Helgen vecka 4

Både jag och Andreas var lediga i helgen och det var äntligen dags att åka iväg på en av hans julklappar från mig. Jag hade köpt samma sak som jag och Emma var på i Karlstad i oktober, nämligen världens bästa musikal Les Misérables plus hotell, trerätters och frukost. Läs mitt inlägg om min och Emmas lilla resa här och läs mitt inlägg om den musikalen här
 
Anyway, helgen började väl i fredags får jag lov att säga. Vi slutade typ 14 och så handlade vi lite gottigt och åt plockmat på kvällen. Vi åt för en gångs skull framför tv'n, det gör vi verkligen aldrig. Men vi effektiviserade tiden genom att kolla på "Hell or High Water" (2016) samtidigt, det är ju trots allt Oscarssäsong. Dock var den inte så jättebra, tyvärr. Älskar Chris Pine och Jeff Bridges, men filmen i sig var sådär... Synd. Som vanligt blev det alldeles för mycket mat, så vi får äta resten nu ikväll (söndag). 
 
 
Sen på lördagsmorgonen så hade vi handlat go-frulle och så käkade vi frukost här hemma. Vi brukar inte äta frukost tillsammans för Andreas äter ju inte frukost. Sen åkte vi iväg mot Karlstad vid kanske 12. Det tar ju typ 2 timmar att åka dit.
 
Jösses vad smutsig min stackars lilla bil är. Blir så ledsen. Vill tvätta den men det känns aldrig som att det passar med vädret eller andra saker. Den kommer ju bli lika smutsig igen, men det känns ju bättre att tvätta den iallafall. Men behöver typ tvätta i dörrlisterna och allt. Så kanske gör en vanlig tvätt snart och sen en ordentlig senare.
 
Vi parkerade i ett parkeringshus, 150:- för ett dygn så det var ju bra. Det låg mitt i centrum och precis vid hotellet, Clarion Collection Hotel Drott. Så det var bara att ta hissen från parkeringshuset och sen ner i ett köpcentrum och sen gå några meter ut och sen bara tvärs över gatan så var vi på hotellet. 
 
Det är samma hotell som jag och Emma bodde på. Tyckte det var bra så valde samma igen. Det har tydligen vunnit massa olika utmärkelser, kul! Det är gammalt men fint och bra. Vi bodde typ i rummet bredvid det jag och Emma bodde i tror jag, så vi hade balkong även nu. Men det var ju inte lika nice väder nu. 
 
 
Vi började med att gå till Barón, en tapas-restaurang precis bredvid hotellet. Har läst om den, och tyckte att den verkade bra. Och det var den också. Som att vara i Spanien. Helt fantastisk mat! Loved it. Vi delade på 7 rätter och det var lagom. Bra personal och fin miljö, rekommenderar det stället! Drack en supergod drink på bl.a. passionfruktsjuice också. 
 
 
Sen gick vi en liten sväng på stan. Köpte dock inget, eller jag fick en fototidning av Andreas. Det var kring nollgradigt så inte så jättemysigt att strosa på stan. Men Karlstad är fint och det finns många butiker och fik i centrum, det är jättefint vid vattnet också så kan verkligen tänka mig att åka dit någon sommar om man har en anledning, typ.
 
Vi har ju aldrig turistat omkring i Sverige. Jag bilade ju mycket i både Sverige och Europa med familjen när jag var liten, men jag och Andreas har typ aldrig åkt på road trip. Det var väl när vi åkte till Malmö nu sist, och sen har vi ju bilat till Oslo och till hans mamma i Småland. Men vi har aldrig bara semestrat i Sverige liksom.
 
Vi gick tillbaka till hotellet och gick på eftermiddagsfikat, som också ingick. Nice. Man fick våfflor och de var faktiskt supergoda och knapriga. Vi har bara ätit hela helgen känns det som.
 
 
Sen vid 18 så var det äntligen, äntligen dags! Jag kommer aldrig någonsin tröttna på Les Miz. Vi traskade mot Wermland Operan strax efter 17:30. Det tar bara typ 5 minuter att gå dit. Vi hade platser typ precis där jag och Emma satt, bara nån plats ifrån. Bästa platserna enligt mig då man har så bra översikt men ändå sitter nära. Men det är ju en väldigt liten teater, strax under 400 platser bara. När vi såg Les Miz på Broadway så var det ju på Imperial Theatre som har plats för över 1400 personer. Läs förresten mitt gamla inlägg om Les Miz på Broadway här. Och Imperial är ändå en relativt liten teater, om man typ jämför med när jag såg the Lion King på Lyceum där det finns plats för 2100 personer. Men Wermland Operan är jättefin och mysig och det är helt amazing vad de kan göra med en så pass liten scen. 
 
Föreställningen var såklart toppenbra, de är så himla duktiga och allting är jättefint gjort! Var såklart inte lika mind blown som när jag och Emma såg den, men den var fortfarande riktigt, riktigt bra. Så kul att de fick förlänga ett halvår för att den gick så bra! Philip Jalmelid som spelar Javert är ju heeelt otroligt duktig! Så imponerad.
 
 
Föreställningen var slut strax efter 21 så vi promenerade tillbaka till hotellet för att äta ännu mer. Det ingick ju även trerättersmiddag. Så det blev en sen middag men det kändes inte så konstigt.
 
Det var gravad lax med aioli och bröd till förrätt, sen ryggbiff med pommes till huvudrätt och chokladglass med brownies till efterrätt. Gott, och mysig dag och kväll! 
 
Sen imorse gick vi upp strax efter 9 och så gick vi och käkade frukostbuffén. Sen åkte vi hemåt strax efter 11. Vi köpte hamburgare på Hamburgeriet på ICA Vallby till lunch. Så jäkla goda. Och ikväll blir det som sagt plockmatsrester, och sen kommer jag inte behöva äta på ett par dagar typ. Har iallafall haft en toppenbra helg!