. Brownlow/Edward Fox
Artful Dodger/Adam Arnold
  
Oliver Twist/William Miller
 
Det är väl lika bra att skriva om en tredje brittisk serie när jag ändå är i farten. Liksom föregående serie (The Virgin Queen) så är även detta en miniserie på 5 delar. Båda två är även regisserade av Coky Giedroyc. Tom Hardy är faktiskt med i denna också, liksom de två föregående serierna jag skrev om (Peaky Blinders och The Virgin Queen). Jag såg denna serie för ett par år sedan. Den sändes på BBC One i december 2007.
 
Som ni kanske förstår så är detta alltså en filmatisering av Charles Dickens bok med samma namn. Den handlar förstås om den föräldrarlöse unge pojken vid namn Oliver Twist. Han växte upp i ett workhouse, eller fattighus, men rymde senare och tog sig in till London. Där togs han in av Fagin, en man som tar hand om massa pojkar och lär upp dem till ficktjuvar. Trots det så är Fagin ändå snäll, och Oliver trivs bra hos honom. Han möter många intressanta personer, bl.a. tjuven Bill Sikes som tar med honom på ett inbrottsförsök, och den snälle Mr. Brownlow som vittnar till hans fördel när Oliver oskyldigt åker fast. Oliver får bo hos Mr. Brownlow, och samtidigt börjar frågor om vilka hans föräldrar var, och därmed vem han själv är, dyka upp.
 
Detta är ju självklart en av Storbritanniens mest kända böcker och en av de mest lästa. Det är en sorglig och gripande story, och denna filmatisering är verkligen jättebra enligt mig. Tom Hardy sticker ut och gör en grym prestation. Han passar bäst som "the not so good guy" tycker jag. Han har gjort många sådana roller, men alla är så olika så jag tycker inte att han blir type castad.  
 
 
Bill Sikes/Tom Hardy, Fagin/Timothy Spall